artikel

Mazda CX-5 bezorgt autobedrijf flinke kater

Werkplaats & Onderhoud Premium 13857

Het monteren van een trekhaak zorgt voor flink wat problemen bij een Mazda CX-5. Drie dagen na montage van een trekhaak en kabelset is de klant, die de CX-5 net een week eerder afgeleverd had gekregen, terug. De CX-5 zit vol foutcodes en diverse storingslampjes branden. Dit blijkt het begin van een lange én dure zoektocht.

Mazda CX-5 bezorgt  autobedrijf flinke kater
De eerste verdachte module is de BCM, gemonteerd linksachter in de auto. Helaas loste vervangen het probleem niet op.

De Mazda CX-5 heeft al een aardige reparatiegeschiedenis achter de rug voordat de auto wordt aangeboden bij Autobedrijf Wout Bouman, waar technici Iwan Kennis en Frank Bouman zich op het probleem storten. Zo is de trekhaakkabelset gedemonteerd, en bij een Mazda-dealer is de Body Control Module, linksachter in de auto, vervangen, zonder resultaat.

Bij een ander bedrijf wordt een week later de Active Front Light System (AFS)-module vervangen door een gebruikt exemplaar, omdat foutcodes deze als de boosdoener aanwijzen. Dit heeft wat resultaat, diverse storingslampjes branden niet meer. Echter blijft er eentje branden in het instrumentenpaneel, ‘U0182 Communicatie verloren met AFS-module’. Ook wordt de foutcode U0001 ‘Hoge snelheid CAN-communicatiebus’ uitgelezen. Het bedrijf komt niet verder en vermoedt een probleem in het instrumentenpaneel.

De auto verhuist weer naar een Mazda-dealer om het instrumentenpaneel goed door te meten. De AFS-module wordt weer vervangen door de originele. Snel door naar de oplossing? Nou nee…

Het instrumentenpaneel?

Een auto vol losse bekledingsdelen en onderdelen. Op de foto ook zichtbaar de vernieuwde tellerklok in het instrumentenpaneel á € 2500,-.

Bij de dealer gaan ze opnieuw aan het meten. De communicatie tussen de AFS-module en het instrumentenpaneel is niet op orde, en daarnaast herkent de uitleesapparatuur de AFS-module niet. Er wordt nu een nieuwe AFS-module gemonteerd. Opnieuw zijn er minder storingen aanwezig, op de U0182 na.

De Mazda-dealer besluit de bedrading achter het instrumentenpaneel door te meten tot aan de stekker. Hier worden geen abnormale weerstanden gevonden. Na nog wat wikken en wegen wordt in overleg met het autobedrijf besloten om het instrumentenpaneel te vervangen. Helaas, de storing blijft. Wel komt men erachter dat wanneer de stekker op een bepaalde manier bewogen wordt, er diverse storingen ontstaan.

Het zoekplaatje is compleet en er wordt besloten om te stoppen met diagnosestellen. Het instrumentenpaneel (á € 2.500,-) wordt weer gewisseld. Als laatste redmiddel wordt de auto aangeboden bij Wout Bouman. Technicus Iwan Kennis: “Na het doorlezen van de e-mails was ons duidelijk dat iedereen inmiddels een flinke kater aan de Mazda had overgehouden. Kern van het probleem was dat na de trekhaakmontage een storing in het AFS-verlichtingssysteem ontstond. Tijd om bij de basis te beginnen.”

De basisdiagnose

Iwan: “Na het aansluiten van onze diagnose-apparatuur zag ik dat de CX-5 helemaal vol met foutcodes zit. Vooral veel CAN-bus gerelateerde storingen, dus ik pakte meteen onze automotive labscope erbij. En dat zag er niet goed uit…”

Ai, de communicatie op de CAN-bus ziet er niet best uit…

Op het signaal is duidelijk de vervorming van het CAN-bussignaal te zien, uiteraard veroorzaakt door de communicatiefoutcodes. Iwan en Frank bekijken het signaal goed en vinden een probleem in de stekker naar het instrumentenpaneel. “Het stekkertje van de CAN-bus was wat ruim geworden. Door dit slechte klemcontact werd het netwerk onderbroken en konden verschillende modules niet met elkaar communiceren.”

