artikel

Citroën Jumpy met af en toe storing P0339

Werkplaats & Onderhoud 4442

Bij een Citroën Jumpy 1.6 Blue HDi (BHS DV6FDU) van 2017 zijn de nokken verdraaid met de nodige gevolgen. Na revisie van de cilinderkop en montage van een nieuwe distributieriem lijkt alles in orde, tot de motor bij 2500 tpm af en toe inhoudt. De storing P0339 ‘krukaspositiesensor’ wordt opgeslagen. Een nieuwe krukassensor helpt niet, het wordt juist erger…

Citroën Jumpy met af en toe storing P0339

Het autobedrijf heeft al veel werk verricht aan de Jumpy. De kleppen hebben de zuigers geraakt en van de distributieriem zijn tanden over een lengte van 20 cm afgebroken. Na reparatie lijkt alles in orde, tot de auto met warme motor rond 25000 tpm in begint te houden. Het autobedrijf vervangt preventief de krukassensor, maar het probleem lijkt alleen maar erger te worden. De motor loopt beroert met de nieuwe krukassensor en slaat af. Dit was met de oude sensor nog niet het geval. Toen hield de motor soms in en ging het MIL-lampje branden.

Het autobedrijf neemt contact op met de GMTO-helpdesk. Arjen Woudstra van GMTO: “We kijken mee met de autotechnicus tijdens het maken van de datalog-meting met de scope. Zo meten we het krukassignaal over een langere tijd en laten de scope het signaal omzetten naar een toerental. In deze berekende lijn zien we een aantal haperingen die heel af en toe voorkomen.”

Een voordeel van lang kunnen meten met de scope. Met de berekende waarde kun je problemen snel inzichtelijk maken.

Het krukassignaal over 40 seconden is weinig aan te zien, dus tijd om in te zoomen. Als Arjen op de juiste plek inzoomen is te zien dat er in 1 omwenteling een ‘tand’ mist. Dat is vreemd. De omwenteling erna is de tand er gewoon weer.

Ingezoomd wordt zichtbaar dat er een tand ontbreekt in 1 omwenteling. Een omwenteling later is hij er weer wel…

Arjen: “Als ik goed kijk zie ik dat de tand er wel is, maar dat deze wat verschoven ligt ten opzichte van de rest. Vreemd…”

Zou er iets met de ‘tandkrans’  zijn? Deze is magnetisch. De autotechnicus controleert de tandkrans met een magneetkaartje en zo is goed te zien dat er bij de 24e tand een afwijkend magnetisch veld is te zien.

De krukassignaalgever, van oudsher tandkrans, geeft een vreemd magnetisch beeld.

Arjen: “Het is lastig een exacte verklaring te geven waarom de nieuwe sensor juist meer problemen gaf. Ik vermoed dat het te maken heeft met de hall IC-elektronica in de sensor. Daarmee wordt het wel of niet schakelen van de sensor bepaald op basis van het voorbijgekomen magnetisch.

Na vervanging van de tandkrans / signaalgever zijn de problemen weg.

Kijk, dat ziet er beter uit. Het krukassignaal is weer in orde

Arjen sluit af met een tip: “Met alleen een diagnosetester en live-data is het lastig om de oorzaak te achterhalen omdat deze meestal niet snel genoeg zijn voor dit soort signalen. Dat kan dus best wat tijd kosten.”

Meer lastige diagnoses

Wil je meer lezen over lastige storingen die tot een oplossing kwamen? Bekijk ook deze artikelen:

Zelf een lastig probleem? Raadpleeg AMT Garageforum en stel daar je vraag.

Reageer op dit artikel