artikel

Verse rekening, oude olie: Wie is de schuldige?

Werkplaats & Onderhoud Premium 18756

Even terug naar een bericht van eind november. Een BMW 320d van een leasemaatschappij kreeg problemen na 93.000 km. Alle onderhoudsbeurten tot dat moment bleken wel gefactureerd, maar niet uitgevoerd. “Is dit een uniek geval?”, vroegen we. Dat leverde een stormvloed aan reacties op…

Verse rekening, oude olie: Wie is de schuldige?
Olie, filter, afdichtring… Het staat allemaal keurig op de factuur. Maar zit het ook in de auto? (Foto: M. Minderhoud)

Ooit zat er mooie schone olie in het carter van de BMW, nu smerige dikke drab. En toen het oliefilter van de ergste drab ontdaan was, bleek het alle 93.000 kilometers te hebben meegemaakt. Het was er in de BMW-fabriek opgeschroefd en daarna nooit meer vervangen. Toch had de auto keurig al het voorgeschreven onderhoud gehad. Althans, volgens de facturen…

Niet uniek

Het complete verhaal van die verwaarloosde BMW 320d lees je hier nog terug. Maar eigenlijk hoef je dat niet te doen, want het verhaal is bepaald niet uniek, zo blijkt uit de enorme stapel reacties die we kregen via AMT.nl en AMT Autotechniek op Facebook.

Oliefilter na 93.000 km

Eindelijk! Na 93.000 km kwam er een einde aan de lijdensweg van olie en filter van een BMW 320d. Aan de rest van de motor trouwens ook…

Dure beurten, oude filters

We beginnen onze kleine selectie daaruit met de reactie van Matthijs Leussink van VAG Performance Center uit Vorden: “Ik krijg regelmatig auto’s die voor € 500 tot € 800 (dealer-)servicebeurten hebben gehad waarbij allerlei filters nog af-fabriek zijn.” Hij noemt ook voorbeelden: “VW Passat 2.0 TDI alle filters nog oud na een € 600,- beurt.” En: “Audi TT-RS zou DSG-olie hebben gehad, filter was alleen nog origineel af fabrieksdatum.” En nog meer van die gevallen: “Meerdere A5-en en A6-en, wel facturen, geen onderhoud.”

Motor overleden

Robert de Harder van Garage De Dijk in Maasdijk zag het bij een Toyota Aygo van vier jaar oud: “Wel gestempeld, nooit ververst, motor overleden.”

Ook Werner van Riel, maakte het mee toen hij nog bij een Peugeot-dealer werkte: “Toen we de olie wilden verversen kwam er 0,0 liter uit. Pas toen we een schroevendraaier door de drab staken, stroomde er dikke olie uit.”

Pas toen we een schroevendraaier door de drab staken stroomde er dikke olie uit

‘Al zijn onderhoud gehad’

Eddie Feller van DFG Automotive denkt dat het vaker voorkomt dan we met zijn allen beseffen. Hij maakte het zelf mee toen hij een via de dealer geleasede Opel Vivaro (80.000 km) in de werkplaats kreeg: “Kreeg op papier al zijn verplichte onderhoud.” Maar in werkelijkheid: “Een verschrompeld oliefilter, verdikte olie en wielen die er nooit af zijn geweest.”

Klungelig geparkeerd

Kevin Vandenbussche noemt een gevalletje onderhoudsfraude dat een vriend van hem overkwam: “Hij had zijn auto wat klungelig geparkeerd. Toen hij ‘s avonds terugkwam bij de garage viel hem op dat zijn auto nog precies zo stond. Hij kreeg toch een factuur onder de neus. Voor hem was dat reden om zijn motorolie te laten analyseren. Resultaat: Olie zat er al meer dan 30.000 km in.”

Nieuw oliefilter BMW

Het zou fijn zijn als er op alle filters en onderdelen een productiedatum staat, vindt Frank Janssen.

Geknepen prijzen

Goed, en zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan, maar wiens schuld is dit nu eigenlijk? Veel beschuldigende vingers wijzen richting leasemaatschappijen: “Onacceptabel!”, zegt Arie Messemaker. “Maar de schuld zit ook bij de leasemaatschappij. De prijzen worden zo geknepen dat je dit kan verwachten.”

Naar de beurs

Smoutklouw Smout denkt er net zo over: “Lijkt wel een Leaseplan-auto. Sinds die naar de beurs willen, mag je als autobedrijf niet eens voorgeschreven onderhoud doen. Ondertussen laten ze de leaserijder wel het volle pond betalen.”

Niet meer voor leasemaatschappijen

Robert den Harder van Garage van Dijk ziet het ook zo: “Ik denk dat het komt door het uitmelken door de leasemaatschappijen. Wijkt de factuur 3 cent af van de opgave dan betalen ze niet.” Dat staat hem tegen en dus: “Werken wij niet meer voor leasemaatschappijen.” Voor leaserijders die hun auto toch graag bij Garage van Dijk laten onderhouden is er nog wel een oplossing: “Bij ons de rekening betalen en dan proberen te verhalen op de leasemaatschappij.”

