artikel

Schadeherstel: pakken we de kansen wel?

Werkplaats & Onderhoud Premium 1260

We komen dagelijks kleine schades bij klantenauto’s tegen: een ster in de voorruit, parkeerschades, een deukje in het portier of in een zijpaneel. Maar wat doen de AMT-lezers daar mee?

Schadeherstel: pakken we de kansen wel?
Brian van Roozendaal van Toyota Oostendorp Scholten vindt de resultaten van koplamppolijsten verbluffend en polijst ook graag de ‘schaaf’-schades. In sommige gevallen doet Brian dat zelfs gratis voor vaste klanten. Geen wonder dat ze zeer tevreden de werkplaats uit gaan.

Een paar jaar geleden was AMT te gast bij Autobedrijf Jan Wals in Ilpendam. Wat vooral indruk maakte, was de manier waarop Jan iedereen in het autobedrijf leerde te kijken: voor je in een klantenauto stapt, controleer je de lampen op glasschade, je zet de auto met het stuur scheef, zodat het bandenprofiel en de bandenspanning visueel zijn te controleren. Zit er een sterretje in de ruit, hangen de ruitenwissers erbij, staat het dashboardklokje op zomer/wintertijd, zijn de vloermatten versleten?

De ervaring van Jan is dat zo’n inspectie nauwelijks tijd kost en vooral een kwestie is van goed je ogen gebruiken. “Die auto moet je kunnen lezen, het is je vak, het is je brood”, zei Jan toen. Inmiddels hebben we mooie systemen (zoals Claire, iGarage) die ook kleine schades in kaart brengen: van krassen in de lak, beschadigde wielen en versleten vloermatten tot en met een pitje in de voorruit of een ontbrekend bandenreparatiesetje. De vraag is: verkoop jij de klant de reparatie van deze schades of verwijs je hem door naar een schadehersteller?

Maak je de klant bewust van schades?

Ik wijs de klanten erop dat het eigenlijk zonde is om de auto niet te herstellen

Ron Smaardijk van A.A. AutomobielRestauratie in Vlissingen maakt de klant bewust van deze kleine schades. Hoe doet hij dat? Ron: “Ik wijs de klanten erop dat het eigenlijk zonde is om de auto niet te herstellen. En als het met veiligheid te maken heeft, dan attenderen we de klant erop dat het beter is om het direct te laten repareren.” Eric Veekens van Veekens Automotive in Heijen zegt het ook tegen zijn klanten als hij iets ziet. “Zeker en vooral ook omdat klanten steeds mondiger worden en dan de schuld bij ons neerleggen”, aldus Eric. Brian van Roozendaal van Toyota Oostendorp Scholten controleert elke auto die binnenkomt voor een onderhoudsbeurt op schade. Ook Martin Kloeze van Garagebedrijf Kloeze in Zuidwolde spreekt de klant aan op kleine schades.

Zelf doen of uitbesteden?

Ben jij opmerkzaam genoeg om kleine schades te zien? Zag jij die krassen op de lak, die beschadigde wielen, de noodzaak voor die bekledingsreparatie en constateerde jij die doffe koplampen? De volgende stap is dat je die schades daarna ook nog aan de klant moet verkopen. Robert Houkes van Autobedrijf Wagtho in Ede adviseert om doffe koplampen altijd te laten polijsten en doet dat zelf, net als krassen in de lak uitpoetsen en polijsten. Iets grotere klussen probeert hij voor de klant aantrekkelijk te houden met gebruikte delen van een demontagebedrijf. Dat is een goed idee, want dan snijdt het mes aan twee kanten: dan heb je je uren goed verkocht en tegelijk de schadelast beperkt.

Uitbesteden geeft problemen

Jan-Bert Grijpstra heeft een set van 3M om doffe koplampen weer zo goed als nieuw te maken. De set bestaat onder andere uit twee polijstmachines, die op perslucht werken.

Kleine schades zijn een kans voor het garagebedrijf. Niet alleen leveren koplampreparaties of spotrepair omzet op, maar het is ook goed voor de klantenbinding. Toch attendeert Marco van der Vlugt van Autoservice Someren in Someren zijn klanten niet op die kleine schades. “Nee, we doen er niets aan, behalve het polijsten van koplampen. We hebben niet in schadeherstelapparatuur geïnvesteerd en we besteden het ook niet uit, althans niet via ons. Als de schade geen gevaar oplevert, maak ik daar de klant ook niet op attent.” Marco had tot een jaar of acht geleden een buurman met een schadeherstelbedrijf. Daar werkte hij wel mee samen, maar dat bedrijf is inmiddels gestopt. Bovendien is Marco zelf gestopt om werk uit te besteden. Marco: “Als het niet goed is, dan moeten wij met die auto terug naar het autoschadeherstelbedrijf. En dan gaat die spuiter mij uitleggen dat het aan de lak ligt en dat het niet anders kan. Je komt dan in eindeloze discussies terecht, terwijl wij het probleem niet kunnen oplossen. Het vlakken van een cilinderkop gaat natuurlijk wel via ons, maar in grote lijnen geldt dat als wij iets niet binnen deze vier muren kunnen maken, dat het dan ook niet via ons gaat.” Jan Bert Grijpstra, werkplaatschef van AVA Revista in Groningen, herkent dat. “Vroeger kwam er wel eens een bedrijf bij ons langs dat ruiten kon tinten. De marge voor ons was echter minimaal en we hadden er nogal wat nawerk van. Dan zaten er luchtbelletjes achter de folie ofzo. Er zit hier een bedrijf in de buurt dat spotrepair doet. We sturen elkaar wel eens klanten door, maar we gaan er niet zelf tussen zitten.”

