artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Automaat Corolla geeft problemen

Werkplaats & Onderhoud Premium 4392

AMT Garageforumlid ‘Tommygun8055’ heeft in zijn garage een Toyota Corolla Verso (2005) staan die niet meer start. De vrijgave voor het starten wordt niet afgegeven, ondanks dat er geen foutcode is en de auto aan alle voorwaarden voor het vrijgeven voldoet. Wat is er aan de hand? Kan het AMT Garageforum de oplossing bieden?

Opgelost op  AMT Garageforum: Automaat Corolla geeft problemen
Is de remlichtschakelaar de oorzaak? Tommy meet prima waarden, ook op de groen-zilveren draad voor vrijgave voor het starten.

Topmonteur Marcel9519 reageert als eerste. Hij vraagt of Tommy de reservesleutel al geprobeerd heeft. Ook wil hij weten hoe de auto bij Tommy is gekomen en of de bak wel echt in zijn vrij gaat. Hij geeft ook nog de tip om even op de versnellingsbak te tikken, wellicht zitten er actuators vast.

Tommy vertelt dat hij met beide sleutels hetzelfde probleem heeft. “De auto is naar de garage gesleept in zijn neutraal. De versnellingsbak lijkt normaal te werken. Als ik omhoog of omlaag schakel, dan hoor ik het juiste geluid in de bak en geeft het display de juiste versnelling aan.”

Als Tommy de stekker van de actuator loshaalt, knippert de N en verschijnt er een rood tandwieltje op het display, maar is er geen geluid vanuit de bak. Ook met een kunststof hamer op de versnellingsbak tikken geeft geen resultaat.

Remschakelaar

Daandc vraagt: “Is de schakelaar van je rempedaal goed? Dat je remlichten werken zegt niets. Er moet een tweede schakelaar aanwezig zijn voor het starten.” Tommy antwoordt dat er vier draden aan de remschakelaar zitten.

In de motor en ECT-menu blijft PNP SW op ON staan. Ook bij stilstaande motor.

Als hij deze meet krijgt hij de volgende resultaten: 1) rood +zilverringen = +12V, 2) blauw +zilverringen =-12V, 3) zwart + zilverringen = NO +12V tbv remlichten, 4) groen + zilverringen = NO +12V tbv vrijgave starten. Alle gemeten contacten zijn goed en komen binnen (0,2 Ohm).

Diagnosetechnicus Niko vraagt of de accupool al een tijdje los is geweest. Tommy: “Ik heb de accupool al eens los gehad. Na het afslepen werkte de Toyota ook weer. Of het probleem is veroorzaakt door de losgenomen accupool of het slepen weet ik niet.” Marcel vraagt: “Heeft de auto soms een starthulp gehad? Dat wil soms nare storingen veroorzaken. In dat geval helpt een harde reset. Je kan proberen hem een nacht met rust te laten en er morgen weer fris naar te kijken”.

Tommy komt terug op die vraag: “De auto heeft inderdaad starthulp gehad en de eigenaar van de auto krijgt deze soms wél aan door het bedienen van de automaat. Ik heb dit ook meerdere keren getest maar kreeg het niet voor elkaar.”

Gerommel

“Als de eigenaar er mee heeft zitten rommelen, is er grote kans dat de neutraalschakelaar vervelend doet”, komt Daan terug bij Tommy. Dus gaat Tommy opnieuw testen, dit keer met een tester die hem meer informatie geeft, de Denso IT2.

Tommy vermoedt een slecht werkende NPN-schakelaar, vervangt deze en het probleem blijkt opgelost.

Hij komt er achter dat er in de motor en het ECT-menu een contact (PNP SW) achterblijft. Deze moet ON zijn voor vrijgave en OFF als de auto niet start. Echter blijft hij nu op ON staan. Tommy bekijkt de kabel en sensor waarop dit gemeten wordt, en om echt alles uit te sluiten, controleert hij ook de schakelschijf.

Tommy vindt geen problemen en besluit een jong gebruikte NPN-schakelaar te halen. Als hij deze gemonteerd heeft, komt het probleem niet meer naar voren. Tommy: “Het lijkt erop dat de NPN-schakelaar de veroorzaker van het probleem was waardoor de Park/Neutraal-positie niet goed werd doorgegeven..” Om zijn collega’s nog even de nodige verduidelijking te geven, stuur hij foto’s mee van de schakelaars en de positie van de pinnen.

Ook een lastige storing?

Wil je het hele topic teruglezen en alle foto’s bekijken? Dat kan hier.

Vraag ook jouw collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

Reageer op dit artikel