artikel

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu deel 1: Zeven onderdelen

Werkplaats & Onderhoud 3484

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu deel 1: Zeven onderdelen
De kern van Saglams systematische storingsaanpak: het ABS-systeem bestaat uit zeven onderdelen.

Storing zoeken, mooi werk. Maar ook heel lastig. Waar begin je? Wat ga je meten? Welk resultaat verwacht je? Met zijn systematische aanpak maakt Asim Saglam het ineens heel overzichtelijk. En praktisch! We knipten zijn workshop ABS-storingen op in vijf delen. In dit eerste deel zien we het ABS-systeem door de ogen van Asim. Heel verhelderend!

“Wat voor gereedschap heb je nodig om diagnose te stellen?” Diagnosespecialist Asim Saglam van Autodiagnose.eu stelt de vraag aan het begin van zijn workshop en geeft zelf antwoord: “Een diagnoseapparaat, een multimeter en een oscilloscoop. Heb je die niet, dan kom je ook een heel eind met zo’n handige powerprobe met scoopfunctie.” En verder? “Gezond verstand.” Dat moet je natuurlijk wel aan het werk kunnen zetten, dus: “Focus en neem waar. Met al je zintuigen. Zelf heb ik daarom nooit een radio aan. Ik wil ook kunnen horen.”

Escaleer op tijd

Nog een dingetje vooraf: “Ik wil geen reclame voor mezelf maken, maar denk niet dat je iedere storing op kunt lossen. Doe de basiscontroles. Los je daarmee het probleem niet op? Zet de auto dan bij een specialist neer.” Wat die basiscontroles zijn? Dat leert Saglam zijn cursisten in deze workshop van één avond.

Zeven onderdelen

Hij begint met zijn indeling van het ABS-systeem in zeven onderdelen: “De ABS-ring (op ieder wiel), een sensor daarbij, de bedrading, de regeleenheid, de communicatie, de voeding en de software.” Gaat het over een ESP-systeem, dan komen er nog twee onderdelen bij: “De stuurhoeksensor en de verplaatsingssensor die versnellingen in dwars- en langsrichting en de gierhoek meet.” In de workshop beperkt Saglam zich tot de zeven ABS-delen.

De auto doet zelf al twee interne controles op de werking van het ABS-systeem.

Dan het ABS-lampje: “Ieder ABS-systeem voert zelf steeds twee interne controles uit. Daar kun je gebruik van maken. Je zet de auto op contact en het lampje gaat branden en weer uit. Dat is de eerste controle. Gaat het daar fout, dan weet je dat het niet aan de ABS-ring ligt. Die draait namelijk nog niet. Maar de zes andere onderdelen kunnen nog allemaal de oorzaak zijn. Dat kun je dan tegen je werkplaatschef zeggen: ‘Er zijn zes mogelijke oorzaken, dus het kan wel even duren’.” Als de auto rijdt, doet de auto zijn tweede interne controle. “Gaat het lampje dan branden, dan zijn er maar twee mogelijke oorzaken: de ABS-ring en de sensor. Dus: ‘Werkplaatschef, het is te overzien’.”

Academicus in de werkplaats

De ABS-unit kent voor Asim Saglam geen geheimen. In de systematische manier waarop hij storingen in het ABS-systeem te lijf gaat, herken je de analytische academicus.

In 2001 studeerde Asim Saglam af als chemometrist aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij vond een goede baan bij Gasunie en kocht een nieuwe auto. Na een aantal jaren kreeg die auto een storing. Saglam was bepaald niet onder de indruk van de manier waarop zijn dealer het probleem aanpakte: “Ik zou het willen omschrijven als: ‘Throwing parts at the problem’.” Dat moet beter kunnen, dacht Saglam. Zonder dat hij ook maar enige autotechnische achtergrond had, bestelde hij een merktester in de VS en ging aan de slag. Twee weken lang was hij bijna dag en nacht met zijn leaseauto bezig, maar toen had hij het probleem wel opgelost.
Dat zette hem aan het denken. Blijkbaar konden storingen zo lastig zijn dat ook de merkdealer ze niet meer kon oplossen. Hij volgde het complete opleidingstraject bij GMTO, investeerde in gereedschap en equipment en opende een werkplaats. Autodiagnose.eu was geboren.

Inmiddels zijn we 18 jaar verder. Saglam heeft zijn baan bij Gasunie opgezegd en werkt nu samen met zijn vrouw Wendy fulltime in het bedrijf. Of eigenlijk, bedrijven. Samen met diagnosespecialist DTS uit Lopik startte Saglam vorig jaar namelijk remote-diagnostics bedrijf Odiso (Online Diagnostic Solutions), opgericht om hun diagnose-expertise op afstand aan te bieden aan garagebedrijven. Bovendien smaakt de workshop ABS Diagnose naar meer. Saglam werkt al aan soortgelijke trainingen. De onderwerpen? Lekstroom, netwerken, roetfilters, turbo’s, EGR en nog veel meer. Kortom, wordt vervolgd.

 

 


Dit was deel 1 van de workshop ABS-storingen die we volgden bij Autodiagnose.eu. Hieronder vind je de link naar de andere delen. 

Wil je het hele artikel in één keer lezen? Log als abonnee in en lees het artikel in AMT 5 digitaal vanaf pagina 56.

Reageer op dit artikel