artikel

GMTO: Storing aan hybride V60 na aanrijding

Werkplaats & Onderhoud 2427

Terug naar het GMTO-artikel in het AMT 12-magazine. De derde Case in dat artikel ging over een hybride Volvo V60. Wat was er precies aan de hand? En hoe stelden we diagnose?

GMTO: Storing aan hybride V60 na aanrijding
Blik onder de hybride Volvo. Bij de aanrijding is de uitlaat tegen de oranje stekker van de inverter aangeduwd.

De Volvo V60 Hybrid staat bij een schadeherstelbedrijf na een kop-staartbotsing met ogenschijnlijk niet al te veel schade. De schade wordt hersteld, maar het voertuig blijft een storing op het HV-systeem aangeven. Het bedrijf neemt aan dat dit met de aanrijding te maken heeft en dat het systeem gereset moet worden. Daarvoor nemen ze contact op met de helpdesk van GMTO. De auto komt naar GMTO en we gaan er mee aan de slag.

Even inzoomen op de stekker. Het grijze klemmetje is ontzet. En als je goed kijkt, zie je bovenaan (op het mannetje) een wit lijntje. Dat is een breukrand. De stekker, en daarmee de inverter, moet vervangen worden.

Foutcode op het interlock-circuit

We hadden verwacht het voertuig via Pass-thru te kunnen vrij schakelen. Bij het uitlezen van het voertuig bleek er echter een storing te zijn op het interlock-circuit. Dat controleert het HV-systeem op onderbrekingen. Het is een simpel draadje dat door de HV-bekabeling, stekker, pluggen en andere componenten van het HV-circuit loopt. Wanneer er een onderbreking optreedt in dit circuit wordt het HV-systeem direct uitgeschakeld. De foutcode die we zien is op dit interlock-circuit.

Het is een simpel draadje dat door de HV-bekabeling, stekker, pluggen en andere componenten van het HV-circuit loopt

Toch de aanrijding

Na een korte inspectie zien we dat de aanrijding toch meer schade heeft aangericht dan gedacht. De uitlaat heeft de stekker van de inverter geraakt en beschadigd. Dit verklaart de foutcode op de interlock en deze situatie heeft dus niets te maken met het eventueel weer activeren van het hybride systeem maar met de beschadigde stekker.

 

Interlock-systeem? Een draadje dat door de HV-bekabeling, stekker, pluggen en andere componenten van het HV-circuit loopt en het HV-systeem controleert op onderbrekingen.

Stekker gescheurd

De stekker op de inverter heeft een flinke duw gehad en is gescheurd. De inverter moet vervangen worden. Hiervoor moet wel het accupakket gedemonteerd worden. De inverter hangt achteraan onder de auto, maar moet wel van binnenuit gemonteerd worden. Binnenin de auto is het accupakket bovenop de inverter gemonteerd. Het accupakket is watergekoeld en heeft een eigen koelsysteem. Het overloopvaatje hangt rechts achterin met eigen koelvloeistof en twee eigen elektrische waterpompjes.

Het overlooptankje heeft een plekje rechts achterin de V60.

Eerst veilig stellen!

Om aan de slag te kunnen moet het voertuig eerst worden veilig gesteld. De ev-werkverantwoordelijke van de werkplaats van GMTO meet en bepaalt uiteindelijk dat het voertuig veilig is om aan te werken.

De inverter ligt onder de batterij. Die 400 V/ 11,2 kWh batterij weegt 140 kg. Die til je er niet zomaar uit. Met vier man? Ook niet. Zonder takel met passend juk lukt het niet.

Batterij van 140 kg

Dan tappen we het koelsysteem af en demonteren de batterij. Vanwege het gewicht moet dit met een takel. Als de batterij er uit is, komt de inverter in beeld. We nemen alle kabels los en vervangen de inverter. Dan kan de batterij weer terug en het koelsysteem weer aangesloten en gevuld.

Daar ligt de inverter. Moest die batterij er echt helemaal uit? Had ie niet een stukje naar voren over de achterbank geschoven kunnen worden? Nee, onmogelijk. De batterij is te breed.

Pass-thru

Nu moeten we alsnog het een en ander via Pass-thru doen om het voertuig weer rijdend te krijgen. Allereerst het ontluchten van het systeem en het programmeren van de inverter. De ontluchtingsprocedure doen we via Vida van Volvo en na een minuut of twintig is het ontluchten en programmeren gedaan.

Als de nieuwe inverter ingebouwd is kunnen de stekkers weer aangesloten worden. Merk op dat de kabels van de rechter stekker (met de blauwe klemmetjes) dunner zijn dan die van de linker. Rechts komt van de door de verbrandingsmotor aangedreven generator, links gaat naar de elektromotor op de achteras. De generatorspanning is hoger en de stroom kleiner, dus kunnen de kabels dunner.

Kennis, kennis, kennis!

De Volvo rijdt weer elektrisch naar buiten en de foutcode op het interlock-systeem komt niet terug. Zo zie je hoe een op het oog kleine schade toch kan uitpakken in een flinke schadepost. Maar het is dus ook belangrijk om goed te weten hoe het hybride- / EV-systeem werkt om een goede diagnose te kunnen stellen of schadetaxatie te maken. Als GMTO helpen daar graag bij. Hoe? Lees maar in het artikel over werken en diagnose stellen aan hybride en elektrische voertuigen in AMT 12.

Na ontluchten van het koelsysteem en programmeren van de inverter rijdt de V60 weer elektrisch.

Reageer op dit artikel