artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Audi Q7 slaat niet aan en mist voeding

Werkplaats & Onderhoud 6848

Forumlid Bartelomeus (Bart) is bezig met een Audi Q7 van 2007 met een 3.0 TDI-motor. De auto slaat af en toe niet aan en de startmotor slaat als het ware over het vliegwiel. Hij vervangt het contactslot, maar na twee keer starten doet de auto niets meer. Bart plaatst een uitgebreide omschrijving op het AMT Garageforum en vraagt om raad.

Opgelost op AMT Garageforum: Audi Q7 slaat niet aan en mist voeding

Bart: “Ik heb het oude contactslot teruggeplaatst, maar dat hielp niet. De foutcode die ik van tevoren uitlas met mijn Hella Guttman en VCDS, toen de motor nog startte, is P1601 ‘Hoofdrelais voedingsspanning klem 30 onjuist’.”

Bart beschrijft verder dat de auto nog wel op contact gaat maar niet start. Het voorgloeilampje blijft branden en verschillende meldingen komen op het dashboard. Hij wil vervolgens de auto uitlezen, maar krijgt geen communicatie op het motorregelapparaat. “De andere regeleenheden kan ik wel uitlezen, maar hierin staat foutcode ‘Geen communicatiesignaal van motor-ECU’.

“Relaisklem 30 heb ik gecontroleerd. De plussen zijn aanwezig, alleen de aansturing niet. Deze is massageschakeld via de motor-ECU.”

Bart controleert alle massa’s volgens het elektrisch schema, maar bij de voeding komt hij er niet goed uit omdat hij er niet vaak mee heeft gewerkt. “Wie kan mij in de goede richting sturen, en is er eventueel een ander schema beschikbaar?”, vraagt Bart. Ook voegt hij zijn gebruikte schema’s, een negentien pagina’s tellende pdf, toe.

Voedingen meten

J329 (roodomcirkeld) is het relais voor de voedingsspanning contact 15. Deze is niet aanwezig op het motorregel- apparaat, maar waarom niet?

Topmonteur Technicus reageert al snel: “En als je het relais voeding geeft of doorverbindt, loopt de motor dan wel? Overigens, als de startmotor overslaat, is meestal de Bendix versleten.”

Bart reageert: “Dat had ik al geprobeerd, en helaas dan loopt de motor ook niet. Als ik het relais doorverbind, hoor ik wel wat actuatoren op de motor lopen, maar verder gebeurt er niets. Dit relais wordt aangestuurd door de motor-ECU.”

Topmonteur Pedroo denkt ook graag mee en plaatst de tekst van een TSB waarbij als oorzaak van een afslaande motor het doorschuren van een startmotorkabelboom langs de cilinderkop wordt genoemd. Dat lijkt hier echter niet aan de orde. Technicus: “Je zal toch door middel van een schema moeten meten of al je voedingen en massa’s aanwezig zijn.”

Nog meer schema’s

Forumleden Boschdirk en DocentHans komen met de nodige schema’s en toelichting.

Boschdirk: “De brede klemmen aan het stuurapparaat zijn de massa’s en voedingen. Tevens loopt een voeding naar ‘relais voor voedingsspanning contact 15 (J329)’.“

Forumlid Boschdirk plaatst nog een ander, duidelijker schema van relais J329. Waar krijgt die zijn aansturing van?

Zo plaatst Boschdirk ook de pinbenaming van CAN-L, CAN-H en stuurapparaat J518 die de toegang en startbevoegdheid regelt en terug te vinden zijn op het schema om het Bart gemakkelijker te maken.

Forumlid DocentHans plaatst ook nog enkele schema’s met toelichting over voedingen en massa’s. Nu is het aan Bart om te meten waar wel of geen voeding is.

Enige tijd later is het probleem opgelost. Bart: “De voeding was niet aanwezig op het motorregelapparaat. Deze werd geschakeld door een relais die wordt aangestuurd door het motorregelapparaat. De +15 van relais J329 was ook niet aanwezig op het regelapparaat. Na wat zoekwerk vond ik na de zekering ook geen voeding en vond ik een onderbreking in de draad van de zekering naar pen T94/18 van het motorregelapparaat. Na reparatie startte de motor weer en was de communicatie weer aanwezig. Dank!”

DocentHans besluit: “Zo zie je maar weer. Meten is weten, gokken is dokken.”

Ook een lastige storing?

Wil je het hele topic teruglezen en alle foto’s bekijken? Dat kan hier.

Vraag ook jouw collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

Reageer op dit artikel