artikel

Revisiespecialist met kennis, passie en geduld

Werkplaats & Onderhoud Premium 2352

Van der Linden Motorentechniek: een technisch pareltje in het Gelderse Didam, waar de liefde voor motorentechniek de boventoon voert. Gespecialiseerd in ‘oude’ motorentechniek, diesel en benzine-inspuiting, maar met het vizier op de toekomst.

Revisiespecialist met kennis, passie en geduld
Er is heel veel Mercedes- en Porsche-kennis in huis, maar het werkaanbod gaat verder dan dat. Van motorrevisie van een klassieke Ford Thunderbird en NSU Prinz tot benzine-injectiepompverstuivers van oude takelwagentjes tot het vlakken van een BMW M50-kop.

“Ik geef niets om auto’s. De techniek, dáár gaat het me om, dat vind ik prachtig!”, klare taal van Gerard van der Linden, oprichter en eigenaar van Van Der Linden Motorentechniek in Didam. Met een brede glimlach vertelt hij verder: “Ik vind het geweldig om te zien hoe iets mechanisch in elkaar zit. Me verdiepen in de techniek, ontdekken hoe ze op het idee zijn gekomen om een onderdeel op die manier te maken en hoe er over nagedacht is.”

Het bedrijf kan alle revisie van ‘oud’ tot moderne voertuigen aan. Specialiteit? Benzine- en dieselinjectie en oldtimers. “Wij doen veel Mercedessen uit de jaren 50 en 60. De brandstofpompen maken we helemaal zelf. We zijn één van de weinigen die dat doen.”

Een lichte en ruime werkplaats voor Van der Linden Motorentechniek. Toch zijn ze op zoek naar een nieuwe locatie, de werkplaats ligt wat´verstopt´ achter andere bedrijven.

Een lichte en ruime werkplaats voor Van der Linden Motorentechniek. Toch zijn ze op zoek naar een nieuwe locatie, de werkplaats ligt wat´verstopt´ achter andere bedrijven.

Leermeester

Gerard van der Linden heeft al meer dan 40 jaar ervaring als techneut. “In de jaren 60 werkte ik in de werkplaats van het streekvervoer. Vervolgens ben ik overgestapt op motorrevisie en heb ik 25 jaar bij Keizer Motorrevisie in Doetinchem gewerkt. De eigenaar, Jan Keizer, was een geweldige leermeester.

Een perfectionist en vakman, zijn naam wordt met eerbied uitgesproken. Hij heeft mij ‘besmet’. Ik heb er zoveel geleerd en ben er steeds beter geworden.” Als Jan Keizer zijn bedrijf verkoopt, besluit Van der Linden voor zichzelf te beginnen.

“Ik kon overal zo aan de slag, maar ik ben kritisch, want ik ben een specialist en wilde niet als techneut in een werkplaats aan het werk.”

In 2001 opent hij de deuren van zijn bedrijf in Didam. Hij doet onderzoek waar concurrenten gevestigd zijn. “In de hoek Arnhem, Zevenaar, Doetinchem zat niks en Duitsland is dichtbij.” Dat laatste is belangrijk, want 40 procent van zijn klanten komt daar vandaan.

Als Bas klaar is met de zittingen frezen en kleppen slijpen en zijn werk gecontroleerd heeft, graveert hij nummers in de kop. “De veren van deze tractorpullingmotor moeten er nog in en die zijn niet meegeleverd. Wel zo fijn voor de klant dat hij weet welke waar in moet.”

Als Bas klaar is met de zittingen frezen en kleppen slijpen en zijn werk gecontroleerd heeft, graveert hij nummers in de klepjes. “De veren van deze tractorpullingmotor moeten er nog in en die zijn niet meegeleverd. Wel zo fijn voor de klant dat hij weet welke waar in moet.”

Stokje overdragen

De werkplaats biedt veel ruimte, toch is Van der Linden op zoek naar een nieuw onderkomen. “We zitten wat achteraf, niet op een zichtlocatie. Dus zijn we op zoek naar een leuk pandje, want er zit toekomst in het bedrijf, omdat mijn zoon Bas het gaat overnemen.”

