artikel

Stap voor stap: Koplamprenovatie

Werkplaats & Onderhoud Premium 1915

Koplamplenzen zijn tegenwoordig van kunststof. Dat breekt minder gemakkelijk dan glas. Kunststof is echter wel gevoeliger voor chemicaliën en UV-licht. Op den duur worden koplamp-“glazen” daarvan geel en ondoorzichtig. Dat doet afbreuk aan het uiterlijk en het vermindert de lichtopbrengst. Afkeur bij de APK is daardoor mogelijk. Natuurlijk kun je de koplampunits vervangen door nieuwe, maar je kunt ze ook renoveren. Hoe gaat zo’n koplamprenovatie in zijn werk?

Stap voor stap: Koplamprenovatie
Voor: links en na: rechts. Het verschil dat koplamprenovatie maakt.

Moderne koplampen zijn vaak afgewerkt met een speciale, beschermende coating. Maar ook die blijkt vaak niet bestand tegen de inwerking van alle milieu-invloeden, terwijl ook de warmteontwikkeling van de lamp zelf een probleem is. Vooral halogeenlampen produceren veel warmte, terwijl de warmtegeleiding van polycarbonaat niet zo goed is als van glas. De lens wordt dus heter. Het gevolg is dat veel autokoplampen na verloop van tijd een gele, doffe laag krijgen, vaak met een soort craquelé-effect erin. Dat doet afbreuk aan het uiterlijk van een auto en beperkt de lichtdoorlatendheid, waardoor de lichtopbrengst terugloopt.

Het vervangen van de koplampen lijkt een voor de hand liggende remedie. Zo’n staaroperatie kan echter behoorlijk duur zijn. Een set koplampen voor een Renault Espace kost bijvoorbeeld rond de 500 euro. Het vervangen is tegenwoordig bovendien ook niet altijd even gemakkelijk: soms moeten er frontdelen van de auto worden verwijderd, waardoor de klant ook nog tegen een behoorlijke factuur voor het arbeidsloon aankijkt. Gelukkig is er nog een andere optie: koplamprenovatie met in dit voorbeeld Motip Dupli Colormatic Professional.

Stap 1: klaar voor renovatie

Als een koplamp er zo uitziet, is koplamprenovatie nog heel goed mogelijk.

Stap 2:  de juiste middelen

Voor renovatie is een renovatieset van Motip Dupli Colormatic Professional leverbaar

Stap 3: kunstofreiniger

De eerste stap is de koplamp goed schoon te maken met de speciale kunststofreiniger.

Stap 4:  schuren maar!

De oude UV-coating, het craquelé en kleine krasjes kunnen “nat” worden weggeschuurd. Dat gebeurt met heel fijn waterproof schuurpapier met een korrel 800. Na het schuren wordt de koplamp met een spons gereinigd.

Stap 5: nog meer schuren…

Na het grof schuren wordt het oppervlak gepolijst met polijstpapier met een korrel 2000. De koplamp wordt dan weer gereinigd met een spons met water

Stap 6: … óf polijsten?

Het opschuren kan aanmerkelijk worden versneld door gebruik te maken van een laagtoerige mini-polijstmachine. Hoogtoerige schuurmachines brengen te veel warmte in het koplampglas en schuren te snel onregelmatigheden in. De lamp kan eventueel met diverse grofheden polijstpasta tot hoogglans worden gepolijst.

Stap 7:  diepe reiniging

Na het schuren en polijsten moet de lamp nogmaals goed worden gereinigd met de speciale kunststofreiniger van Motip Dupli.

Stap 8: UV-coating herstellen

De UV-coating moet vervolgens worden hersteld met een speciale coating. Om de carrosserie tegen spuitnevel te beschermen, wordt de omgeving van de koplampen eerst afgeplakt.

Stap 9: primer

De koplamplens wordt vervolgens ingespoten met Motip Dupli Colormatic hechtprimer voor kunststof. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe UV-coating straks goed aan het polycarbonaat van de koplamp hecht.

Stap 10: tweecomponentencoating

De UV-coating is een tweecomponentencoating. Die moet voor gebruik worden geactiveerd. Dat gebeurt met een spie onderin de spuitbus. Die kun je uittrekken en draaien Hierdoor wordt de harder in de spuitbus vrijgegeven en gemixt.

Stap 11: twee lagen spuiten

Ten slotte kan de koplamp in twee laagjes worden gespoten.

Stap 12:  jaren lang fris

Na het uitharden zal de koplamp weer jarenlang fris ogen, omdat de tweecomponenten UV-coating hard is en hermetisch afsluit. Dit in tegenstelling tot een eencomponentenlak, die licht poreus wordt doordat de verdunner eruit verdampt. De tweecomponenten UV-coating is daardoor ook bestand tegen het gebruik van koplampsproeiers of hogedrukwasstraten.

Reageer op dit artikel