artikel

“Aircopomp werkt, maar de airco koelt niet.”

Werkplaats & Onderhoud 7178

AMT Garageforum-lid ‘Slager’ krijgt een Honda CR-V in zijn werkplaats met een niet werkende airco. De magneetspoel van de koppeling blijkt stuk. Een nieuwe pomp en condensor erin en de eigenaar heeft weer een fris autootje. Helaas, in plaats van een verkoelend briesje is er eerder sprake van een hete adem. Slager vraagt zijn Garageforum-vrienden om hulp.

“Aircopomp werkt, maar de airco koelt niet.”
De aircopomp werkt naar behoren, maar de airco koelt niet. Garageforum-lid Slager vermoedt dat het expansieventiel de veroorzaker is. Hij vraagt mede-forumleden of hij in de juiste richting denkt.

“De pomp werkt prima, maar de airco koelt niet”, begint hij zijn bericht op het forum. “De hoge druk is ongeveer 12 bar, de lage druk is echter nul en wanneer de airco een tijdje stil heeft gestaan lijkt het of hij even werkt. “ Slager verdenkt het expansieventiel, wat denken zijn vakbroeders?

Forumlid ‘Technicus’ vraagt Slager of hij voldoende koudemiddel in het aircosysteem heeft toegevoegd. “Inderdaad,“ reageert ‘Bart1981’, “Er zit ergens een verstopping daarom zuigt ie naar 0 bar.” Het expansieventiel ligt voor de hand wat hem betreft. “Controleer of alles goed open is en goed kan doorstromen.”

Geen verdamping

Slager checkt de voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel bij Honda: 440 – 490 gram geeft de fabrikant op.“Het systeem is voor mij nieuw”, legt hij de forumleden uit, “Dat wil zeggen, er zit een expansieventiel in en een soort elektronisch gestuurd ventiel vlak bij de condensor. De doorstroming is goed volgens mij, al twijfel ik over de verdamper.

De uitgaande temperatuur is gelijk aan de ingaande (6 graden), dit kan volgens mij ook komen omdat het expansieventiel open blijft waardoor teveel koudemiddel in de verdamper komt. Dan vind er geen verdamping meer plaats. Wanneer je na een afkoelperiode de auto start geeft hij heel even koude lucht (15 sec) en daarna is het over.”

Koudemiddel erbij

Vakbroeders schieten Slager via het Forum te hulp. Technicus geeft een tip: “Doe er ‘s 50 gram koudemiddel extra in, kijk of het beter of minder wordt, en hou dan de drukken even in de gaten.” Forumlid ‘Kremer’ vraagt Slager: “Heb je bij het expansieventiel geen orifice tube zitten?  Dat is een klein filtertje dat verstopt kan raken. En heeft deze auto een binnentemperatuursensor die roet in het eten kan gooien?”

‘Sluis’ merkt op:  “Een zuigdruk van 0 bar kan ook weg komen bij een verstopt interieurfilter. Wanneer er geen of onvoldoende lucht door de verdamper gaat kan die dichtvriezen en daardoor verstopt raken. maar denk dat je eerst moet gaan zoeken bij het expansieventiel.” Daar komt weer het expansieventiel als vermoedelijke veroorzaker naar boven.

‘Wat zie ik over het hoofd?’

Meten

‘Richard 9642’ adviseert Slager te meten. “Als je temperatuur voor verdamper al zes graden is, heb je ergens onderweg van condensor naar expansieventiel pre-expansie. Meet je temperaturen eens voor en na compressor, voor en na condensor en voor en na verdamper. De temperatuur voor het expansieventiel moet normaal ergens rond de 45 – 55 graden liggen (Hoge druk en temperatuur zijn mede afhankelijk van de buitentemperatuur).”

‘Wdv’ weet nog een manier om het expansieventiel te testen. “Als je het systeem leeggehaald en met stikstof vult via de hogedrukzijde met 12 bar, dan moet de lagedrukmeter langzaam omhoog komen naar 12 bar. Dit is een indicatie dat het expansieventiel goed werkt.”

Geen aircospecialist

“Bedankt voor alle meedenkers”, reageert Slager. Hij is met de Honda aan de slag gegaan. “Ik heb de  temperatuur gemeten na het expansieventiel deze is 4 á 5 graden. Het expansieventiel zit ruim voor de verdamper bij dit type dus kun je ook je retour meten en die geeft ongeveer 14 graden aan.

‘Als je de koelventilator op de hoogste stand zet, gaat de temperatuur omhoog!’

Dan zou je dus denken dat het systeem zou moeten werken. Bij toeval (heb de uitstoom altijd aan de linkerzijde gemeten), geeft het uiterste rooster rechts wel enigszins koude lucht, ongeveer 14 graden bij een buitentemperatuur van 30+. Echter als je de koelventilator op de hoogste stand zet, gaat de temperatuur omhoog!”

Slager is geen aircospecialist, maar weet er best wat van af. “Wat zie ik over hoofd?” Hij vraagt zich af of een binnentemperatuursensor de boosdoener zou kunnen zijn.

“De zuigdruk van 0 bar blijft vreemd, al moet ik zeggen dat dit systeem van Honda nogal afwijkt van de bij ons bekende systemen, er zit, zoals ik al eerder vertelde, nog een soort regelventiel voor het expansieventiel en weet eigenlijk niet hoe dit werkt en welke functie dit heeft. Zowel de pers- als de retourleiding zitten hierop gemonteerd.”

Expansieventiel

Technicus geeft antwoord: “Denk niet dat de binnentemperatuursensor de veroorzaker is. Je lage druk wordt bepaald door hoeveelheid en doorlaat van koudemiddel, en ook de afkoeling van condensor heeft invloed.”

Bijna alle forum-techneuten wijzen naar het vermoeden dat Slager al vanaf het begin had: het expansieventiel. Hij besluit deze te vervangen en… de airco koelt als nooit tevoren! De eigenaar van de Honda kan rekenen op een gekoelde auto en het Garageforum op wederom een opgeloste topic!

Reageer op dit artikel