Van der Linden is de 65 gepasseerd. “Ik ben aan het afbouwen en geef het stokje over aan mijn zoon. Hij heeft er zin in en gaat er voor de volle 100 procent tegenaan.” Bas is sinds 2012 bij zijn vader in het bedrijf werkzaam en deelt de passie voor techniek.

“Hij is na zijn opleiding autotechniek onderaan begonnen, en heeft er elke keer een stapje bijgezet. Ik schuif de bedrijfsvoering naar hem toe en waar nodig kijk ik mee.

Het is belangrijk dat de klanten hem leren kennen, want die kiezen ook voor ons op basis van gunning. Als ik op de voorgrond blijf, dan blijven ze naar mij vragen.”

Blijven leren

Sinds oktober 2018 is ook techneut Jerry Trentelman in dienst. “Hij was 5 jaar werkzaam bij Oldtimer Gallery en neemt veel ervaring met zich mee, daar zijn we blij mee.” Beide Van der Lindens hebben naast hun opleiding het gehele traject bij GMTO doorlopen en ook Trentelman gaat daarmee van start.

Voor en na. Als de kop van een BMW M50 door de vakkundige handen van Jerry Trentelaar onder handen is genomen, kan deze als nieuw en spiegelglad terug naar de klant.

“Vanaf de basis, want dan heb je een mooie opbouw, tot aan hybride/EV toe. Niet alleen goed voor je technische kennis, maar ook voor je netwerk. Zo maak je contact met andere techneuten en kun je kennis delen”, legt Van der Linden uit.

“EV is nog niet aan de orde bij ons, maar stel je krijgt morgen een hybride in de werkplaats. 500 V en je weet niet hoe je er veilig aan moet werken? Dan heb je permanent in je haar, dus moet je zorgen dat je die basiskennis hebt. Techniek en veiligheid zijn belangrijk, daar moet je op voorbereid zijn.”

Je moet je verplaatsen in de techniek

Vijf pijlers

Van der Linden Motorentechniek leunt op vijf pijlers: oldtimers, motorenrevisie, diesel, diagnose en reparaties. “We streven ernaar dat we alle drie allround zijn. Van heinde en verre komen mensen voor Mercedes en Porsche benzine-injectiesystemen. Vooral door mond-tot-mondreclame.

We hebben zolang we bestaan nog maar twee keer geadverteerd. Het grootste deel van het werkaanbod ligt bij de oldtimers, maar we krijgen ook moderne auto’s in de werkplaats. Onze klanten zijn voornamelijk autobedrijven, zo’n 80 procent.”

Inpluggen

Een auto die binnenkomt wordt eerst aan de diagnosetester gelegd. “We horen vaak van een klant: ‘zit geen foutcode in hoor’, maar dat willen we zelf controleren.” Foutcodes zeggen niet alles volgens Van der Linden. “Duik één stationnetje verder: parameters. Ga kijken of alles klopt. Wat is de buitenlucht- en motortemperatuur, hoeveel luchtstroming is er? Belangrijke informatie.

Elke auto eerst aan de tester! Controleren op foutcodes en, belangrijker nog, parameters bekijken. “Uit die informatie kan je nog veel meer halen”, vindt Van der Linden.

Elke auto eerst aan de tester! Controleren op foutcodes en, belangrijker nog, parameters bekijken. “Uit die informatie kan je nog veel meer halen”, vindt Van der Linden.

Stel: buiten is het nul graden, maar de parameters geven een buitenluchttemperatuur van veertig graden aan. Dat kan een fout in de aansturing van de motor zijn. Een diagnosetool geeft dat niet als foutcode aan bij het uitlezen.

Ik heb een oude Porsche gehad waarvan de luchtmassameter niet goed was, maar deze gaf geen foutcode aan. Tijdens het rijden was het wel te merken. Er werd een foute hoeveelheid lucht aangegeven, de motor nam dat voor waar aan.

Kom je achter door ervaring. Dus daarom altijd even je diagnosetester inpluggen. Ook bij nieuwe auto’s of auto’s die goed zijn.”

