artikel

De werkplaats van: Bossche Banden Service

Werkplaats & Onderhoud 556

De werkplaats van: Bossche Banden Service

Bossche Banden Service is wereldberoemd in Den Bosch en omgeving. Het bedrijf begon vijftig jaar geleden aan de Boksheuvelstraat, dichtbij de oude Michelin-fabriek, en verhuisde in 1993 naar het huidige pand op industrieterrein Maaspoort.

In 2008 nam Hans van Ommen het bedrijf over van Rob van der Sluis die er 25 jaar aan het roer stond. Van een breed gespecialiseerd bedrijf met autobanden, truckbanden, motorfietsbanden en transportbanden heeft Bossche Banden Service de overstap gemaakt naar puur personenautobanden. Het Vaco-bandenbedrijf is aangesloten bij Trekhaakcentrum.nl en voert onder de naam Olie&zo onderhoud en reparaties uit.

Goed advies is het halve werk

Advies aan de balie of de telefoon.

Als het om banden en uitlijnen gaat, zijn er geen slechte auto’s, hooguit slechte adviezen, vindt vestigingsmanager Robin. “We verkopen alleen banden en wielen van merken waar we achter staan. Omdat we fulltime met banden en ondersteltechniek bezig zijn, hebben we ruime ervaring met combinaties van auto’s en banden. Wanneer een klant belt met een klacht, weten we door de telefoon vaak al wat de oorzaak is.” Een nieuwe activiteit is sneeuwkettingverhuur, als aanvulling op de winterbandenverkoop.

Eén kans in drie jaar

In het bandenmagazijn liggen gemiddeld 6.000 banden op voorraad. Volgens Robin is de ervaring met bandenservice een voordeel bij de nieuwe onderhoudsactiviteiten met Olie&zo. “Bandenbedrijven zijn sterk op service gericht. Bij banden heb je één keer in de drie jaar een kans om de klant iets te verkopen, dus moet het in één keer goed. Onze onderhoudsklanten zijn verrast door de hoge servicegraad.”

Vernieuwen voor de toekomst

Bossche Banden Service investeert in training, opleiding en nieuwe technologie. De samenwerking met Trekhaakcentrum.nl is een mooie aanvulling op het onderstelspecialisme, vindt Hans van Ommen. “Tech360 werkt soepel en de helpdesk is top.” Een toekomstgerichte investering waar Van Ommen nog over nadenkt, is een ADAS-kalibratiesysteem. “Sensoren en camera’s kalibreren past ook bij uitlijnen. Alleen koop ik het liefst een kalibratie-apparaat met een zo breed mogelijke wagenparkdekking. Zo lang dat er niet is, wacht ik af.”

Bandenservice: vakkennis vs technologie

In plaats van een Hunter Road Force met wegsimulatie werkt Bossche Banden Service met een Hunter GSP9200. “Als je tijdens het balanceren goed kijkt naar de statische en dynamische onbalans van het wiel, kan je veel afwijkingen op het oog herkennen en oplossen”, vertelt Robin. Hetzelfde geldt voor de gewichtbesparende stand van de balanceermachine. “Bij de ene auto werkt dat prima, bij de andere auto kan je beter niet te zuinig aan doen. Een kwestie van ervaring.”

Superhappy met Hunter

De werkplaats is ingericht door Rema Tip Top en Fuchs. Uitlijnspecialist Frank neemt een Audi A3 onder handen met de Hunter Hawkeye Elite met Winalign-console. “We zijn één keer overgestapt van Hunter naar een ander merk en daar hadden we meteen spijt van”, zegt Hans van Ommen. “Deze Hawkeye Elite kocht ik jong gebruikt uit een faillissement. We zijn er superhappy mee. Er komt nooit meer een ander merk in.”

Maatje meer

Met de Corghi Artiglio 500 is het wisselen van brede en platte banden en runflatbanden zo gepiept. Van dit Audi RS6-wiel met 275/30 R20-rubber schrikt het banden(de-)montageapparaat dan ook niet: dankzij de hulparm en de aandrukrol is deze stoomwalsmaat bijna net zo snel afgemonteerd als een 195/65 R15-band.

Bandenservice met zes hefbruggen

Sinds de laatste verbouwing in 2014 telt de werkplaats zes hefbruggen. De twee Nussbaum schaarhefbruggen zijn ideaal voor wielservice en trekhaakmontage. Omdat de autodeuren volledig open kunnen, gaat het doortrekken van de kabelboom naar het dashboard gemakkelijker dan op een tweekolommer. De oude tl-verlichting is vervangen door ledverlichting. Later dit jaar staat een grote verbouwing op de agenda. De werkplaats krijgt een opfrisbeurt en een nieuwe APK-straat met een eigen toegangsdeur.

Reageer op dit artikel