AFS-module wordt warm

Dat klinkt bekend, want de Mazda-dealer had dit eerder ook geconstateerd. Met wat gepriegel kan Iwan het klemcontact weer verbeteren en zijn bijna alle foutcodes weg. Er blijven een paar foutcodes over in verschillende modules, maar die hebben één ding gemeen. Geen communicatie met het Active Front Light Systeem, ofwel de AFS-module. Iwan: “Deze module was al twee keer eerder vervangen. Eerst door een gebruikte, later door een nieuwe. Ik controleerde de voeding, massa en communicatie op de module. Die waren in orde. Wel viel het me op dat de module erg warm werd. Met Frank besloot ik alleen de hoognodige bedrading aan te sluiten op de AFS-module.”

Iwan en Frank kunnen middels dit trucje met beide AFS-modules, zowel de oude als de nieuwe, communiceren en de foutcodes wissen. Ook het instrumentenpaneel geeft geen enkel probleem meer. Iwan: “We wisten nu zeker dat er minstens twee modules zinloos waren vervangen. De oude BCM was er niet bij, maar ik heb zo’n vermoeden dat die ook niet helemaal stuk was…”

Basis is goed, maar dan?

Frank: “Meestal is het controleren van voedingen, massa’s en communicatie voldoende om een conclusie te trekken. Onze ervaring is echter dat er steeds vaker andere factoren zijn die roet in het eten gooien. Zo ook bij deze Mazda. We konden na het trucje weer gewoon communiceren met de AFS-module, maar wat is dan die externe factor die ervoor zorgt dat de module niet communiceerde bij gemonteerde stekkers?”

Iwan en Frank bestuderen het elektrische schema en vinden een hoogtesensor op de achteras. Hmm… Was het verhaal niet begonnen bij werkzaamheden nabij de achteras? Namelijk het monteren van een trekhaak? Bingo!

Klemvaste bedrading

Op de foto’s is zichtbaar hoe het fout ging. Iwan: “De kabelboom van de hoogtesensor van het AFS-systeem is klemgedraaid tijdens de montage van de trekhaak. Zonde!” Frank somt op wat er allemaal mis is gegaan:

  1. De foutieve trekhaakmontage veroorzaakt het probleem in de CX-5.
  2. De gestelde diagnose leidt tot het (onnodig) vervangen van de BCM. Die heeft niets met de hoogtesensor te maken.
  3. Vervolgens heeft een diagnose op basis van de foutcodes geleid tot een verdachte AFS-module en onnodig vervangen daarvan.
  4. De auto is inmiddels teruggenomen van de ontevreden klant, met dito extra kosten.
  5. De stekker van het instrumentenpaneel is onbetrouwbaar gemaakt door metingen.
  6. Opnieuw werd de AFS-module vervangen, nu door een nieuwe.
  7. Tot slot is zinloos het instrumentenpaneel vervangen á € 2,500,-. Oh, en die kon niet meer retour.

Zonder de uren mee te tellen, is deze storing een flinke kostenpost geworden voor veel partijen.

Advies: werk zorgvuldig

Iwan en Frank kunnen het niet genoeg benadrukken: werk zorgvuldig. “De inbouwer is niet zorgvuldig geweest, daar is de ellende mee begonnen. De diagnosespecialisten hierna gaan wat ons betreft echter ook niet geheel vrijuit. Zeker als je voor de tweede keer een AFS-module gaat vervangen, moet je toch echt even heel hard nadenken. Vraag jezelf altijd dit af: indien je zelf voor de kosten opdraait, zou je de gok dan ook nemen?”

Meer blogs lezen? Kijk op www.woutbouman.nl/blog

Update: Gebruikte kabelset en trekhaak

Er blijkt onduidelijkheid te zijn over het ontstaan van de storing. Om te benadrukken, de gemonteerde trekhaak of kabelset hebben niets van doen met het ontstaan van de storing. De AFS-kabel is een originele kabel en door niet opletten bij de trekhaakmontage klem komen te zitten.

Reageer op dit artikel