Het bedrijf heeft testers van Actia en Texa tot zijn beschikking. “Daarnaast hebben we een Picoscope. Geen enkele tester is 100 procent dekkend, maar met deze tools komen we een heel eind.”

Testbanken

Naast de diagnosetools is er in de werkplaats testapparatuur aanwezig om afzonderlijke componenten te testen. “Wij testen benzine-injectie en commonrailverstuivers. Dat is één van onze specialismes. Er zijn er niet veel die die apparatuur hebben.

Bas van der Linden vindt alles mooi als het gaat om techniek. “Om elektronische toeters en bellen geef ik niets, ik vind vooral de mechanische techniek mooi. Zoals onze specialiteit: het testen en reviseren van brandstofpompen.” Na revisie gaan de pompen op de Bosch-testbank.

Bas van der Linden vindt alles mooi als het gaat om techniek. “Om elektronische toeters en bellen geef ik niets, ik vind vooral de mechanische techniek mooi. Zoals onze specialiteit: het testen en reviseren van brandstofpompen.” Na revisie gaan de pompen op de Bosch-testbank.

We pluizen verstuivers helemaal uit. Hoe ziet het er van binnen uit, wat meet ik en hoe meet je iets? Zo leer je de werking kennen.”

Na de aanschaf van de testbank begint Van der Linden met commonrailverstuivers. “De eerste drie maanden is er geen verstuiver de deur uitgegaan.

We hebben eerst geëxperimenteerd. We hebben een nieuwe verstuiver genomen en deze iedere keer binnenin gewijzigd. Uit elkaar gehaald, shimmetjes gewijzigd en uitvinden wat de reactie was als ik een shim dikker of dunner maakte.

Na iedere wijziging dezelfde test uitvoeren en dan vergelijken. Welke veranderingen zie je na het aanpassen van de shim? Zo hebben we kennis opgebouwd.”

Als een plaatselijk taxibedrijf zich meldt met injectieproblemen is dat een mooie gelegenheid voor een praktijktest. “ We hebben gevraagd of wij het met onze eigen injectoren mochten repareren om ze te testen. Dat ging perfect.”

Na de praktijktest gaat het bedrijf echt aan de gang met de injectoren. “Toen is het als een olievlek uitgebreid, onze injectoren zijn goed, dat gaat rond en zo weten klanten ons te vinden.”

Extra diagnose

Het bedrijf test zowel spoel- als piëzo-injectoren. “De testbank staat niet hele dag te draaien, maar elke week testen we zo’n 30 á 40 verstuivers.” Mooi werk vindt Van der Linden “Injector er op, de machine draait en je krijgt een testrapport. Als er onderdelen zijn, repareren we de injectoren.

De Maktest commonrail injectortester test volledig computergestuurd elektromagnetische- en piëzo-injectors van Bosch, Delphi, Denso en Siemens. De elektronisch gereguleerde pomp kan injectors voorzien van druk tot wel 1.800 bar. De testbank controleert slijtage van solenoids, veren en nozzles.

De Maktest commonrail injectortester test volledig computergestuurd elektromagnetische- en piëzo-injectors van Bosch, Delphi, Denso en Siemens. De elektronisch gereguleerde pomp kan injectors voorzien van druk tot wel 1.800 bar. De testbank controleert slijtage van solenoids, veren en nozzles.

Denso is lastiger te repareren, omdat onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn, dat betekent ruilverstuivers of nieuwe. Delphi- en Bosch-verstuivers zijn goed te repareren. Die halen we helemaal uit elkaar. Slijtonderdelen, zoals nozzles die dicht zitten, vervangen we dan en stellen we opnieuw af.

We testen ook op maximale opbrengst, deellastgebied, stationair en voorinjectie. De oorzaak van een storing kan wel eens een injector zijn. Het probleem probeer je op de testbank terug te vinden.”

Het testen ziet Van der Linden ook als extra diagnose. “Je kan het probleem dan ook beter uitleggen aan de klant. Wij willen secuur diagnose stellen. Dat kost tijd, maar voorkomt het vervangen van dure componenten, en zo geef je goed advies.

