artikel

Op diagnosepad met DiagnoseDan: laag blijvende BMW 5 Serie

Werkplaats & Onderhoud 7351

Danny Versluis, op Youtube bekend als DiagnoseDan, krijgt een BMW F11 5 Serie van 2017 in zijn werkplaats met luchtveringsproblemen. Beide luchtbalgen achter zijn al vervangen, maar de auto blijft laag liggen. Hoe stelt Danny diagnose?

Op diagnosepad met DiagnoseDan: laag blijvende BMW 5 Serie
De compressor voor de luchtvering ligt achter de bumper, vanuit het kleppenblok vertrekken twee luchtslangen. Een voor links- en een voor rechtsachter.

Danny: “Het garagebedrijf heeft nog gezocht naar een lek maar kon niets vinden. Daarop is de auto bij mij neergezet. Tijd voor een juiste diagnose.” Danny pakt zijn AutoLogic-diagnosetool erbij en leest de 5 Serie uit. Hij vindt de foutcode ‘Raise Control Time’. “Helaas zegt deze foutcode niet zoveel”, ligt Danny toe. “Feitelijk erkent de computer dat het omhoog komen van de auto te lang duurt na aansturing van de compressor.”

Normaal denk je dan aan een luchtlek, maar de garage heeft dat al gecontroleerd en beide luchtbalgen vervangen. Danny besluit met de diagnosetester de compressor handmatig aan te sturen. Zoals verwacht blijft de auto laag. Danny: “Als er een luchtlek is waardoor de auto geheel laag blijft, dan moet dit haast wel hoorbaar zijn. Ik hoor echter niets, laten we de compressor nader bekijken.”

Geen luchtlekkage

Danny modificeerde de druksensor van zijn GMTO-set door er een stukje luchtslang op te monteren met de juiste nippels.

De compressor ligt achter de bumper, net achter de balk van de trekhaak. De luchtcompressor geeft lucht aan een kleppenblok waar een rode en blauwe leiding zichtbaar zijn. De een voor linksachter, de ander voor rechtsachter. Danny heeft nogmaals beide leidingen van het kleppenblok tot de luchtbalg gecontroleerd. Alles is in orde.

Is er genoeg druk?

Danny besluit te testen of de compressor wel genoeg druk levert om de auto omhoog te tillen. Danny: “Ik heb een druksensor aangepast door een stukje luchtslang met de juiste nippel er aan te verbinden. Met een extra nippel, die ik heb dichtgemaakt, sluit ik het andere gat af zodat de lucht niet die kant op lekt.”

Danny sluit de sensor op de GMTO-scope aan en start de drukmeting. Daar zit weinig beweging in de druklijn. Danny controleert nog eens de druk door met een vinger een luchtuitgang dicht te houden. “Dit is duidelijk, de compressor levert totaal geen druk, anders was dit niet zo simpel tegen te houden.”

Leren door demontage

Danny besluit de compressor te demonteren, want waarom is deze nu al defect? De 5 Serie is tenslotte nog geen twee jaar oud. Hij bekijkt de filters en vochtregulerende korrels waarmee de aangezogen lucht wordt gezuiverd. Ook bekijkt hij de ontluchtingsklep waarmee de druk van het systeem wordt gelaten. Ofwel door de computer om de auto te laten zakken, dan wel als beveiliging in geval van overdruk (meer dan 13,5 bar).

De ontluchtingsklep heeft heel wat vochtige lucht te verduren gehad, met als gevolg dat deze vast zit.

Om het interne probleem van de compressor goed zichtbaar te maken, sluit Danny zijn rookmachine aan op de drukkamer van de compressor. Daarmee is al snel zichtbaar dat de ontluchtingsklep open blijft staan. Danny: “Luchtvochtigheid is misschien wel de grootste vijand van de luchtcompressor. De ontluchtingsklep is geoxideerd, maar ook de uitlaatklep in de compressor vanaf de motor naar de drukkamer. Online zijn deze kleppen wel los verkrijgbaar, maar om geen garantieproblemen te krijgen, besluit ik een nieuwe compressor te monteren. Kom je dit zelf tegen, neem dan de kosten mee in je overweging.”

Danny monteert een nieuwe compressor en voert opnieuw een test uit. Want hoe hoog moet de druk eigenlijk zijn? Danny: “De lijn loopt al snel op naar 1000 kpa, ofwel 10 bar. Je houdt de druk op het kleppenblok ook niet meer tegen met je vinger uiteraard.” Niet veel later staat de auto weer op zijn normale niveau.

Bekijk de video

Reageer op dit artikel