artikel

Captiva met koelproblemen: is het de waterpomp?

Werkplaats & Onderhoud 8408

Een Chevrolet Captiva van 2014 met 2.2 dieselmotor staat in de werkplaats bij Garageforumlid Pieter-Jan. De motor wordt te warm, tot in het rood. Op dat moment geeft de kachel geen warme lucht. Pieter-Jan verdenkt de waterpomp, omdat er geen druk in het circuit lijkt te zitten. Zit daar het probleem? Voor Pieter-Jan de (prijzige) waterpomp vervangt, raadpleegt hij collega-technici.

Captiva met koelproblemen: is het de waterpomp?
De nieuwe en de oude waterpomp. Op het oog deden ze het allebei, maar...

Pieter-Jan: “De waterpomp wordt via de multiriem aangedreven, en ik zie dat er een elektronisch contact op de poelie van de pomp zit. De weerstand is 10 ohm en bij het aansturen is geen ‘klik’ voelbaar.” Hij demonteert de waterpomp om het schoepenwiel te beoordelen. “De kunststof schoep draait de ene kant loos, maar in de draairichting van de motor mooi mee met de poelie. Klopt dit? Of gaat hier al iets fout?”

Ook bij hogere temperatuur

Topmonteur Pedroo reageert: “Mogelijk draait het schoepenwiel bij hogere temperatuur niet meer mee, waardoor je ook geen circulatie hebt. Heb je bij de aansturing van de poelie gemeten of deze de stekker bereikt en de thermostaat ook gewoon open gaat?”

Topmonteur hobbyman: “Ik verwacht bij 90 graden of hoger en een koude kachel lucht in het systeem, of een verstopping in de kachel. Wat zijn de in- en uitgangstemperatuur van de kachel?”

Hoe werkt de aansturing?

Pieter-Jan komt met aanvullende informatie: “Het schoepenwiel zit goed vast op de as. Ik weet echter niet wat de juiste functie is van de stekker op de waterpomp. Als ik er zelf spanning op zet, gebeurt er niets, en ik meet ook geen spanning op de aansluiting van de andere pin.”

Ook bij de kachel blijft de koelvloeistof koud

Radiateur blijft koud

Hij heeft ook het koelsysteem nader bekeken. De radiateur wordt niet warm. Noch aan de onderkant na de thermostaat, noch aan de bovenzijde. Zowel met als zonder thermostaat is er geen verschil. Ook bij de kachel blijft de koelvloeistof koud.

Waar is die elektrische aansluiting voor?

 

Onzichtbaar defect?

“Is er wel druk in het systeem?”, vraagt Wilco07. “Is de temperatuurmelding niet vals?” Pieter-Jan: “Ja, er zit druk in het systeem, maar ik denk toch aan een recirculatieprobleem. Ik heb er al veel gehad bij Volkswagens. Daar raken de schoepen duidelijk los. Dat is hier niet het geval.

Wat doet die aansluiting?

Aangezien ik niet houd van onnodig onderdelen vervangen: wie weet wat de elektrische aansluiting op de pomp doet? Ik kan geen gegevens van de pomp vinden, maar krijg er ook geen aansturing op. Is de magneetkoppeling daarvoor bedoeld, dat wanneer er geen spanning op staat de waterpompschoep meedraait (uit veiligheid bij spanningsverlies) en bij aansturing de schoep loos draait?”

Meten is weten

De kennis over dit type waterpomp op het forum blijkt onvoldoende. Pieter-Jan komt de volgende dag met een update: “Ik heb me gefocust op de aansturing en vond een zekering die gesprongen was. Nu heb ik wel spanning op de aansluiting van de pomp. Als de motor koud is, krijg ik 8 volt op de stekker, en als de motor begint op te warmen 12 volt. Echter, zodra ik de stekker inklik op de pomp, valt de spanning weg naar 0 volt. Ik denk toch dat er een intern probleem in de pomp is, dus die ga ik vervangen.”

Dankzij een magneetkoppeling kan de poelie loos draaien.

Wat ging er nou mis?

Pieter-Jan vervangt de waterpomp, en daarmee is het probleem opgelost. Mooi, maar de kwestie wekt nieuwsgierigheid bij de forumleden. Pedroo: “Wat was er mis met de oude waterpomp? Door de defecte zekering had je geen spanning op de pomp, en zou hij dus continu aangedreven moeten zijn. Maar toch liep de motor warm…”

In de war

Pieter-Jan: “Inderdaad, daarom had ik er ook twijfels over. Als de pomp geen spanning krijgt, draait de schoep mee, en zou het koelwater moeten circuleren. De zekering is denk ik gesprongen door een kortgesloten spoel van de magneetkoppeling. Ik heb de pomp in warm water gelegd, op dat moment draait de schoep compleet loos. Bij demontage, toen hij koud was, zat de schoep vast en leek alles in orde. Naar mijn idee dus een defecte magneetkoppeling en een schoep die los kwam bij warme motor.”

Wat is dit?! En: hoe kon het ontstaan?

Antwoord op koelvloeistofvragen

Nu we toch met het koelsysteem bezig zijn, hoe lang gaat de koelvloeistof eigenlijk mee? Is verversen nodig? Waarom en wanneer? Wat is het verschil tussen traditionele koelvloeistof en de moderne organische? Mag je die koelvloeistoffen mengen? En hoe ontstond deze bruine elastische gel in het overlooptankje van een Nissan Qashqai? Je leest het allemaal in een hoofdartikel over koelvloeistof in het komende maartnummer van het AMT magazine.

 

Ook een lastige storing?

Wil je het hele topic teruglezen en alle foto’s bekijken? Dat kan hier.

Vraag ook jouw collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

Reageer op dit artikel