Het liefst verkopen we dan zelf injectoren, maar als de klant ze ergens anders aanschaft is het ook goed. Dan doen we alleen het testen, maar de klant komt zo wel bij ons terug als ‘ie weer een probleem heeft.” Het moet goed zijn, anders moet je het niet doen, vindt Van der Linden.

Met niets beginnen

Zo werkt het bedrijf met alles, langzaam iets opbouwen en kennis en ervaring opdoen. Zo ook met een ander specialisme, de brandstofpompen. “Daar heb ik inmiddels tientallen jaren ervaring mee. Maar met bijna niets begonnen, alleen een testbankje. De kennis en ervaring moest ik echt opbouwen.”

Bas van der Linden (rechts) neemt het stokje van zijn vader over. Van der Linden senior draagt zijn kennis graag aan zijn zoon over. “Alle vertrouwen in Bas, hij heeft in korte tijd een enorme groei doorgemaakt.”

Bas van der Linden (rechts) neemt het stokje van zijn vader over. Van der Linden senior draagt zijn kennis graag aan zijn zoon over. “Alle vertrouwen in Bas, hij heeft in korte tijd een enorme groei doorgemaakt.”

Dat deed Van der Linden door van auto’s die binnenkwamen voor motorrevisie ook de brandstofpomp te testen. “Je test dan een goede brandstofpomp en probeert daar de goede testkaart bij te vinden met de gegevens.

Waaraan moet een goed werkende brandstofpomp voldoen? Als je dan de volgende keer eenzelfde pomp binnenkrijgt die niet goed is, kan je zien wat er niet klopt. Dan probeer je die te verbeteren. Leren wat de afstelmogelijkheden zijn en wat je er aan kan veranderen. Kennis vergaren over de werking ervan.”

Verplaatsen in de techniek

Dat heeft Van der Linden vooral geleerd van zijn oude werkgever. “Als ik bezig was, wees hij mij op een veertje en vroeg wat zijn functie was. Dan moest je er over nadenken.” Naast alle testapparatuur die beschikbaar is, zijn kennis, ervaring, maar ook je zintuigen gebruiken van belang.

“Bij oude auto’s kun je niet diagnosestellen. Dan moet je je in de techniek kunnen verplaatsen. Je moet kennis hebben van componenten, maar ook weten wat je hoort en voelt én weten wat er mis kan gaan. Dat leer je ook door ervaring. Dat doe je niet in een dag, maar bouw je in jaren op. Ik geniet ervan die ervaring aan Bas en Jerry door te geven.”

Aan de juiste onderdelen komen kan een uitdaging zijn bij oldtimers. “Als die niet meer te krijgen zijn, maak ik ze zelf of zoek een alternatieve oplossing. Krukaslagers bijvoorbeeld: dikke boeken erbij en dan maar bladeren.

Een oplossing zou kunnen zijn de grondboring in de motor wijzigen. Dan is het niet meer 100 procent origineel, maar functioneert de motor wel weer perfect. Hiervoor moet je wel de motorprincipes tot in de kleinste details kennen.”

Liefde voor techniek, kennis, ervaring: allemaal belangrijk als je werkt aan oldtimers. Daarnaast moet je over engelengeduld beschikken. “Het afstellen kan maanden tijd kosten. Het gaat om tienden van millimeters, als een auto opgewarmd is, kan je niet meer verder. Eerst laten afkoelen en dan kan je weer wat doen.”

Liefde voor techniek, kennis, ervaring: allemaal belangrijk als je werkt aan oldtimers. Daarnaast moet je over engelengeduld beschikken. “Het afstellen kan maanden tijd kosten. Het gaat om tienden van millimeters, als een auto opgewarmd is, kan je niet meer verder. Eerst laten afkoelen en dan kan je weer wat doen.”

Schone kop

Het leveren van kwaliteit bij welke klus dan ook staat voorop bij het bedrijf. “Bij het simpelste werk wat we doen, cilinderkop vlakken, gaat de kop eerst in een stoombadmachine, wordt geborsteld en schoongemaakt. Pas als alle vervuiling verwijderd is, mag ‘ ie in de machine. Want vuil is funest voor je machine en een schone kop kun je beter controleren.”

