artikel

Hoe win je het vertrouwen van de APK-klant?

Werkplaats & Onderhoud 4058

Hoe win je het vertrouwen van de APK-klant?
Detail uit het uitgebreide rapport dat de Teco T-Check van CBX oplevert. Verder bevat het bandenprofielen, uitlijngegevens en nog veel meer.

In video’s van eerst Radar en recent de Consumentenbond worden autobedrijven neergezet als bedriegers die erop uit zijn de APK te misbruiken om de autoconsument zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Hoe stel je je daar tegen te weer als goedwillend autobedrijf? CBX, Innovam, JNT en Stokvis helpen met kennis en slimme apparatuur.

“Ons beeld van de APK-keurmeesters is gelukkig veel beter dan in die programma’s getoond wordt”, zegt APK-trainer bij Innovam Jaap Zwaan. “In onze trainingen ‘APK keurmeester worden’ leiden we keurmeesters op en regelmatig komt dan aan de orde hoe je afkeurt en dat overbrengt aan de klant.” Kort gezegd komt dat neer op: “Wees transparant en laat eventueel de regelgeving zien om je afkeur toe te lichten.”

Bij de korte trainingen voor de APK bevoegdheidsverlening Heeft Zwaan daar meestal geen tijd voor. Maar: “We bespreken altijd wel de top 10-missers. Want we vinden het leuk en belangrijk om het dagelijks werk van de keurmeesters beter en makkelijker te maken. Altijd wanneer het trainingsprogramma het toelaat beantwoorden we vragen of praten we over de dagelijkse keuringspraktijk. Dat kan trouwens elke dag op ons forum voor keurmeesters: www.APKexperts.nl. Daar vind je trouwens ook leuke en interessante keuringsvideo’s. Op dit moment zitten er ruim 4.800 keurmeesters op het forum.”

APK op het MBO

Innovam begint tegenwoordig al op school met de opleiding van keurmeesters: “Sinds dit jaar bieden wij ROC’s voor het keuzedeel van de MBO-opleidingen EAT het onderwerp APK keurmeester aan. We hebben deze lesstof ontwikkeld zodat leerlingen zich al tijdens hun opleiding kunnen voorbereiden om APK keurmeester te worden. Als zij voor de opleiding geslaagd zijn en een voldoende hebben behaald voor dat keuzedeel, kunnen zij bij ons een nieuwe, verkorte APK2-training doen. We bereiden ze dan in twee dagen voor op het examen. Deze training is trouwens ook bestemd voor degenen die APK1 keurmeester zijn en APK2 willen gaan keuren, zij hoeven niet de vierdaagse training te volgen.”

APK-probleem: hoe doe je een emissietest bij zo’n moderne auto met die stijlvolle uitlaten? JN Testtechniek ontwikkelde er de Jan-3 nulemissieunit voor. Die werkt ook bij Euro-trucks met lastige uitlaten.

Meetwaardenlijst bij de hand

Wie eenmaal keurmeester is, kan ook best een beetje hulp gebruiken, vindt Marco van der Hoorn van JN Testapparatuur. “Bij zowel de roetmeting als bij een viergastest kan je met onze Capelec-tester de meetgegevens uitprinten en vergelijken met onze meetwaardenlijst. Die lijst leveren we standaard bij de Capelec-tester. Wij raden aan om deze meetwaardenlijst op te hangen bij de tester in de werkplaats. Als keurmeester zie je zo een afwijkende waarde direct. Dan kun je een printje maken, de klant uitleg geven en overleggen wat te doen.”

Oh, en nu het toch over emissies gaat: “Steeds meer auto’s zijn uitgerust met moderne uitlaten. Denk aan uitlaten verwerkt in de bumper en vaak ook dubbele uitlaten. Denk er wel aan dat je ook bij deze auto’s een emissietest moet uitvoeren bij de APK als het foutcodelampje brandt of de readynesstest niet is afgerond.” En: “Met de meeste oudere nulemissiesystemen gaat dit niet.”

Hoe dan wel? “Met de Jan-3. Die nieuwe nulemissieunit hebben we ontwikkeld om alle uitlaten van personenauto’s en trucks aan te kunnen. Hij is zelfs al geschikt voor de komende deeltjesteller.”

“Intelligente LED- en xenon-koplampsystemen kun je niet afstellen met een conventioneel koplampafstelapparaat”, zegt Arian van den Berg van Stokvis. Hij is ervan overtuigd dat de koplampafstelmethode in de APK in de nabije toekomst wordt aangescherpt.

Meer transparantie

Ook bij de remmentest maakt JN Testapparatuur het meetresultaat graag zo duidelijk en transparant mogelijk voor de klant: “Al geruime tijd tonen we het verschil in remkracht duidelijk door middel van rood (afkeur) en groen (goedkeur) op het display.”

Zo is de meest voorkomende fout, het verschil van de remkrachten tussen het linker- en rechterwiel, direct te zien voor de meewerkende klant: “Hij of zij beseft wel dat bij rood de APK keurmeester meer tijd nodig zal hebben voor het extra controleren dan wel repareren van de remmen.”

