artikel

TPMS: Wat moet je minimaal kunnen?

Werkplaats & Onderhoud Premium 2758

Het bandenspanningcontroleysteem TPMS staat voor ‘Tyre Pressure Monitoring System’. Sinds 1 november 2014 verplicht op elke nieuwe personenauto. Wat moet je in de werkplaats kunnen en hebben om je klant aan het rijden te houden?

TPMS: Wat moet je minimaal kunnen?
Natuurlijk kan dat allemaal met de Intellisens-apparatuur en app van Huf.

Wil je het korte antwoord? Dat geeft Rob Viset. Hij is accountmanager bij Huf, dat zich al 20 jaar met TPMS bezighoudt. “Je moet minimaal diagnose aan TPMS kunnen doen, problemen kunnen oplossen en voorlichting kunnen geven.” Natuurlijk kan dat allemaal met de Intellisens-apparatuur en app van Huf.

Technische kennis en juiste apparatuur

Arnold Vennink van Snap-on is wat langer van stof. “Met je TPMS-apparatuur moet je minimaal diagnose aan TPMS-systemen kunnen stellen en de juiste instellingen kunnen controleren”, zegt hij. “Minstens even belangrijk is dat je sensoren opnieuw kunt inleren na een bandenwissel en nieuwe universele en originele sensoren aan het voertuig kunt aanmelden. Ook originele sensoren naar aftermarketsensoren klonen en nieuwe universele sensoren programmeren mag niet ontbreken in de mogelijkheden van je TPMS-apparatuur”, vindt hij.

‘Zorg dus dat je altijd over de juiste kennis en apparatuur beschikt!’
Arnold Vennink, Snap-on

Ben je er dan? Nou nee. Vennink: “Je onderscheiden met TPMS-werkzaamheden vraagt kennis van de verschillende systemen en sensoren. En het is belangrijk om de juiste technische informatie zoals applicatielijsten, aanhaalmomenten en onderdeelnummers van sensoren beschikbaar te hebben. Zorg dus dat je altijd over de juiste kennis en apparatuur beschikt, en gebruik die om op gezette tijden preventief de batterijstatus van sensoren te controleren.”

Actuele database  voor de goede TPMS-oplossing

Wat die kennis betreft: “EuroTech Center, de technische helpdesk van Snap-on, ondersteunt gebruikers met de juiste procedures en technische informatie.” En natuurlijk levert Snap-on ook graag de tools en software die je daarvoor nodig hebt in de werkplaats af.

Ook bij de TPMS-oplossing van CBX speelt informatie een sleutelrol. “Via ons systeem heb je toegang tot een actuele en geteste programmeringsdatabase voor alle voertuigen”, legt directeur Maurits Golüke uit.

Vier tools  voor bandenspecialisten

Explora biedt de werkplaats vier verschillende TPMS-tools van Texa. René van Arkel legt uit: “De TPS is de basistool van Texa. Die biedt een uitzonderlijke dekking van merken en modellen. De TPS communiceert met de ventielsensoren op elk wiel, activeert ze als ze stand-by staan en verifieert hun efficiëntie. Het eigen scherm van het hulpmiddel leest de druk, de temperatuur en het batterijniveau (als beschikbaar) af, net als de identificatiecodes en andere diagnostische informatie.”

Keus genoeg bij Explora: vier verschillende Texa-TPMS-tools.

De TPS 2 doet daar een schepje bovenop: “Deze tool is speciaal ontworpen voor bandenspecialisten en voor een compleet, professioneel gebruik met TPM-systemen. De meest opvallende kenmerken zijn robuustheid, snelheid en gebruikersvriendelijkheid dankzij de eenvoudige en intuïtieve grafische interface. De TPS2 heeft een kleurendisplay met hoge resolutie dat het gebruik zelfs bij fel zonlicht mogelijk maakt.”

En: “De tool geeft toegang tot bandenbeheerprogramma Tixa Tire Manager.”

Uitbreiding op de diagnosetester

Tool 3 is de Axone S TPS / Fast Fit. “De beste oplossing op die momenteel verkrijgbaar is”, vindt Van Arkel. “Deze tool kan elke taak aan bandenspanningscontrolesystemen uitvoeren. Tool 4 ten slotte is bedoeld voor werkplaatsen die een Axone Nemo- of Axone 5-diagnosetester hebben: “Als je de TPS Key aansluit op de usb-poort maak je van zo’n Texa-diagnoseter een hoogwaardige TPMS-oplossing.” Ten slotte kun je in combinatie met TPS of TPS Key de TPM’s Repair App activeren.

Reageer op dit artikel