Oplichters

Maar niet alleen de leasemaatschappijen worden als schuldigen aangewezen. Roel de Jong: “Ik ken legio van zulke verhalen over Kwikfit. Hij noemt een geval van doorgesneden remleidingen, zodat die in rekening konden worden gebracht en van onnodig vervangen banden. Maar hij verwijst ook naar het www: “Als je even googled stikt het ervan. Kwikfit, dat zijn echt oplichters.”

De dealers!

Zijn er nog meer schuldigen? Jazeker, ook de dealer krijgt ervan langs. “Ik ken officiële dealers die dit doen met lease- en particuliere auto’s”, zegt Kevin VandenBussche. Ook Vincent Groothedde geeft de dealers de schuld: “Toch maar naar de universeel de volgende keer. Die denkt in de meeste gevallen meer aan zijn klanten dan de dealer.”

Beurt van € 65

Simon van den Toorn geeft de moordende prijzenslag de schuld: “Als bedrijven een onderhoudsbeurt voor € 65,- aanbieden, snap ik dit wel.”

Zwevend oliefilter

En dan is er natuurlijk nog de ‘handige’ doe-het-zelver. “Een BMW 520i van 2002. De klant bracht ‘m naar een vriend of kennis voor onderhoud. Toen wij de auto kregen voor onderhoud bleek dat de olie wel was ververst maar het filter al een tijd niet. Dat was aan het ontbinden. Stukjes oliefilter zaten door het hele motorblok heen”, zegt Bas Lamers.

De Miep achter de balie, klikt service 1, 2 of 3 aan

Het zijn de monteurs!

Matthijs Leussink denkt dat het niet zozeer aan het type autobedrijf ligt: “Ik denk dat monteurs te lui worden. Ze hebben geen hobby meer aan hun werk.” Bij het factureren speelt dat probleem niet: “De Miep achter de balie, klikt service 1, 2 of 3 aan en alles rolt eruit wat gedaan HAD moeten worden.”

Ook om een heel andere reden krijgt de monteur de schuld. Niet verversen betekent namelijk: “Mooi gratis olie voor een beunhaasje”, denkt Dennis Schreurs.

Vergeet de klant niet

Hebben we dan alle schuldigen gehad? Nee, René Botman ziet nog een medeschuldige: “Natuurlijk is het allemaal niet goed te praten, maar peilt de eigenaar zelf ook wel eens de olie? Dan was hij deze drab allang al zelf tegen gekomen.”

Niet de klant!

Dat komt hem op stevig commentaar van Bart van Engelen te staan: “Of je van een willekeurige automobilist kan verwachten dat hij aan de substantie klevend aan de olievuldop kan beoordelen of het onderhoud wel of niet gedaan is? Ik denk het niet.” Om er nog aan toe te voegen: “Dat zou ook niet nodig moeten zijn, want zijn auto wordt tenslotte keurig onderhouden bij de dealer/garage.”

Blijkbaar is er niet één schuldige én komt het geregeld voor

Dáág vertrouwen

Goed, de leasemaatschappij, de dealer, Kwikfit, de handige vriend of kennis, de monteur, de klant zelf…, blijkbaar is er niet één schuldige én komt het geregeld voor. Dat is een probleem waar het goedwillende autobedrijf onder lijdt, vindt ook Donna Zazesski: “En zo verliest de klant het vertrouwen in elk autobedrijf.”

versleten distributieketting

Niet verversen betekent vuile olie, het begin van veel motorische ellende.

Een tikkeltje waarheid

Dat gebrek aan vertrouwen is er inderdaad. Kijk maar naar het enthousiasme waarmee consumentenprogramma Radar autobedrijven bashte na hun ‘APK-onderzoek’. Of kijk eens door de ogen van ‘De Speld’ naar de autotechnicus. Satire? Ok, maar dat maken ze niet als ze niet geloven dat er ook een tikkeltje waarheid in zit.

Wat kun je doen?

Kortom, een probleem met vele schuldigen. Oplossingen zijn er gelukkig ook. Eddie Feller noemt een oude bekende: “Ikzelf laat, met uitzondering van de olie (beetje lastig) altijd aan mijn klant zien wat ik vervangen heb, en waarom.”

Frank Janssen heeft daar graag een beetje hulp bij van fabrikanten: “Sowieso zou het fijn zijn als er op alle filters en onderdelen een productiedatum komt te staan. Dat geeft vaak al een indicatie.”

Op termijn is de band met de klant veel rendabeler dan niet leveren en wel factureren

Veel rendabeler

Michel Maier hamert op een goed contact: “Daarom doen wij de klus het liefst met de klant erbij. Kopje koffie, een beetje uitleg.” Zo schept hij een band met de klant. En zeker op termijn is die veel rendabeler dan niet leveren en wel factureren: “De Prijs? Daar worden we het altijd wel over eens.”

Reageer op dit artikel