Afstellen

Na de revisie van een motor begint het moeilijkste en meest tijdrovende werk: afstellen. “Met het afstellen van stangenstelsels ben je soms maanden bezig. Het is complex en tijdrovend door het warmloopsysteem in de auto.

Als de auto maar even loopt wordt hij warm en kun je niets meer. Je kunt dus een kleinigheid afstellen en daarna moet ‘ie weer afkoelen. Moet je ‘m een dag laten staan voor je weer iets kan doen, en afstellen gaat soms om tienden van millimeters, dat luistert heel nauw.”

Daar heb je kennis, ervaring, liefde voor techniek en geduld voor nodig, anders ben je niet geschikt voor dit vak, is Van der Linden van mening.

In twaalf uur als nieuw

 

Oud en nieuw naast elkaar. De oude “lijkt wel uitgegraven”, zegt van der Linden altijd. In anderhalve dag maakt de ervaren techneut de pomp weer als nieuw.

Oud en nieuw naast elkaar. De oude “lijkt wel uitgegraven”, zegt van der Linden altijd. In anderhalve dag maakt de ervaren techneut de pomp weer als nieuw.

Eén van de specialiteiten van Van der Linden is revisie van brandstofpompen. “Soms krijgen we pompen binnen die er zo slecht uitzien dat wij zeggen ‘ze lijken wel uitgegraven’.”

In de vakkundige handen van Van der Linden lijken de pompen in no time als nieuw.

“We halen de pomp helemaal uit elkaar. Alle materialen maken we schoon en brengen we naar een galvaniseerbedrijf.

Doe je dat niet en poets je ze alleen maar schoon, dan is de pomp binnen drie maanden weer verroest. Na galvaniseren is ‘ie weer voor jaren goed.”

“Als je alle onderdelen zo bij elkaar ziet liggen, denk je: wat een puzzel.” Van der Linden heeft duizenden pompen gereviseerd, hij zet ze blindelings weer in elkaar.

“Als je alle onderdelen zo bij elkaar ziet liggen, denk je: wat een puzzel.” Van der Linden heeft duizenden pompen gereviseerd, hij zet ze blindelings weer in elkaar.

Alle onderdelen van een brandstofpomp liggen uitgestald op de werkbank. “Als je al die

onderdeeltjes zo ziet liggen, denk je ‘wat een puzzel’, maar ik pruts alles zo weer in elkaar. Ik heb wel duizenden pompen opgebouwd en kan het inmiddels met m’n ogen dicht!”

Als de pomp ook op de testbank is geweest, gaat hij weer perfect in orde terug naar de klant en oogt hij als nieuw. Dat is belangrijk, daar komen je klanten voor terug.”

Ook al heeft Van der Linden al vele pompen gereviseerd, hij blijft het mooi vinden. “Prachtig werk om te doen. Hoe kleiner, hoe fijner. Het zijn kleine motortjes op zichzelf. Blijft mooi om die helemaal uit elkaar halen en wat kapot of versleten is weer goed te maken.”

 

Toekomst

De appel valt niet ver van de boom als het gaat om de liefde voor techniek. Bas: “Ik vind alles mooi om te doen. Zelfs benzine-injecties vind ik prachtig. We doen dingen die niet iedereen niet zomaar kan en ik heb het geluk dat ik dat mag doen.”

Hoe ziet het bedrijf er over tien jaar uit volgens hem? “Poeh, moeilijk te voorspellen. Is er dan nog wat te reviseren? We zien dat complete revisie van moderne motoren al sterk terugloopt, dat zijn vooral deelrevisies.

En wat als verbrandingsmotoren niet meer gemaakt worden? Daarom zijn we nu al bezig met training en opleiding op het gebied van elektronica en hybride/EV. Wij zijn vakidioten en ik denk dat er behoefte blijft aan ons specialisme, daardoor blijven wij nog lang in bedrijf.”

Reageer op dit artikel