artikel

BMW 7 Serie met CAN-bus storing

Werkplaats & Onderhoud 4506

Danny Versluis, op Youtube bekend als DiagnoseDan, krijgt een BMW 7 Serie van 2002 in zijn werkplaats. De klacht van de klant luidt dat de accu na een nacht stilstaan leeg is. Maar deze goed uitgeruste Duitser kent nog veel meer elektronische problemen.

BMW 7 Serie met CAN-bus storing
Wat gaat hier fout? In plaats van twee signalen die tegengesteld zijn aan elkaar, zijn ze gelijk. Dat hoor je niet te zien op de K-bus.

Danny: “Er moet sprake zijn van een grote lekstroom vanwege het leegraken van de accu, maar de auto kent meer elektronische problemen. Zo werken de elektrische ramen, elektrisch verstelbare stoelen maar ook het park distance control (PDC) soms niet. De ruitenwissers zijn eveneens een keer geactiveerd zonder aansturing vanuit de hendel.”

CAN-bus-gerelateerd

De garage waar de auto eerst werd aangeboden, heeft geprobeerd het probleem op te lossen, maar zag dat er veel CAN-bus-gerelateerde foutcodes waren opgeslagen. Danny: “Het garagebedrijf liep ook tegen het feit aan dat ze de ene keer wel en de andere keer niet de modules konden uitlezen. Ze kwamen er niet uit, vervolgens hebben ze mij om hulp gevraagd.”

Uitlezen maar.. die PDC-module

Danny ziet veel foutcodes op de PDC-module. Deze is makkelijk bereikbaar en Danny meet met de scope de CAN-bussignalen. Die zien er niet goed uit.

Danny leest de auto uit met zijn Snap-on Verus Edge diagnosetester. Hij kan wel de PDC-module uitlezen, en daarin zitten veel CAN-bus-gerelateerde foutcodes opgeslagen, waaronder: ‘E204 Park Distance Control: K-CAN – Low Wire Fault’ en ‘E207 Park Distance Control: K-CAN Communication Fault’.

Communicatie in beeld

Danny besluit de communicatie in beeld te brengen en sluit zijn GMTO-scope met meetpennen aan op de communicatielijnen van de PDC-module. “Hier klopt duidelijk iets niet”, zegt Danny, terwijl beide signalen duidelijk in beeld zijn. “De K-bus is een mid-speed CAN-bus. Dus ik verwacht een signaal waarbij het ene signaal het andere spiegelt. Dat is hier niet het geval. Beide signalen gaan van laag naar hoog. Maar waarom?”

Verdachte trekhaak-module

Danny gaat op zoek en ontdekt een later ingebouwde trekhaakmodule in de 7 Serie. Terwijl de scope nog meet, koppelt hij die module los van de CAN-bus. Het scopebeeld verandert meteen naar een juiste signaalvorm: twee tegenovergestelde signalen. De stekker aansluiten resulteert weer in het foutieve beeld.

Danny koppelde de aftermarket trekhaakmodule los van de CAN-bus en prompt klopte het signaal weer.

Het probleem zit dus waarschijnlijk in de aftermarket trekhaak-module, gekoppeld op de CAN-bus, waardoor onder andere de PDC-module in de war raakt. Maar hoe kan het dat de ene keer wel en de andere keer geen communicatie mogelijk was?

Defect is defect, toch?

Hebbes, de K-bus (midspeed CAN-bus) werd verstoord door de aftermarket trekhaakmodule.

Danny: “Ook daar kwam ik snel achter. Er bleek namelijk flink wat water in de module te zijn gelopen. Dus met regenachtig weer kon de module niet uitgelezen worden, na een periode van droog weer wel.” De trekhaakmodule? Die kon de kliko in.

De hoofdoorzaak? Indringend water in deze module. Tja, dat gaat natuurlijk niet goed…

De andere storingen op de CAN-bus waren verdwenen en de elektrische ramen, stoelverstelling en ruitenwissers vertoonden vanzelfsprekend geen problemen, maar waren het gevolg van de natte module. Danny lichtte zijn diagnose toe aan het garagebedrijf, waarna zij de trekhaakmodule hebben vervangen. Uiteraard werd ook de oorzaak van het naar binnenkomende water aangepakt.

Diagnose Dan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video’s van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny’s youtube kanaal of bekijk hem hier:

 

Reageer op dit artikel