artikel

Olie niet verversen, wel factureren…, goed idee?

Werkplaats & Onderhoud Premium 15063

“Hé Lucas, zou je even naar mijn auto kunnen kijken?” De vestigingsmanager van BCS Amsterdam Zuid Oost heeft een bevriende leaserijder aan de telefoon. Diens BMW is in onderhoud bij een ander autobedrijf. Eenmaal in de werkplaats is het schrikken, voor klant én autotechnicus…

Olie niet verversen, wel factureren…, goed idee?
Waarschuwing: dit beeld kan schokkend zijn. Oliefilter na 93.000 km trouwe dienst in een moderne diesel.

“Toen ik de motor startte, kwam er een storingsmelding”, zegt de leaserijder. “Daarna zette ik het contact uit en aan en was de melding verdwenen. Maar afgelopen weekend was het ook al mis.”

Korte tijd later staat de BMW 320d in de werkplaats van Bosch Car Service Amsterdam Zuid-Oost. De auto is van 2015 en heeft inmiddels 93.000 km achter de wielen. Het onderhoud is in handen van een ander autobedrijf. En volgens het boekje heeft de auto keurig al het voorgeschreven onderhoud gehad.

Heb je dit ooit eerder gezien?

Dikke drab

De autotechnicus in het Bosch Car Service-bedrijf is dan ook verbaasd als hij de oliepeilstok uit de motor trekt. De motorolie lijkt wel een soort dikke sludge. Vreemd! Voor Lucas is dat reden contact op te nemen met de leasemaatschappij. Die geeft opdracht de motor intern te spoelen en daarna af te vullen met verse olie.

De motorolie lijkt wel een soort dikke sludge. Vreemd!

Vol met troep

“Na het verwijderen van het oliefilter zijn wij daar direct mee gestopt. Het hele oliefilterhuis zat vol met troep. Dit zag er absoluut niet goed uit”, zegt Lucas. Opnieuw overleg met de leasemaatschappij. Die stuurt een expert van Dekra, en de complete onderhoudshistorie komt op tafel. Daaruit blijkt dat het andere autobedrijf bij ieder onderhoud een nieuw Bosch-oliefilter monteerde. Althans, op papier…

Onder de drab komen de woorden ‘BMW’ en ‘Mahle’ vandaan. De facturen van het andere autobedrijf melden: ‘Bosch’.

Nooit ververst

Expert en autotechnicus reinigen daarna het oliefilter. Het opschrift meldt geen Bosch, wel BMW en Mahle… “Dit is het filter dat in 2015 in de fabriek is gemonteerd”, weet de expert.

In overleg gaat er een oliemonster naar Total voor analyse. De uitslag? Je raadt het al…, deze olie zat al in de motor bij aflevering van de auto, 93.000 km geleden.

(Dat doet denken aan een Toyota Yaris, met meer dan drie jaar oude olie, die we ooit op de vermogenstestbank testten.)

Zo ziet een origineel oliefilter voor de 320d er uit…

Uitgesmeerd

De BMW rijdt weer, dankzij een nieuwe motor. “De oude bleek een totale ravage en was niet meer te redden”, zegt Lucas. Eind goed al goed? Voor de auto en zijn berijder wel. Hoe het met het andere bedrijf is afgelopen weten we niet. Ze zullen vast een telefoontje van de leasemaatschappij gehad hebben…

Komt dit bekend voor?

Is dit een uniek geval? Of krijg je zelf ook wel eens een auto binnen die zijn onderhoud alleen op papier gehad heeft? Deel je ervaring en beantwoord de vragen hieronder.


Reageer op dit artikel