artikel

Luisteren met je ogen én praktisch repareren op Automechanika

Werkplaats & Onderhoud Premium 1548

Natuurlijk, in de toekomst rijden auto’s elektrisch, connected en autonoom. Over dit soort vernieuwingen in de autotechniek hoor je dagelijks. En innovaties in de aftermarket? Die krijgen minder aandacht. Welke vernieuwingen zien we in tools, gereedschappen, diagnoses en reparatiemogelijkheden? AMT deed een rondje Automechanika in Frankfurt.

Luisteren met je ogen én praktisch repareren op Automechanika
AVL ziet grote diagnosemogelijkheden in deze manier van luisteren met je ogen.

Nou ja, rondje, de Automechanika is 578.000 m2 groot, telt 5.000 stands en er komen meer dan 130.000 bezoekers uit 170 verschillende landen. Alles zien is dus onmogelijk. Een indruk krijgen van de trends wel. Hulpmiddel daarbij zijn de Innovation Awards die een jury in tal van verschillende categorieën uitreikt. We pikken er een paar uit.

Luisteren met je ogen

Zo is de AVL DiTest Akam akoustische camera de winnaar in de categorie Repair & Diagnostics. Het apparaat combineert een camera met meerdere microfoons. Zo kan de bron van een storend geluid zichtbaar worden gemaakt. AVL ziet grote diagnosemogelijkheden in deze manier van luisteren met je ogen. Welke precies? Dat gaan we binnenkort uitvinden in AMT als we de camera gaan unboxen. Kortom wordt vervolgd.

Augmented Reality, hier bij BG, komt naar de werkplaats.

Diagnose op afstand

In dezelfde categorie greep het Nederlandse Jifeline net naast de hoofdprijs. Jifeline kennen we van de remote diagnostics (bekijk de video). Het oorspronkelijke idee was eenvoudig: zelfs met meerdere diagnosetesters in de werkplaats blijven er handelingen aan auto’s over die je niet kunt uitvoeren. Dat gaat om foutcodes wissen of service-resets doen bij bepaalde types, maar ook om sleutels inleren, een trekhaak coderen, een motormanagement computer paren aan de wegrijblokkering en nog veel meer.

Jifeline kocht alle OE-testers en ontwikkelde een interface om daar op afstand contact mee te kunnen maken. In 2015 namen de eerste autobedrijven die interface af. Ze betalen per afgenomen handeling, een abonnement is niet nodig. Als ze de interface in de kast lieten liggen kostte hij  verder niets, maar dat deden ze niet. Ze gebruikten de interface voor al die handelingen waar ze voorheen voor naar de dealer moesten. Dat viel op in de markt, dus haakten Autoniveau, GMTO en nog veel meer partners aan. Jifeline stelde zijn netwerk beschikbaar aan die partners. Die leverden de Jifeline-interface met hun eigen naam erop aan hun klanten.

Frank Bouman demonstreert Peer-to-peer-diagnosehulp op afstand. Hier op de voorgrond zie je Garage Piet. De kist met het instrumentenpaneel erop is een geïmporteerde Renault Master die bij Garage Jan staat. Garage Piet heeft wel de Texa-diagnosetester die de taal van het instrumentenpaneel kan omzetten. Garage Jan heeft alleen de Remote Diagnoses Interface. Daarmee krijgen ze het samen voor elkaar.

Wat in Nederland kan, kan ook daarbuiten. Dus kwamen er buitenlandse partners die Remote Diagnostics aan hun klanten gingen aanbieden. Inmiddels zijn er zo’n 50 partners met ieder weer hun eigen klanten aangesloten op het Jifeline-netwerk.

Op Automechanika presenteerde Jifeline niet alleen een vernieuwde interface, maar ook een nieuwe dienst: Peer-to-peer Remote Diagnostics. Daarmee kan het ene autobedrijf, dat wél het diagnoseapparaat in huis heeft om die bepaalde sleutel te coderen, het andere helpen. Op de stand zagen we het al in werking. Wanneer het beschikbaar komt voor de Remote Diagnostics-gebruikers kon woordvoerder Frank Bouman nog niet zeggen.

Augmented reality in de werkplaats

Natuurlijk zijn er nog veel meer digitale ontwikkelingen. Zo won Bosch de Innovation Award in de categorie Alternative Drive Systems & Digital Solutions met zijn Common Augmented Platform. Dat CAP voegt in Augmented Reality (AR) video’s, afbeeldingen en uitleg toe aan de realiteit. Dat maakt technische training leuker en eenvoudiger en kan ook helpen bij diagnose.

Die Augmented Reality kun je gerust een trend noemen. Op de stand van olie- en additieven leverancier BG zagen we zo bijvoorbeeld hoe motorvervuiling zich tijdens het bedrijf geleidelijk opbouwt. (En hoe de BG-producten daar weer mee afrekenen, natuurlijk.) Bij Schaeffler keek je met dezelfde techniek binnen in lagers, tweemassavliegwielen en nog tal van onderdelen. En bij Continental maakten we een ritje door de stad in een virtuele autonome auto.

Praktische automatisering

Erg leuk allemaal, maar misschien wel veel praktischer is dat het Bosch ESI[tronic] datasysteem nu ook in een online-versie beschikbaar komt. Daarin zoek je op een google-achtige manier in alle informatiesmodules tegelijk naar een zoekterm. Installatieposities van componenten, schakelschema’s of nominale waarden vind je zo razendsnel. Het systeem biedt ook toegang tot de Experience Based Repair Module van Bosch. Die bevat 700.000 echte problemen en oplossingen die door de Technische Hotline van Bosch in de loop van de jaren zijn vastgelegd. Vergelijk het met AMT Garageforum en AMT Reparatiewijzer.

Meyle-HD ontwikkelde een oplossing met voorgeperste rubbers en een hulpgereedschapje waardoor de beide asarmen gewoon kunnen blijven zitten.

Slimme reparaties

Al lijkt dat soms wel zo, niet alles is digitaal en online. Neem de Innovation Award-winnaar in de categorie Repair & Maintenance. Dat is een Meyle-HD draagarmrubberset voor de achterwielophanging van de BMW 5, 6 en 7 Series en de X5. Na 200.000 km zijn die rubbers wel aan het einde van hun levensduur. Het sturen wordt minder strak en de achteras gaat kletterende geluiden maken. Die rubbers konden tot nu toe alleen samen met twee armen van de multilink wielophanging vervangen worden. Meyle-HD ontwikkelde een oplossing met voorgeperste rubbers en een hulpgereedschapje waardoor de beide asarmen gewoon kunnen blijven zitten. “Minder afval dus goed voor het milieu en tegen nog geen tiende van de prijs”, zegt Meyle-HD trots.

Meer Automechanika

Ok ok, dat was wel erg kort en we realiseren ons dat we zo wel een erg groot deel van de 5000 standhouders tekort doen. In de komende weken maken we dat goed. Voor meer innovaties vanaf de Automechanika houd je de komende tijd AMT.nl en het AMT Magazine dus scherp in de gaten.

Reageer op dit artikel