artikel

Stap voor stap: Inlaat reinigen met Pro-Clean

Werkplaats & Onderhoud 6052

Een klant komt bij het garagebedrijf met de klacht dat zijn auto inhoudt, schokt, stotterend optrekt, vermogen mist of overslaat. Vaak gaan die klachten vergezeld van een brandend motorlampje in het dashboard. “Vaak weten we dan al hoe laat het is”, zegt Alexander van der Klis, werkplaatschef bij Peugeot Blauwendaal in Ridderkerk. “Meestal gaat het dan om sterk vervuilde inlaatkleppen. Voorheen reinigden we die door de inlaatpoorten en kleppen met granulaat te stralen, tegenwoordig doen we dat vaak met Fortron Pro-Clean. Voor stralen moeten we onder meer het hele inlaatspruitstuk demonteren en daardoor kost de behandeling vijf uur of meer. Met Pro-Clean hoeft dat niet, zo’n behandeling duurt hoogstens drie kwartier. Dat bespaart de klant veel geld, en ons ook bij garantie- of coulancegevallen.”

Stap voor stap: Inlaat reinigen met Pro-Clean

Vervuiling van inlaatkleppen en inlaatkanalen is een veelvoorkomend probleem. Directe injectie is een belangrijke oorzaak, maar ook zorgt moderne benzine voor vervuiling van injectoren. Dat geeft een slechter inspuitbeeld. De lambdasonde gaat bijregelen en dat gaat eventjes goed. Tot het motormanagement niet meer kan compenseren, en dan komt de klant binnen met diverse klachten. Tijd voor een reiniging.

Op dat gebied zijn er diverse mogelijkheden en leveranciers die verschillende producten aanbieden. Hier kijken we naar het reinigen van inlaatpoorten en kleppen met Pro-Clean van Forton.  Jeroen Dictus van Fortron laat bij Peugeot Blauwendaal zien hoe een Pro-Clean-reiniging in zijn werk gaat.

Stap 1. Is er sprake van vervuiling?

Controleer met een endoscoop of er inderdaad sprake is van vervuiling.

Stap 2. Maak de inlaatbuis los

Maak de inlaatbuis naar het inlaatspruitstuk los.

Stap 3. Plaats de sproeier

Plaats de Pro-Clean-sproeier in de inlaatbuis.

Stap 4. Zet de slang weer vast

Zet de slang weer vast met de sproeierleiding ertussen.

Stap 5. Sluit de Max-machine aan

Sluit de slang van de Injector Max-machine aan.

Stap 6. Zorg voor 2200 tpm

Start de motor, laat de motor warmdraaien. Zet een pedaalkrik op het gaspedaal en stel deze zo af dat de motor ongeveer 2.200 tpm draait.

Stap 7. Vul de machine

Vul de machine met de Pro-Clean vloeistof.

Stap 8. Sluit de slang aan

Sluit de slang van de sproeier in het inlaatspruitstuk aan op de Injector Max en zet de persluchttoevoerkraan open.

Stap 9. Regel de toevoerdruk

Stel de toevoerdruk in tussen de 1,5 en 2 bar.

Stap 10. Zet de toevoerkraan open

Zet de toevoerkraan naar de auto open. Draai de kraan dicht als het motortoerental daalt, om te voorkomen dat de bougies vet slaan. Draai de kraan weer open zodra de motor weer op toeren (2.200 tpm) is.

Stap 11. Zet de kraan dicht

Zet de kraan dicht en zet de motor uit als de helft van de Pro-Clean vloeistof in de machine is verbruikt. Laat de vloeistof een kwartier of langer inwerken, herhaal dan stap
7 t/m stap 9 totdat alle vloeistof is verbruikt.

Stap 12. Controle

Zet de motor uit, draai de kranen op de machine dicht, koppel de slang af en verwijder de sproeier uit de inlaatbuis. Laat de motor 5 minuten stationair draaien en maak een proefrit.

Stap 13. Vervuiling weg?

Controleer het resultaat van de reiniging met de endoscoop. Bij ernstige vervuiling kan het nodig zijn een tweede fles Pro-Clean te gebruiken.

Reageer op dit artikel