artikel

OMCN X-Line: heffen op niveau

Werkplaats & Onderhoud Premium 677

Goed uitlijnen begint bij de basis: de hefbrug. Wat een goede basis is? “Onze OMCN X-line brug”, zegt Jack Keizer van Nijbooer Blijstra Techniek. Heeft hij gelijk? En aan welke eisen voldoet een goede uitlijnbrug eigenlijk?

OMCN X-Line: heffen op niveau
De OMCN X-Line hefbrug is ‘Officially approved by Beissbarth’. Nbt/Arex plaatste er al meer dan twintig bij dealers en universele autobedrijven. De primeur had AutoFirst van der Linde in Balkbrug. Die bestelde de X-line uit de folder, compleet met Beissbarth 3D uitlijner, zoals hier bij Stolk in Dieverbrug. Hoe dat bevalt? Dat lees je in AMT 11, in de reportage die we daar maken.

Koskamp Automaterialen heeft twaalf vestigingen in de noordelijke helft van Nederland. De nieuwste, die in Kampen, is nog maar net opgeleverd. Behalve een onderdelenmagazijn is er een opleidingscentrum. De medewerkers van Koskamp-klanten volgen daar commerciële en technische trainingen. De werkplaats waarin ze dat doen, is jaloersmakend mooi ingericht. Koskamp spreekt zelfs van: “de Werkplaats van de Toekomst”.

Op iedere hoek voert de elektro-hydraulische bediening een minimale hoogtecorrectie uit zodat de brug na een seconde of tien perfect waterpas staat. Let op de vertanding: tijdens normaal bedrijf valt die niet in elkaar.

Wie de apparatuur bekijkt, begrijpt waarom. Achter een van de vier overheaddeuren bevindt zich een complete teststraat. Die begint met een ondersteltester en een rollenremmentestbank. Daarna volgt de bandenscanner met camera voor de kentekenherkenning en ten slotte de hefbrug met uitlijn- en ADAS-kalibratie-apparatuur. Oh, en dan zijn we het digitale koplampafstelapparaat, de diagnosetester en het aircoserviceapparaat nog vergeten.

Alle meet- en testapparatuur hier is van Bosch of van voormalig Bosch-merk Beissbarth. Voordeel: al deze apparatuur is connected. Via Bosch pilotproject CoRe (Connected Repair) staan alle meetresultaten meteen in de centrale database. Zo zijn ze ook direct op de receptie beschikbaar, is vergelijking met eerdere metingen gemakkelijk, en is een professioneel rapport voor de klant direct beschikbaar. En omgekeerd is de werkorder meteen beschikbaar op de apparatuur.

Let op de hefbrug

Nijboer Blijstra Techniek is samen met zusterbedrijf Arex Test Systems leverancier van alle apparatuur in de teststraat. Regiomanager Jack Keizer is trots op het resultaat. Hij vraagt speciale aandacht voor de hefbrug, een in de vloer verzonken dubbele schaarhefbrug van OMCN: “Dat is de grootste hefbruggenfabrikant van Italië. Ze hebben op hun thuismarkt een aandeel van wel 60 procent. Maar het is ook een familiebedrijf, een bedrijf van ingenieurs. De volledige constructie, de hydraulische cilinders en de kleppenblokken maken ze in eigen huis. Alles is 100 procent Europees.”

Omdat OMCN en Nbt/Arex veel van zichzelf in elkaar herkenden, werd Arex Test Systems kortgeleden de officiële distributeur van OMCN in Nederland: “Tot voor kort hadden wij geen hefbruggen in het programma. We adviseerden onze klanten aan welke eisen hun uitlijnbrug zou moeten voldoen en waar ze die konden kopen.”

Wat is er mis met mijn vierkolommer?

Stel je hebt een prima vierkoloms hefbrug en je wilt gaan 3D-uitlijnen. Moet je dan echt investeren in een OMCN X-Line brug van een dikke € 20.000?

