artikel

Onnodig de turbo vernieuwd door foutieve diagnose

Werkplaats & Onderhoud 26789

Bij de Iveco Daily van een autoverhuurbedrijf gaat tien seconden na het starten het motorstoringslampje knipperen en het motormanagement in noodloop. In de regeleenheid is foutcode P0299 – turbodruk te hoog – opgeslagen. Na twee nieuwe turbo’s is de storing echter nog steeds aanwezig. Inmiddels dienen zich meer Daily’s met hetzelfde probleem zich aan en wordt de hulp van diagnose-specialist DTS Lopik ingeroepen.

Onnodig de turbo vernieuwd door foutieve diagnose

“Wij komen dit soort situaties echt aan de lopende band tegen”, zegt Olaf Velthuis, directeur van Turbo’s Hoet. Goed om dit dus eens onder de aandacht te brengen. Hoe stel jij de diagnose bij een vermogensprobleem? Is het de turbo? Of toch dat vacuümslangetje van slechts één euro… Lees mee in deze casus van DTS Lopik en Turbo’s Hoet hoe de diagnose mis ging en wat er beter kon.

Nieuwe turbo is in orde

Totdat DTS Lopik met de auto te maken krijgt, staat de Daily 40C 18 300 van 2007 met CRD 16c39-motorstuursysteem in de werkplaats van het autoverhuurbedrijf. De eerste nieuw geleverde turbo werd al door leverancier Turbo’s Hoet teruggehaald, uitgebreid getest en in orde bevonden. De storing blijft echter consequent tien seconden na het starten terugkomen.

Tweede nieuwe turbo

Turbo’s Hoet heeft als service al een tweede nieuwe turbo aan het verhuurbedrijf aangeboden, maar ook deze lost het probleem niet op. De basiscontroles in de werkplaats zijn goed uitgevoerd, echter blijkt het probleem complexer, moet er uitgebreider onderzoek gedaan worden en is er meer expertise nodig. Het verhuurbedrijf schakelt DTS Lopik in en die nodigt op haar beurt de experts van Turbo’s Hoet uit om samen verdere diagnose te gaan stellen.

Werking van de VNT

De turbo van de Iveco Daily is een zogenoemde Variable Nozzle Turbo (VNT) met beweegbare schoepen die de turbodruk regelen. De schoepen worden via een magneetklep met vacuüm door een turbodruk-regelventiel bediend. In Lopik worden met draaiende motor de turbodruk, het vacuüm en de aansturing van de magneetklep gecontroleerd.

Uit de controle blijkt dat het turbodruk-regelventiel na het starten 80 procent aangestuurd wordt. Tien seconden na het starten zakt het vacuüm gedurende 13 milliseconde in. Het turbodruk-magneetventiel reageert hierop, verstelt de schoepen en de turbodruk stijgt. Zie onderstaande afbeelding

Te snelle stijging turbodruk

Het motormanagement ziet deze kortstondige stijging van de turbodruk als een té snelle stijging in een té korte tijd. Uit voorzorg en om schade te voorkomen, gaat het motormanagement in noodloop. Het motorstoringslampje gaat knipperen en foutcode P0299 wordt in het geheugen van de regeleenheid opgeslagen.

Met deze informatie onderzoeken wij vervolgens waarom het vacuüm tien seconden na de start veranderd. Een van de redenen hiervoor zou lekkage in het vacuümsysteem kunnen zijn. Hierop demonteren we de EGR-klep waarop inspectie van de binnenzijde leert dat er een gaatje in het membraan zit:

Is dit gaatje in het membraan de oorzaak van het dalen van de vacuümdruk?

Lekkage blijft, tijd voor de rookmachine

Omdat het membraan lek is, vervangen we de EGR-klep. We voeren de metingen nogmaals uit, echter met exact dezelfde uitkomst inclusief het knipperende motorlampje en de foutcode. Hierop continueren we de diagnose naar de lekkage in het vacuümsysteem van de Daily met een rookmachine.De rookmachine doet zijn werk goed en laat zien dat er een ongewenste opening in het systeem aanwezig is.

De boosdoener is een lek vacuümslangetje vanaf het EGR-systeem. Zelfs de kabelmantel die het vacuümslangetje moet beschermen, blijkt te zijn doorgesleten. De kabelbeschermer wordt verwijderd en de vacuümslang wordt gecontroleerd. De oorzaak van de lekkage in het vacuümsysteem wordt direct zichtbaar in de vorm van een gescheurde slang. Het slangetje van een paar euro wordt vernieuwd en de auto is tot op de dag van vandaag storingsvrij.

Gevonden. Niet de turbo is defect, maar de aansturing van de VNT. Zonde dat dit over het hoofd is gezien!

 

Stel eerst de juiste diagnose

De boodschap in dit artikel is dat het belangrijk is om eerst goed diagnose te stellen voordat je een kostbare reparatie – in dit geval het vervangen van de turbo – uit gaat voeren. Niemand zit te wachten om werk te doen dat eigenlijk niet gedaan hoeft te worden, het autobedrijf niet, de turbo-leverancier niet en de klant al helemaal niet.

Reageer op dit artikel