artikel

Stap voor stap: turborevisie

Werkplaats & Onderhoud 3466

Een klant brengt zijn auto. Die komt vermogen te kort, er komt olie of rook uit de uitlaat of de motor maakt vreemde geluiden. De kans is groot dat een kapotte turbo deze problemen veroorzaakt. Blijkt dat zo te zijn, dan kun je bij de dealer of bij de grossier een nieuwe bestellen. Je kunt daar ook kiezen voor een gereviseerde ‘ruilturbo’. Dat is veel goedkoper en net zo goed. Turbo’s Hoet laat zien met welke aandacht voor detail zo’n revisie in zijn werk gaat.

Stap voor stap: turborevisie
Bij een door Turbo’s Hoet geleverde turbo wordt daarom een grote waarschuwingsposter geleverd. Die adviseert de monteur dringend de turbo te registreren, zodat hij binnen een half uur telefonische ondersteuning ontvangt. 

Turbo’s kunnen om een aantal redenen kapot gaan. Er kunnen smeerproblemen ontstaan, meestal door het overschrijden van onderhoudsintervallen of doordat de motor vanuit hoge snelheid te snel wordt uitgezet. Soms komen er vreemde voorwerpen in de turbo terecht, bijvoorbeeld stukjes kool die door de EGR in het inlaattraject zijn afgezet. Een slechte motorconditie en een te hoge carterdruk kunnen ook een oorzaak zijn, net als een verstopt roetfilter, dat voor te veel tegendruk zorgt. Bij Turbo’s Hoet kunnen ze vaak aan de schade zien wat de oorzaak is geweest. Daarna is het zaak dat een nieuwe turbo op de juiste wijze wordt gemonteerd en dat de leidingen worden gereinigd of vervangen.

Stap 1. Controleren

Wanneer een schade-analyse vooraf nodig is, wordt de turbo voor demontage met een endoscoop gecontroleerd.

Stap 2. Demonteren

De defecte turbo wordt vervolgens gedemonteerd.

Stap 3. Reinigen

Een automatische wasmachine reinigt de onderdelen van de turbo.

Stap 4. Fotograferen

De onderdelen worden nauwkeurig geïnspecteerd en gefotografeerd, zodat de bevindingen later terug te vinden zijn.

Stap 5.  Schoonstralen

Vervolgens worden de onderdelen in een glasparelmachine gezet, waarin ze worden schoongestraald.

Stap 6. Opschonen

De schroefdraad in de behuizing kan vervuild of beschadigd zijn. Daarom wordt elk boutgat met behulp van een tap opgeschoond.

Stap 7. Ultrasoon reinigen

De volgende stap is het ultrasoon reinigen van alle onderdelen, zodat zelfs de kleinste vuildeeltjes verdwijnen.

Stap 8. Invetten

Gietijzeren delen worden in een dompelbad ingevet om oxidatie te voorkomen.

Stap 9. Meten

Alle lagerplaatsen, asdiameters en groefdiameters worden nauwkeurig opgemeten met driepuntsmeters, micrometers of kalibers.

Stap 10. Afdichten

Het binnenwerk van de turbo wordt met nieuwe lagerbussen en afdichtingen geassembleerd.

Stap 11. Balanceren

Turbo’s Hoet beschikt over diverse balanceermachines om ervoor te zorgen dat de turbo zeer hoge toerentallen kan draaien zonder trillingen. Onbalans wordt geëlimineerd door kleine beetjes metaal weg te slijpen.

Stap 12. Assembleren

De behuizing wordt verder geassembleerd, waarbij de hoek tussen de diverse delen exact wordt afgesteld, zodat de turbo straks naadloos op de auto past.

Stap 13. Afstellen

Bij turbo’s met een variabele geometrie wordt de actuator op een flowbank afgesteld.

Stap 14. Klaar voor verzenden

De turbo wordt veilig verpakt en voorzien van een niet te missen poster, die de monteur aanspoort gebruik te maken van de technische ondersteuning van Turbo’s Hoet, zodat montagefouten worden voorkomen.

Lees ook onze Stap voor Stap: turbo vervangen.

Reageer op dit artikel