“Nee, dat hoeft niet”, zegt Jack Keizer namens Nbt/Arex, “maar in de praktijk zien we wel dat we bij zo’n 70 procent van de uitlijners ook zo’n X-Line brug verkopen. Vaak voldoet een bestaande vierkolomsbrug namelijk toch niet. Allereerst heb je een rijbaanlengte van minimaal 5 meter nodig. Wil je ook ADAS kalibreren, dan heb je minstens 3 meter tussen de kolommen nodig. En dan moet je de brug nog (minimaal gedeeltelijk) verhogen tot de draaiplaathoogte. Als je de kosten en beperkingen dan meeneemt in je overweging, dan wegen de voordelen van de X-line al snel zwaarder.”

Hij wijst erop dat goede 3D-uitlijnapparatuur sowieso een serieuze investering vergt: “De Beissbarth 3D-wieluitlijner met draadloze gegevensoverdracht, zoals die hier in het trainingscentrum van Koskamp staat, kost al zeker € 20.000. De kalibratieset voor ADAS-camera’s en -radar voegt daar nog ruim € 11.000 aan toe. Als je zoveel investeert, dan kun je maar beter zorgen dat je basis goed is. Hij maakt een bijzondere vergelijking: “Als je uitlijnen ziet als een pizza, dan is je hefbrug de bodem. En als die bodem niet goed is…”

Vier scharen

De ‘finale’ van de teststraat van het trainingscentrum van Koskamp in Kampen: uitlijnen en ADAS-kalibreren op een OMCN X-Line hefbrug met wielvrij hefsysteem.

Dat is nu dus anders, maar wat maakt de OMCN X-Line hefbrug zo geschikt voor de toepassing als uitlijnbrug, hier in de teststraat van het Koskamp- opleidingscentrum? Keizer begint met de afmetingen: “Een schaarhefbrug neemt minder ruimte in dan een vierkolommer. Dat scheelt echt veel. Op de ruimte van twee vierkolommers kun je drie schaarhefbruggen kwijt. Daar staat normaal gesproken tegenover dat de schaar de ruimte onder de auto minder toegankelijk maakt. De X-Line met op iedere hoek een schaar kent dat nadeel niet.

Bijkomend voordeel van de constructie is dat de vier scharen ieder gedragen worden door een relatief grote vloerplaat. Dat geeft een veel lagere vloerbelasting dan een constructie waarbij de schaar door een enkele as gedragen wordt.” Dat is belangrijk, want de brug kan voertuigen tot 5,5 ton aan. “De nieuwe generatie bedrijfswagens met een GVW van 5,5 ton, zoals de nieuwe Sprinter en Crafter, vraagt hierom”, licht Keizer toe.

En: “Ook in ons land zie je campers op geel kenteken met een leeg gewicht van 3,5 ton.” Heel mooi, maar dan moeten zulke voertuigen er wel op passen: “De effectieve rijbaanlengte van de X-Line is 5,60 m. Dat is voldoende om zo’n nieuwe VW Crafter met een wielbasis van 4,5 meter heen en weer te kunnen rollen tijdens het uitlijnen.”

Waterpas

Als Keizer de brug omhoog laat bewegen, valt op dat dat volstrekt geruisloos gaat. Het veiligheidssysteem op deze elektro-hydraulisch bediende brug werkt zonder het bekende tak-tak-takgeluid. “Als dit mechanisme tien jaar oud is zit de verf er nog keurig op”, wijst Keizer op een bijkomend voordeel.

Maar veel belangrijker: “Je hebt de uitlijning gemeten met de brug op de vloer. Nu ga je de auto heffen om de wielstanden te corrigeren. Dan is het wel van belang dat je hefbrug niet doorbuigt en na het heffen nog steeds volstrekt waterpas staat. Ga maar na, als de auto ook maar een fractie naar links of naar rechts helt, heeft dat invloed op het camber.”

De Beissbarth FWA 3D-uitlijner werkt niet met een ‘totempaal’, maar heeft de camera’s op de hefbrug. Voordeel, bij draaien aan het stuur sta je niet in de weg en je houdt de voorkant vrij voor je ADAS-afstelbord.

Als de brug de gewenste hoogte heeft bereikt, drukt Keizer op een knop en begint het levellen. Op iedere hoek voert de elektro-hydraulische bediening een minimale hoogtecorrectie uit zodat de brug na een seconde of tien perfect waterpas staat. “Zo’n brug ga je niet op iedere hoek van de straat zien, maar hiermee waarborg je wel je kwaliteit. En dat is een investering in je toekomst.”

Reageer op dit artikel