artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Ford Ranger met spanningsproblematiek

Werkplaats & Onderhoud 4456

AMT Garageforumlid Dieter026 heeft in zijn werkplaats een Ford Ranger 2.2 TDCi uit 2013. De auto loopt niet meer door brandstofdrukproblemen. Een andere garage heeft de pomp in de tank, het brandstoffilter en de IMV-klep op de hogedrukpomp vervangen. Ook de EGR-klep en de motor-ECU zijn vernieuwd. Helaas zonder resultaat, waarna de auto naar Dieter is gebracht. Kan hij het probleem verhelpen?

Opgelost op AMT Garageforum: Ford Ranger met spanningsproblematiek
Dieter zocht naar de oorzaak van 1,2 V spanningsverschil en vond die hier.

In de motor-ECU staan twee foutcodes: P2291 ‘brandstofdruk te laag’ en P0098 ‘fout brandstofdrukregelaar‘. Om erachter te komen wat het probleem zou kunnen zijn, begint Dieter met een doorzichtige slang te monteren tussen de hogedrukpomp en het brandstoffilter. Hij kan zo zien of de pomp voldoende druk opbouwt en of er geen lucht bij de hogedrukpomp ontstaat. Na een paar keer in- en weer uitschakelen van het contact bouwt de Ranger keurig druk op en kan Dieter er probleemloos mee rijden. Het probleem lijkt opgelost.

Geen vermogen en de raildruk daalt

Een week later is het echter weer raak. De Ranger heeft opeens geen vermogen en de raildruk daalt. Hoewel er na de auto opnieuw gestart te hebben wel weer druk is, blijft foutcode P0089 aanwezig. Wanneer Dieter in de werkplaats de foutcode bekijkt, geeft zijn Launch-tester een fout op de PCV-klep aan. Ford zelf spreekt over de brandstofdoseerklep (IMV) Maar, die is klep is al vernieuwd…

Wilford plaatste het elektrisch schema van de brandstofdoseerklep. Hij zegt dat het mogelijk is dat de brandstofleidingen op het brandstoffilter verwisselt zijn. Dit is nu niet het geval. Wat is het probleem wel?

Spanningsverschil over de voedingsdraad

Dieter controleert de sturing met de scope, en ook deze is goed. Wel meet hij een spanningsverschil van 1,2 V over de voedingsdraad van de brandstofdoseerklep. Zit daar het probleem? Dieter besluit zijn probleem voor te leggen op het AMT Garageforum. Hij vraagt collega-technici om hulp. Weten zij wat er aan de hand is?

Hulp van collega-technici

Peek32 reageert als eerste. Hij heeft ervaring met deze foutcode in een Ford Transit en zegt: “Het is vaak een probleem met de klep op de pomp en de railretour. De Transit heeft een klep op de rail met retouraansluiting. De Ford Ranger heeft deze niet. De klep op de pomp (onderdeel 1945275) heeft de Ranger wel. Er zijn vaak updates beschikbaar voor de PCM. Als je die uitvoert en de pomp en verstuivervoorinspuiting opnieuw inleert, zou er resultaat moeten komen.”

 

‘Het brandstoffilter is vervangen, maar het zou eventueel het brandstoffilterhuis kunnen zijn. Mogelijk dat deze interne lekkage naar de retour veroorzaakt.

 

Update voor de PCM?

Dieter ziet dat er een update beschikbaar is, maar de pomp en verstuivers zijn al opnieuw ingeleerd, evenals de IMV-klep. “Daar zal het probleem dus niet zitten”, concludeert hij.
Topmonteur Technicus denkt dat er misschien wel een andere oorzaak achter zit: “Is het brandstoffilter niet verstopt? Die veroorzaakt deze DTC ook.” Dieter reageert daarop: “Het brandstoffilter is vervangen, maar het zou eventueel het brandstoffilterhuis kunnen zijn. Mogelijk dat deze interne lekkage naar de retour veroorzaakt.” Ook dit blijkt echter niet het geval.

Pedroo komt met een hele andere insteek. Hij vraagt: “Heb je de draad met de 1,2 V verlies tijdens belasting getest? Valt mogelijk de spanning enkel tijdens bepaalde belasting weg? Controleer ook meteen even de contacten van de raildruksensor.”

De spanningsval van 1,2 volt vond Dieter terug in deze stekkerverbinding.

Weerstand over de stekker

Hier was de klemkracht weg.

Dieter constateerde eerder een spanningsval van 1,2 V op de voedingsdraad van de IMV-klep. De gemeten weerstand vanaf de zekering naar de stekker van de IMV-klep is 0,7 Ohm. Als Dieter de kabelboom beweegt, verandert die waarde. “De draad vertrekt van zekering 25 in de motorruimte naar de IMV-klep en loopt door een stekker. Deze stekker zit in de buurt van de linker koplamp.”

“Bij controle kwam ik er meteen achter dat de vrouwelijke pen geen klemkracht meer had. Zodra ik de vrouwelijke pen strakker afgesteld had, viel de spanning niet meer weg. Het probleem blijft weg. Dankjewel iedereen!” Sluit Dieter af.

Ook een lastige storing?

Wil je het hele topic teruglezen en alle foto’s bekijken? Dat kan hier.

Vraag ook jouw collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

Reageer op dit artikel