artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Golf VR5 loopt warm slecht

Werkplaats & Onderhoud Premium 8399

AMT Garageforumlid ‘Gman2006’ heeft een Volkswagen Golf IV van 2000 in de werkplaats staan. Het is een 110 kW sterke V5 met “toch wel iets raars”, schrijft Gman2006. “Koud loopt de V5 gewoon netjes echter eenmaal warm begint deze raar te doen. In opdracht van de klant is al veel vervangen, maar het probleem blijft. Tijd voor meedenkende collega’s!”

Opgelost op AMT Garageforum: Golf VR5 loopt warm slecht
Na vervanging van de lambdasonde en LMM zijn er geen foutcodes, maar goed lopen doet de Golf V5 niet.

Gman2006 begint met het omschrijven van het probleem: “Zodra de motor warm is begint deze te ploffen in de uitlaat en te schokken met rijden. De klant was ervan overtuigd dat het de lambdasensor was, en nog veel meer en verzocht deze en andere onderdelen te vervangen.”

Gman2006 las de Golf uit en een foutcode wees in eerste instantie inderdaad de lambda-sensor aan. “Ik heb de lambdasonde vervangen, daarna ook de luchtmassameter. Nu gaf de Golf een foutcode op het gasklephuis. Deze hebben we meerdere keren opnieuw ingeleerd, maar dit had geen effect.”

Vette bougie

Vervolgens nam Gman2006 de bougies onder de loep: “De bougie van de vijfde cilinder kwam er vet aangeslagen uit. Ik heb deze gewisseld met een andere en ook deze kwam er vervolgens vet aangeslagen uit. De compressie zit op 11-11,5 bar op alle vijf cilinders. De ketting is 20.000 km geleden compleet vervangen, en ik heb vacuüm gecontroleerd en een slangetje waarover ik twijfelde vervangen.”

Ook de bobine en bougiekabelset zijn door Gman2006 vervangen. “Ik begin te denken aan de voorontsteking, maar hoe kan ik deze controleren? Met VCDS lees ik geen foutcodes meer uit.”

Vijf bougies waarvan die van de vijfde cilinder vet is aangeslagen. Gaat hier iets mis met de ontsteking?

Oorzaak van misfire

Topmonteur Hobbyman: “Je hebt een misfire op de vijfde cilinder lijkt het. Wordt de ontsteking wel aangestuurd vanuit de PCM?” Topmonteur Technicus: “Ik heb jaren terug iets soortgelijks meegemaakt bij een Polo waarbij cilinder 3 uitviel en een vette bougie had. Na veel onderzoek bleek een combinatie van verouderde brandstof en valse lucht de oorzaak.”

Topmonteur Martijn81: “De VR5 kent ook wel problemen met het DIS-bobineblok, maar hier heb je al veel van vervangen. Heb je bij een warme motor wanneer het probleem zich voordoet al een lektest uitgevoerd? En de ketting is eerder vervangen, maar staat alles echt goed op tijd? Het (verstelbare) nokkenastandwiel kan slecht lopen veroorzaken bij de VR5. Al heb je dan wel vaak timing gerelateerde foutcodes erbij.”

Ontstekingsmodule

Gman2006 reageert: “Er zijn helemaal geen foutcodes meer. Destijds bij vervanging van de ketting wel, maar nu gaat het al 20.000 km goed. De andere tips ga ik naar kijken.” Forumlid Johnolan vult nog aan: “Ik zou echt de ontstekingsmodule goed bekijken, dat lijkt me een potentiële oorzaak”. Gman2006 reageert: “Daar ging mijn vermoeden ook naartoe, maar is deze wel te testen? Foutcodes krijg ik sowieso niet daarop.”

Soortgelijk probleem

Topmonteur Bloemhof vult aan: “De aansturing van de ontstekingsmodule naar de bobine kun je wel op de scope zetten.” En ook forumlid Beumie deelt in zijn eerste bericht zijn ervaring: “Ik heb jaren terug met mijn eigen VR5 een soortgelijk probleem gehad. Ik heb het toen gevonden door te meten aan de inlaatzijde van de module. Hier komen dan twee plussen op vanuit de ECU in plaats van één.

Oorzaak gevonden

Gman2006 gaat aan de slag en komt een paar dagen later met de terugkoppeling én de gevonden oplossing: “Het was dus inderdaad de ontstekingsmodule die defect bleek. Na vervanging loopt de Golf weer netjes op vijf cilinders en met vol vermogen.

Ook een lastige storing?

Wil je het hele topic teruglezen en alle foto’s bekijken? Dat kan hier.

Vraag ook jouw collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

Reageer op dit artikel