artikel

MPM tapt uit het juiste vaatje

Werkplaats & Onderhoud Premium 2495

Vraagje: wie is de grootste aftermarket leverancier van motorolie in Nederland? Is dat Kroon, Total, of Eurol misschien? Drie keer fout, het is MPM. Blijkbaar is het niet helemaal toevallig dat de grootste onderdelenleverancier van Nederland, LKQ (Sator), MPM eind augustus overnam. Het geheim van MPM? In de fabriek in Delft gaan we op zoek.

MPM tapt uit het juiste vaatje
Blik in de ‘wijnkelder’ van MPM. “Wij blenden niet, wij pakken alleen kant-en-klaar voor ons gemaakt product om. Hier staan 1200 zogenoemde IBC’s (1.000 liter vaten) met in totaal 300 verschillende producten”, legt Herman Koning uit.

MPM Oil bestaat sinds 1994. Het bedrijf werd opgericht door Michiel van Wilgen en Peter van der Meer. Van Wilgen deed voor die tijd ervaring op bij Shell, Van der Meer bij een grossier. Ze kenden elkaar van de racerij, waar toen al veel aparte vloeistoffen nodig waren. “Dat komt ook naar de weg”, begrepen ze. Met dat idee richtten ze MPM op. Dat bleek aardig uit te komen. Meer en meer zijn autofabrikanten de motorolie gaan gebruiken als een op maat gemaakt constructie-onderdeel. Ze stapelden en masse hun eigen specificaties bovenop die van de ACEA. Wie zich daar niet aan houdt, kan serieuze motorschade aanrichten en verspeelt het recht op garantie. Voorbeeld? Kijk maar in het kader. Als autobedrijf kun je dus steeds minder met de ‘compromis-olie’ in je bulktank. Je moet het hebben van 200-litervaten op een lekbak met een luchtpomp aangevuld met kleinere eenheden.

Ford 5W-30 in M-Benz?

Twee jaar geleden gaf Oliver Kuhn, hoofd van het Liqui Moly-onderzoekslabeen college over motorolie. Dankzij hem konden we een artikel maken dat antwoord geeft op zo ongeveer alle olievragen. Die vind je hier.

Techniek en commercie

Voor Nederland, België en nog enkele landen levert MPM uit voorraad. Naar 45 andere landen op order.

“We hebben inmiddels bijna 700 MPM-oliespecialisten in Nederland”, zegt Herman Koning. Samen met beide oprichters vormt hij de directie van MPM. “Voor die bedrijven verzorgen wij gratis trainingen.” Die gaan niet alleen over de steeds complexere achtergrond en techniek van de moderne motorolie (en andere vloeistoffen), maar ook over de commercie: “Goed, je hebt de motorolie ververst met een product dat volledig voldoet aan de eisen die de autofabrikant stelt, maar wat nou als de klant onderweg moet bijvullen? Als ze bij het benzinestation al de juiste olie hebben, betaal je er de hoofdprijs. Dus leveren we een literrek én leren we autobedrijven hoe je die liters verkoopt.”

Na de training herkennen klanten de oliedeskundigheid van hun garagist aan het certificaat en het muurschild. Behalve de training voert MPM met de garagist een wagenparkanalyse uit. “Zo kunnen we een ideaal voorraadadvies geven”, legt Koning uit.

En wat die voorraad betreft: “Ook al voor de overname door LKQ leverden we via de grossier. Nu leveren we via het netwerk van LKQ-grossiers en via alle zelfstandige grossiers die loyaal zijn aan LKQ. Zo kunnen we de voorraad bij het autobedrijf zelf minimaliseren. En mocht de grossier een olie niet op voorraad hebben, dan geldt voor 15 uur besteld, de volgende morgen in huis.” Hoe MPM dat klaarspeelt? Kijk maar mee in de fabriek in Delft op de foto’s op deze pagina.

Op automatische lijnen wordt de inhoud van die IBC’s omgepakt naar kleinere verpakkingen. In blauwe vaatjes zit minerale motorolie. Zilver is half- en goud volsynthetisch. ATF zit in rode vaatjes en koelvloeistof in witte.

Reageer op dit artikel