artikel

Nieuwe Autologic: diagnose op dealerlevel

Werkplaats & Onderhoud 3839

Goed nieuws voor echte merkspecialisten: er is een nieuwe Autologic. Erik Streurman van DiagnoseXL demonstreerde dit diagnosesysteem op Autoprof – AMT Live Gorinchem. Twee vragen. Eén: Wat maakt Autologic bijzonder? En twee: Wat maakt de nieuwe nog bijzonderder?

Nieuwe Autologic: diagnose op dealerlevel
Het oordeel van de bezoekers aan Autoprof AMT Live is unaniem: “Mooi ding, die nieuwe Autologic.”

“In 2001 haalde ik de eerste Autologic naar Nederland”, zegt Erik Streurman. Het was een diagnosetester van € 11.000,- en je kon er alleen Land Rover mee aan. Maar dan wel op dealerlevelniveau.”

Al snel werd de software uitgebreid met Jaguar en BMW. En in de loop van de tijd volgden nog dertien Europese merken. “Met al die merken kan je wat de dealer kan”, benadrukt

Dealerlevel op zestien Europese merken.

Streurman nog een keer.

“Vervang je een ECU, dan kun je die programmeren.” Tijdens een korte demo meldt hij een trekhaak aan voor een Peugeot 207 en hij schakelt meteen (op verzoek van de klant) het start-stopsysteem uit.

Kortom, wat diepgang betreft, inderdaad dealerlevel. Wat het aantal automodellen betreft niet helemaal. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de nieuwste 308 en ook aan de Megane IV wordt nog gewerkt.

Dat brengt Streurman bij een mindere periode uit de Autologic-geschiedenis: “Het bedrijf is een aantal jaren eigendom geweest van een investeringsgroep. Toen ging het bergafwaarts, er kwam niets nieuws meer in.”

De weg omhoog

Gelukkig kwam daar anderhalf jaar geleden een einde aan. Autologic werd overgenomen door Opus, dat ook eigenaar is van de Amerikaanse Pass Thru-specialist Drewtech. Dankzij Drewtech beschikt de nieuwe Autologic nu behalve over de zestien EU-merken op dealerlevel ook over een hele reeks Aziatische en Amerikaanse merken: “Maar let op, voor die niet-EU-merken haalt de Autologic geen dealerniveau. Daar is de diepgang veel minder.”

Het belangrijkste? De support-knop. De ondersteuning vanuit Engeland is echt geweldig.

Support-knop

Die merkenuitbreiding ziet Streurman niet als de belangrijkste plus van de nieuwe Autologic Drive Pro: “Nee, de snelle verbetering in de EU-merken is belangrijker. Je kunt hem bijvoorbeeld gebruiken als Pass Thru interface en hij kan ook het nieuwe protocol van FCA (Fiat Chrysler) aan.”

Het belangrijkste heeft Streurman nog niet genoemd: “De support-knop. De ondersteuning vanuit Engeland is echt geweldig.” Hij heeft een dagje mee mogen kijken op die helpdesk:

“Je wordt altijd doorverbonden met een specialist. Werk je aan een BMW, dan krijg je een BMW-specialist aan de lijn. En die specialisten hebben een schat aan ervaring. Dus krijg je tips als: ‘Dat deel wordt verbonden met zes bouten, vier lange, twee korte. Denk erom dat je ze op de goede plekken terugmonteert’.”

Toerentellerprobleem door lekke temperatuursensor. De Ford-specialist op de Autologic-helpdesk had het vaker gezien…

AMT Garageforum

Voor wie nog niet overtuigd is, toont Streurman een topic op AMT Garageforum. ‘Bart 1981’ kampt met een uitvallende toerenteller en een foutcode op de krukassensor. Die vervangt hij, net als de PCM. En hij krijgt tal van adviezen van collega’s op het forum. Het mag allemaal niet baten. Uiteindelijk lost hij het probleem op na een tip van de Autologic-helpdesk. Oorzaak: een lekke temperatuursensor… Wow, dat duidt op een schat aan ervaring.

Te duur?

Zitten er dan helemaal geen nadelen aan de Autologic? “Jawel, alles is in het Engels, dat moet je liggen. En dan is er de prijs”, zegt Streurman. Hij bedoelt daarmee niet de aanschafprijs van     € 7.000,-. Hij bedoelt de abonnementskosten van € 3.250,-. “Dat is op zich niet duur, maar veel specialisten hebben geen zestien merken op dealerniveau nodig. Voorheen kon je ook kiezen voor één merk voor € 1.350,-. Ik ga binnenkort naar Engeland om te proberen die mogelijkheid weer terug te krijgen.”

Reageer op dit artikel