artikel

DiagnoseDan: Honda CRV met ABS-sensorprobleem

Werkplaats & Onderhoud 5479

In de werkplaats bij Danny Versluis, op Youtube bekend als DiagnoseDan, wordt een Honda CRV binnengebracht door een ander autobedrijf. De oorzaak van het ABS-probleem leek simpel: de ABS-sensor. Deze werd vervangen, maar het probleem bleef. Danny gaat aan de slag.

DiagnoseDan: Honda CRV met ABS-sensorprobleem
Slechts 2,3 volt op de voedingsdraad van de ABS-sensor. Vreemd...

Danny controleert eerst de oorspronkelijke klacht en komt erachter dat het ABS-controlelampje inderdaad niet uit gaat. Hij besluit de auto uit te lezen met zijn Snap-on Venus Edge diagnosetool om te kijken of er foutcodes in het ABS-systeem staan.

De foutcode ‘rechtsvoor wielsnelheidssensor open of kortsluiting’ komt naar voren. Gek, want die ABS-sensor was toch al vervangen? Dat vraagt om meer onderzoek, dus draait Danny elk wiel afzonderlijk en controleert in de live data of de signalen van de ABS-sensoren wel bij de ABS-module aankomen.

Live data bekijken

Danny ziet inderdaad het snelheidssignaal terug op de scope, van alle wielen, behalve rechtsvoor. Ligt dat aan de sensor? Of is er iets aan de hand met de magneetring in het zogenoemde ASB-lager? Het lager kan per ongeluk verkeerd om zitten. Danny: “Met een magneetkaartje gevuld met ijzerpoeder is dit simpel te zien.  “Ik vond echter geen oorzaak in het ASB-lager. De magneetring zag er prima uit.”

Danny kijkt in de live data en ziet dat rechts voor geen wielsnelheidssignaal vanuit de ABS-sensor bij de ABS-module aan komt.

Danny haalt beide voorwielen van de Honda CRV en start met meten aan de ABS-sensor linksvoor. Hier is het signaal tenslotte goed. Dit type ABS-sensor (zie maanddossier) heeft een voeding en massa, en geeft een signaal via de voedingsdraad.

Op de ABS-sensor links voor meet Danny een voeding van 12,9 volt. De massa geeft keurig 0 volt aan. Om te controleren of de ABS-sensor een signaal verstuurt, sluit Danny zijn scope aan. “Het

Danny Versluis

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan.

signaal komt bovenop de voeding, dus ik meet enerzijds de pluspool van de accu, en anderzijds de voedingsdraad van de sensor. Als er niets gebeurt, zijn beide voltages gelijk, maar zodra er een signaal over de stroomdraad gaat, verandert dit en moet het op de scope zichtbaar zijn” , licht Danny toe. Zoals verwacht gebeurt dit inderdaad, het signaal ziet er netjes uit.

Lagere voedingsspanning

Danny voert dezelfde metingen uit rechtsvoor waar het probleem zit. De massa is goed, maar op de voedingsdraad meet hij slechts 2,3 V en niet de accuspanning. Hoe komt dat? Danny koppelt de nieuwe ABS-sensor los, en meet nu wel de voedingsspanning op de voedingsdraad. Danny: “De powerprobe belast de draad niet, maar met een lampje zie ik dat het probleem niet in de bedrading zit. Is het dan toch die nieuw gemonteerde ABS-sensor?”

Nieuwe sensor defect?

De ABS-sensor rechts voor is vervangen, maar de foutcode blijft aanwezig. Hoe zit dat?

Danny bestelt een nieuwe ABS-sensor en monteert deze. Echter opnieuw meet hij 2,3 volt. “Hoe kan dit? Er zijn weinig variabelen. De voeding en massa zijn goed en dit is al de tweede nieuwe sensor.” Danny sluit de nieuwe sensor links voor aan, maar ook hier meet hij ongeveer 2,3 volt en niet de accuspanning. Het probleem moet toch in de ABS-sensor zitten. Ook al is die kans wel héél klein, aangezien dit al de tweede nieuwe is.

Twee keer stuk

Danny: “De grossier vertelde me dat er ook nog een ander merk aftermarket ABS-sensor is. Deze gaf na montage wel de juiste accuspanning. Ook zag ik nu een goed signaal en met de proefrit waren er geen problemen meer. Hoe bizar, dat twee nieuwe ABS-sensoren het domweg niet deden!”

Is het dan een verkeerde ABS-sensor? Danny: “Na onderzoek van mij en de grossier kwamen we tot de conclusie dat het echt de goede sensor was volgens de documentatie. Het is tevens het type

Elke maand in AMT behandelen we een van de video’s van DiagnoseDan. Wil je de bijbehorende video bekijken? Ga op Youtube naar het kanaal van DiagnoseDan of bekijk de video via het maanddossier. Dat vind je op amt.nl/3-2019.

dat de garage eerder monteerde. Blij zijn we er allemaal niet mee, want een klus van één uur werd door een slecht onderdeel ineens drie uur. En wie betaalt dat?”

Verschillende sensoren

Danny legt in zijn video ook de werking van verschillende type ABS-sensoren uit. Die toelichting vind je in het maanddossier: www.amt.nl/3-2019.

Reageer op dit artikel