artikel

De werkplaats van… Truck & Trailer Service Swifterbant

Werkplaats & Onderhoud Premium 933

Van een aardappelloods tot een moderne truck- en trailerwerkplaats. Dat is heel kort samengevat de geschiedenis van Truck & Trailer Service Swifterbant. Tegelijk met het verkrijgen van het MAN-dealerschap is het pand in 2017 grondig verbouwd. Naast de vernieuwde wasstraat en trailerwerkplaats verrees een splinternieuwe truckwerkplaats. Bedrijfsleider Coen Bakkenes werkt sinds 2016 bij TTS en zag het team groeien van negen naar zesentwintig medewerkers. Een nieuwe activiteit naast onderhoud en reparatie is het ombouwen van Isuzu pickups en trucks van diesel naar elektro-aandrijving. “De kennis die we daarmee opdoen, geeft ons straks een voorsprong”, vertelt Bakkenes. “Ook in de truckbranche komt EV-techniek eraan.”

Groot, groter, grootst

 

Alles in de truck- en trailerwerkplaats is groot. Hoogwerkers en ladders vereenvoudigen reparaties aan zijwanden en daken. Aan het dak hangt een bovenloopkraan om de opbouw van trailerchassis te tillen. Door de ligging in de polder heeft TTS veel landbouwklanten. Door het mislukte oogstseizoen is het werkaanbod kleiner dan anders. “Normaalgesproken gebeurt materieelonderhoud tijdens de wintermaanden. Nu halen klanten nieuwe gewassen uit het buitenland, dus is het rustiger. De piek komt later.”


Heffen voor tijdwinst

De inspectieputten zijn 28 en 14 meter lang. Onderdeel van de langste put is een geïntegreerde apk-teststraat met een felgele Maha hefremmenbank met aslift. De nieuwe remmenbank levert veel tijdwinst op. “Vroeger hadden we geen inspectieput. Voor de oude remmentest moest elke as apart worden vastgemaakt met een ketting. Een complete test duurde gemiddeld 45 minuten. Nu doen we hetzelfde met een iPad vanuit de cabine in 8 minuten.”


Slimme oliebar

‘Wat spaart tijd en geld en wat hebben we echt nodig?’ Deze vragen vormden de basis voor de 500 m2 grote trucknieuwbouw. Veel equipment is nieuw aangeschaft, zoals deze Robinair aircoservicemachine. Centraal tussen de inspectieputten staat een felgele oliebar met smeermiddelen, water, perslucht en een 12V/24V acculader. Ondanks meerdere leveringen per dag is het drie verdiepingen hoge onderdelenmagazijn goed gevuld. “Een truck mag niet stilstaan. Valt een klant stil, dan pakken we de onderdelen van de plank en rijden er meteen naartoe.”


Connected trucks en trailers

TTS werkt met officiële diagnosesoftware en -apparatuur van MAN (CATS), DAF (DAVIE), Iveco (Easy), Wabco (WDI) en Knorr Bremse (Neo), aangevuld met Texa voor andere merken. Telematica en diagnose op afstand zijn niet langer voorbehouden aan trucks. Ook trailers zijn steeds vaker connected met behulp van slimme sensortechniek. Wordt een wiellager van de oplegger te warm, dan ontvangt de chauffeur een bericht welk wiel hij moet controleren.


Lassen, slijpen, lassen

In de trailerwerkplaats staan diverse lasapparaten voor materialen van rvs tot aluminium. Doorgeroeste en gecorrodeerde delen uitslijpen en nieuw materiaal inlassen is dagelijkse kost. Vroeger stonden trailers en trucks in dezelfde ruimte. Door het las- en slijpwerk kon de apk-keurmeester luchtlekkages aan trucks niet altijd goed horen. De nieuwe, aparte truckwerkplaats brengt rust. Een bijzonder detail is de verlichting. “In de truckwerkplaats hangt led-verlichting, hier inductieverlichting, zodat we kunnen vergelijken”, vertelt Bakkenes. “Inductie geeft prettiger licht, het is goedkoper en zuiniger, en er zit 15 jaar garantie op.”


Volop werkruimte

Geen gepriegel met kleine ratels en steeksleutels in een krappe motorruimte: trucktechniek is lekker groot en gemakkelijk toegankelijk. Bakkenes merkt dat autotechnici tegenwoordig gemakkelijker overstappen naar trucktechniek. “Ze hebben een goede technische basis, en als ze trucks leuk vinden, scholen we ze om naar eerste of tweede trucktechnicus.”

Reageer op dit artikel