artikel

Het airbag-circuit ontleed

Werkplaats & Onderhoud Premium 428

Een storing in het airbagsysteem. Is het de stekker onder de stoel, vaak de oorzaak van het probleem? Vaak wordt er via een servicemelding een reparatie voorgesteld zoals het doorsolderen van de stekkerbedrading. Waarom lost zo’n soldering dit probleem soms wel op en soms niet? Hoe kan het systeem de weerstand van het circuit continu monitoren? Hans Jansen, trainer bij Innovam, leerde het monteurs tijdens AMT Diagnose Boot Camp.

Het airbag-circuit ontleed
Tijdens de Boot Camp-workshop leidt Hans Jansen de monteurs stap voor stap door de diagnosemethode van het airbagsysteem.

Om de werking van een airbagsysteem te kunnen controleren of de oorzaak van storingen in beeld te kunnen brengen, is het zaak dat je als monteur kennis hebt van de werking van een airbagsysteem. Innovam-trainer Hans Jansen legt uit: “Alle in een auto aanwezige airbags worden via een regelunit aangestuurd en gecontroleerd. Wanneer de auto wordt gestart, controleert de unit alle verbindingen en onderdelen van de airbag. Tijdens deze controle brandt het controlelampje. Blijft het lampje in het dashboard branden, dan wijst dat op een slecht contact of een ander probleem in het systeem.

Ontdekt de regelunit geen onvolkomenheden, dan gaat het lampje uit en werkt het systeem naar behoren. Wanneer een auto vervolgens met een forse vertraging te maken krijgt als gevolg van bijvoorbeeld een aanrijding, wordt dit gemeten door vertragingssensoren in de airbag-regelunit, in het chassis en door de gordelspanner. Al deze signalen worden doorgegeven aan de regelunit die vervolgens de airbags activeert.”

Stekker vaak oorzaak

Het blijven branden van het airbaglampje kan verschillende oorzaken hebben. Hans Jansen: “Het kan een kabelbreuk zijn, maar vaker moet je denken aan de airbagstekker onder de stoel. Door het naar voren en naar achteren schuiven van de stoel komt de stekkerverbinding los te zitten en treden er overgangsweerstanden op. Het systeem pikt deze weerstanden op, laat het airbaglampje branden en slaat ze op in het foutgeheugen. Maar vaak is niet direct duidelijk dat de stekkerverbinding het probleem is, omdat in het systeem een fout als weerstand te laag of weerstand te hoog is opgeslagen. En dat wijst eerder op een defecte kabel dan een haperende stekker.”

Stap voor stap

Hans Jansen van Innovam: “Volg bij storingen aan de airbag de voorschriften van de fabrikant. Soms zijn reparaties niet toegestaan en is vervangen van de kabelboom een must.”

Tijdens de Boot Camp-workshop leidt Hans Jansen de monteurs stap voor stap door de diagnosemethode van het airbagsysteem. “Met deze meting laat ik monteurs ontdekken hoe het systeem zichzelf controleert. Dit is niet de methode om het systeem te diagnosticeren.” Jansen beschrijft de eerste stap, het uitlezen van het systeem met de Op-Com tester. “Daarbij noteer je eventuele storingen en lees je de weerstandswaarden van de verschillende airbags uit. Daarna wis je alle foutcodes.”

Variabele weestand

Volgende stap is het bepalen van de weerstandswaardes van de verschillende airbagcircuits. Daarbij vervangt Jansen de airbagmodule door een variabele weerstand. “Door deze heel geleidelijk te verstellen, kun je met de tester de bijbehorende waardes uitlezen en ontdek je bij welke weerstand het systeem een foutcode geeft.”

Volgende stap is met de oscilloscoop vaststellen hoe de airbagmodule zijn waarde bepaalt. “Je ziet dan bij welke weerstand de pulsjes ontstaan en weet dan of de fout wordt veroorzaakt door een te lage weerstand, een te hoge weerstand of een onderbroken circuit. Je hebt dan zekerheid over de vraag of de stekker onder de stoel moet worden doorgesoldeerd.”

Reageer op dit artikel