Investeer jij in schadeherstelequipment?

Klanten die belang hechten aan hun auto vragen zelf wel of die schade hersteld kan worden

Eric Veekens en Maarten Gofflo hebben niet geïnvesteerd in schadeherstelequipment, maar Robert Houkes en Ron Smaardijk wel. Ron heeft een polijstset aangeschaft en kan ook kleine spotrepairs uitvoeren. “Maar we blijven beperkt in de mogelijkheden, want we hebben geen spuitcabine”, aldus Ron. Brian van Roozendaal heeft net een nieuwe polijstset gekocht, aangezien hij wel heel vaak doffe koplampen tegenkomt. “Wij willen de klant graag dezelfde dag helpen.” Spotrepair is gevoelsmatig te specialistisch voor Jan Bert Grijpstra, maar met het polijsten van koplampen is hij wel actief.

“Eenvoudig werk, goede werkplaatsvulling”

Voor het polijsten van koplampen vraagt AVA Revista € 50,- per lamp of – als het werk meevalt – € 75,- voor beide lampen. Jan-Bert vindt het redelijk eenvoudig werk en ziet het als extra werkplaatsvulling en een goede aanvulling op de verkoop van audio, koffers, dak- en fietsdragers, lichtmetalen wielen en autostoelen. Jan Bert: “Vroeger verkochten we ook veel spoilers en skirts, maar dat komt nu nog maar heel weinig voor. Wrappen? Nee, dat is een vak apart en er zijn al meerdere bedrijven in de omgeving die dat doen.” Om ruitschade te herstellen kwam regelmatig een bedrijf langs, maar ruitherstel gaat inmiddels buiten AVA Revista om. Wel krijgt Jan-Bert binnenkort in de winkel doe-het-zelf-setjes voor glasreparaties, zodat particulieren kleine ruitschades zelf kunnen herstellen. Jan-Bert: “We weten nog niet of het aanslaat, maar misschien is het ook wel iets voor onze werkplaats. Het zal zich nog moeten bewijzen.”

Of toch maar uitbesteden?

Maarten Gofflo ziet er niets in om klanten te wijzen op cosmetische schades, maar de samenwerking met schadeherstellers laat hem niet koud. Hier kalibreert hij een camera.

Maken de schadeherstellers gebruik van jouw diensten, zoals foutcodes uitlezen en wissen, kalibraties uitvoeren of diagnosestellen? Jan-Bert Grijpstra verwijst klanten wel eens naar andere bedrijven en die anderen verwijzen dan ook weer naar hem. “Maar hoe vaak is lastig te zeggen, omdat niet iedereen het zegt wanneer hij is doorgestuurd.” Eric Veekens krijgt ongeveer één à twee keer in de maand werk van een schadeherstelbedrijf. Het gaat dan meestal om uitlezen en het stellen van een diagnose.

Hetzelfde geldt voor Robert Houkes en Ron Smaardijk (als het althans om klassieke auto’s gaat) en ook bij Maarten Gofflo komt het regelmatig voor. “Zeker eens per week. Het gaat voornamelijk om kalibratie van rijhulpsystemen of om het coderen en vrijschakelen van componenten bij recente voertuigen.” Als die schadeherstelbedrijven toch al bij je over de vloer komen, waarom maak je dan geen afspraken over kleine schades die je zelf niet wilt of kunt doen? Vergeet ook de ‘detailers’ en de ‘restylers’ niet.

Een kwestie van verkopen

Veel schadeherstelbedrijven willen graag samenwerken, want in de versnipperde schadeherstelbranche houdt de trend van overcapaciteit aan. Het aantal kleine schades neemt toe (door kleine schades, door kleine auto’s en door kleine opdrachten), waardoor diverse schadeherstelbedrijven zich specialiseren in kleine en cosmetische schades, zoals spotrepairs, uitdeuken zonder spuiten, bekledingsreparatie, dashboardherstel, wielenherstel en ruitreparatie. Uitdeuken zonder spuiten kan al in vijf minuten. Spotrepair heeft met een infraroodlamp maar tien minuten droogtijd nodig. Het is in anderhalf uur klaar en dat is ook de gemiddeld doorlooptijd van kleine schades. Dat biedt kansen…

 

Meer weten?

Dit artikel is een onderdeel uit AMT 9. Daar vind je nog meer ervaringen, keuzes en kansen. Ook lees je daar: ‘veroorzaakt de slimme auto echt meer schade’ en hoe leveranciers denken over hun rol in schadeherstel.
Reageer op dit artikel