artikel

Opgelost op AMT Garageforum: B-klasse kampt met regeneratiekloof

Werkplaats & Onderhoud Premium 2240

AMT Garageforumlid ‘Baskentl1’ krijgt een Mercedes-Benz B180 CDI van 2012 met 1.5 dieselmotor in de werkplaats. Het motorstoringslampje brandt, en foutcodes P200C en P2459 worden gelezen. Die duiden op een probleem met de temperatuur in het roetfilter. Bij handmatig regenereren komt de temperatuur niet boven de 500 graden en schommelt hevig.

Opgelost op AMT Garageforum: B-klasse kampt met regeneratiekloof

De drukverschilsensor is reeds vervangen. Baskentl1 heeft het advies gekregen om alle sensoren te reinigen, en vraagt zich af of er forumleden zijn die het probleem herkennen. Hobbyman reageert en wil weten hoe hoog de filterdruk is bij het uitlezen. “En is de regeneratie wel uitgevoerd? Heb je de temperatuur voor en na het DPF gemeten? Eerst een proefrit gemaakt met een reiniger in de tank?”

Baskentl1 heeft de temperatuur gemeten: “ Tijdens het regenereren komt hij niet boven 500 graden Celsius, en schommelt van 250 naar 500 en dan weer naar 350 graden.”

Dat kan niet kloppen, zegt hobbyman: “Heb je met infrarood de werkelijke waarde gemeten? Misschien kloppen de waarden die de sensor doorgeeft niet, zit er een verstuiver voor het DPF verstopt of het DPF is zelf helemaal verstopt. Is de juiste olie gebruikt met verversen?”

Dieselpartikelfilter controleren, zegt de diagnosetool. Die heeft een vulgraad van 146 procent.

Regeneratie afgebroken

De foutmeldingen wijzen op een te hoge DPF-temperatuur, zegt schering. “Kennelijk wordt de regeneratie dan afgebroken. Vaak zijn er twee temperatuursensoren, vandaar twee foutmeldingen. Het beste kun je het filter laten reinigen en de inspuiting controleren op inspuitbeeld, drukken en hoeveelheid. Is er een lambdasensor, dan moet die een waarde van net boven 1 aangeven. Het gaat erom dat de motor niet te veel roet produceert.”

Baskentl1 heeft alle sensoren nagelopen en schoongemaakt, en vervolgens de waarden gemeten. Daarna gaat hij de snelweg op voor een handmatige regeneratie. Na de snelwegrit is de vulgraad gedaald naar 92 procent.

Temperatuursensor

“Maar P200C blijft terugkomen. Dit is de temperatuursensor op het roetfilter. Na stationair draaien zakt de temperatuur van 740 naar 140 graden Celsius, dat klopt natuurlijk niet”, zegt Baskentl1, die deze waarden uitgelezen heeft met Mercedes-diagnoseapparatuur. Zijn Delphi diagnosetool laat deze waarden niet zien.

schering vraagt zich af wat er precies mis is met die temperaturen. “En hoe lang draai je stationair na belasting? Een hoop zaken in dit menu worden berekend uit data uit het verleden. Het enige wat echt gemeten wordt, zijn de data afkomstig uit de sensoren die aanwezig zijn!”

Melding P200C is temperatuur cilinderbank 1 te hoog, volgens de Mercedes diagnose-apparatuur. “Dat schijnt de temperatuursensor op het DPF te zijn”, zegt Baskentl1. Die een nieuwe temperatuursensor heeft besteld.

Na een ritje op de snelweg is de vulgraad gezakt naar 92 procent.

Brand

“Wanneer de inspuitnozzle voor het roetfilter aan het inspuiten is, is het normaal dat de temperatuur hoger is dan voor de turbo. De regeneratie is dan bezig. Kennelijk is Mercedes bang voor brand of schade aan het roetfilter”, aldus schering.

Baskentl1 kan dat beamen. “Maar ondertussen fluctueert hij enorm, en dat klopt niet. Ook brandt het motorlampje en krijg ik P200C als foutmelding. En dat is toch echt bank 1, temperatuursensor op het roetfilter.”

Foutcode P200c blijft echter terugkomen.

“Okee, we zullen zien wat de nieuwe sensor doet. Dat is meestal een thermokoppel met hele lage spanningen. Die is dus gevoelig voor stoorvelden, slechte massa’s enzovoort. Mogelijk is de (afgeschermde) aansluitdraad te warm geworden, en maakt hij af en toe sluiting”, redeneert schering.

Baskentl1 reageert met goed nieuws: “De nieuwe temperatuursensor is gemonteerd op het roetfilter, inclusief een kabel naar de motor. Kosten € 111,- inclusief btw. De storing is verdwenen en het regenereren is volledig gelukt!”

Een lastige storing?

Vraag je collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl
Reageer op dit artikel