Slimme apparatuur helpt

Directeur Maurits Golüke van CBX zit op dezelfde lijn: “Wij zijn er van overtuigd dat rapporteren op een zo helder mogelijke manier zich altijd terugverdient. Daarom investeren wij als CBX in vernieuwende apparatuur die daarbij helpt.” Als voorbeeld noemt Golüke de Teco T-Check: “Dat systeem meet automatisch het profiel van de banden en de wielstanden. Daarmee heb je profieldiepte en uitlijnmeting direct vastgelegd op een onafhankelijk rapport. Voor de klant dus 100 procent garantie dat het daadwerkelijk klopt en voor de garagehouder betekent het tijdwinst.”

Compleet autorapport

Bij die Teco T-check hoort een set van draadloze camera’s en een tablet en dat biedt nog veel meer mogelijkheden: “Je kunt van achter het stuur de verlichting controleren, je kunt digitaal vastleggen hoe het staat met onderdelen als de accu, de ruitenwissers en de TPMS-sensoren, je kunt extra foto’s aan de rapportage toevoegen, bijvoorbeeld van krasjes of andere beschadigingen en je kunt met een QR-codesticker het voertuig bij een volgend bezoek direct identificeren.”

Eén compleet rapport dus. “Ja, met alle gegevens van het voertuig. Wat wil je als garagehouder nog meer? Je kunt de klant het rapport gewoon sturen via mail of sms zodat de klant (waar hij ook is) direct kan meekijken en opdracht kan geven tot reparatie of vervanging. Door zo transparant te werken, krijg je het vertrouwen van de klant voor een eventuele reparatie of vervanging.”

Net als de Tecnolux koplampafstelapparatuur maakt ook de AVL DiTest-emissieapparatuur van Stokvis gebruik van een Bluetooth-interface. Zo is het meetresultaat altijd digitaal beschikbaar.

Eerlijke meting

Ook met de emissieapparatuur van CBX kun je rapporten uitprinten en delen met de klant: “Hoewel de klant wellicht de meting niet per se begrijpt, ben je in staat om te laten zien dat je als garage een eerlijke meting hebt verricht en dat de auto terecht is goed- of afgekeurd”, licht Golüke toe.

Natuurlijk is al die apparatuur te koppelen aan het CRM-pakket: “Zo zijn er intussen al koppelingen gemaakt met onder meer Car-Systems en Profile Nederland. Met behulp van API kun je ervoor zorgen dat de gewenste gegevens direct op de juiste plek in jouw eigen CRM-pakket binnenkomen.”

Autotechniek ontwikkelt door, APK moet mee

In mei 2018 voerde de RDW een reeks wijzigingen door in de APK. De volgende wijzigingen verwachten we in mei 2020. Maar nieuwe auto’s wachten niet op die wijzigingen. Als voorbeeld noemt Stokvis-directeur Arian van den Berg de koplamptesters: “In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het niet langer mogelijk met een conventioneel koplampafstelapparaat, dat nog in de meeste werkplaatsen wordt gebruikt, de nieuwste LED intelligente koplampsystemen af te stellen. Dat gaat wel met onze Tecnolux Moon-koplamptester, die gebruikmaakt van cameratechnologie.”
En zelfs daarmee ben je er nog niet helemaal: “Sommige autofabrikanten vereisen daarbij een volledig horizontale afstelplek. Daarvoor leveren wij een vloeregalisatieset. Zo kun je de auto volledig waterpas afstellen zonder ingrijpende verbouwingen in het pand.”
En dat is nodig: “De koplampafstelmethode zal in de nabije toekomst worden aangescherpt binnen de APK-regelgeving.”
En tja, het lijkt er toch wel op dat vroeg of laat ook de deeltjesteller eraan komt: “Onze leverancier AVL DiTest is een van de eerste fabrikanten ter wereld die een betaalbare (en mobiele) deeltjesteller heeft geïntroduceerd. Deze is officieel voorgesteld tijdens de Automechanika 2018 in Frankfurt en is te koppelen aan bestaande AVL-testapparatuur. Zo’n deeltjesteller is al vanaf 2021 verplicht in de Duitse APK.”

 

Het gaat om vertrouwen

Directeur Arian van den Berg van Stokvis wijst ook op het belang van die duidelijkheid en transparantie naar de klant: “Onze AVL DiTest-emissietestapparatuur en Tecnolux-koplampafstelapparatuur zijn voorzien van een Bluetooth-interface waarmee de testresultaten draadloos worden overgezet naar een pc. Van daaruit stuur je het meetresultaat digitaal met de factuur mee naar de eindklant.”

Maurits Golüke van CBX vat het nog even samen: “Openheid en transparantie brengen vertrouwen. Het is in het digitale tijdperk niet meer zo dat klanten je zomaar op je blauwe ogen geloven. Ze willen graag zelf inzicht hebben. Visuele verduidelijking in de vorm van rapportages helpt daar enorm bij.”

Reageer op dit artikel