artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Peugeot Partner nokt er mee

Werkplaats & Onderhoud Premium 4659

Edwin van der Gracht krijgt een Peugeot Partner 1.6 HDI (2011) met motorcode DV6DTED in zijn garage. Na het breken van de distributieriem met klepschade tot gevolg, heeft een autobedrijf gepoogd de Partner te repareren. De motor blijft echter slecht lopen. Weet Edwin het op te lossen?

Diagnosetips uit de praktijk: Peugeot Partner nokt er mee
Links de nieuwe nokkenas, rechts de oude. De nokken zjn behoorlijk verdraaid.

De distributieinterval voor deze motor is 240.000 km /10 jaar of onder verzwaarde omstandigheden 180.000 km / 10 jaar. De riem brak in dit geval bij 200.000 km al. Als Edwin verder onderzoek doet naar de distributieinterval, komt hij erachter dat de fabrikant voor dit type motor de interval heeft teruggedraaid naar 175.000 km of bij verzwaarde omstandigheden 160.000 km. Dat geeft voor Edwin aan dat er problemen zijn met de levensduur van de distributieset.

De nokken staan per cilinder op dezelfde stand. Dat lijkt dus goed.

Voordat de Partner bij Edwin kwam, is hij naar een andere garage geweest. Daar hebben ze de cilinderkop gedemonteerd, de kleppen vervangen en de kop samen met een nieuwe distributieset en waterpomp gemonteerd. Er blijft echter een ‘tik’ in de motor en uit de inlaat blijft herrie komen. Ook reageert de Partner slecht op het gaspedaal. Bij 2500 tpm hield de motor op met accelereren.

Oordoppen verplicht

Het autobedrijf controleert de timing nogmaals, deze is goed. Ook de krukassensor vervangen blijkt niet de oplossing te zijn. Edwin buigt zich over het probleem. Edwin: “Toen ik de motor startte waren een paar oordoppen niet overbodig! De motor maakt veel herrie en tijdens acceleratie komt er rook onder de motorkap vandaan.” Edwin leest de Partner uit, maar ziet geen storingscodes. Waar nu te beginnen?

Check, check, dubbelcheck

Lekkage tussen de uitlaat en de turbo, maar niet de oorzaak.

Edwin ziet onder de motorkap nabij de uitlaat zwarte rook en besluit daar te beginnen. Hij zet het systeem onder druk met rook. Na enige tijd lekt er rook tussen de turbo en het roetfilter. Het roetfilter blijk niet goed aan te sluiten. Edwin kijkt met een endoscope of het roetfilter niet vol zit en daardoor de druk niet kwijt kan. Dat blijkt niet het geval. Hij monteert de uitlaat correct en gaat verder op zoek naar de oorzaak.

Dus controleert Edwin zelf nog eens de timing met de drie paspennen. Één in de krukas, één in de nokkenas en één in de brandstofpomp. De timing is keurig. Daar zit het probleem dus ook niet. Waar dan wel?

Naar de nokkenas

Door de aard van de problemen vermoedt Edwin dat het probleem in de tuimelaars zit. Als hij het kleppendeksel licht en langs de nokkenas kijkt, ziet het er allemaal netjes uit. De nokken zien er goed uit, ook staan ze per cilinder op dezelfde stand. Edwin: “Ik bekijk de pakbon van de cilinderkopreparatie die bij de andere garage is uitgevoerd. Het valt mij op dat de stoters niet vervangen zijn. Dit is wel aan te raden na zoveel geweld op de kleppen.” Een oplossing is er nog niet dus vraagt hij collega-monteurs om ideeën.

Hij leert dat dit type motor een holle nokkenas heeft. Bij schade aan de distributie kan het voorkomen dat deze verdraaien op de as. Als Edwin met de nieuwe informatie nogmaals naar de nokkenas kijkt, blijkt dat de nokken 170 graden ten opzichte van elkaar staan. Dat is de oorzaak van de slechtlopende motor. Edwin: “Ik heb natuurlijk eerder al naar de stand van de nokken gekeken, maar toen ten opzichte van de andere cilinder. Het grote verschil tussen de nokken onderling was me niet opgevallen.”

In overleg met de klant besluit Edwin een nieuwe nokkenas te monteren. De kort gebruikte distributieset laat Edwin zitten. Na montage loopt de Partner weer als een zonnetje. De klant is blij dat hij weer de weg op kan.

Edwin heeft ook een video van het probleem gemaakt:

Reageer op dit artikel