artikel

Need for speed: Unboxing Launch X-431 EURO PRO4

Werkplaats & Onderhoud Premium 1045

Launch lanceert een nieuw model tester, de X-431 EURO Pro4. Sneller in de bediening dan zijn voorgangers doordat de software op een aparte tablet is geïnstalleerd en de snelheid van de interface is toegenomen. Diagnosespecialist Anton van der Linden houdt van snelheid en gaat er graag mee aan het werk. Hoe pakt dat uit?

Need for speed: Unboxing Launch X-431 EURO PRO4
Het voertuig kan automatisch geïdentificeerd worden aan de hand van het chassisnummer. Helaas, bij deze Seat is de informatie niet compleet. Dat kan aan het voertuig zelf liggen, bij een Opel Astra J was dit geen probleem.

Eerst meld ik de Androidtablet aan in het draadloos netwerk, niets moeilijks aan. Een goede internetverbinding is een must. Veel informatie wordt rechtstreeks van het internet gehaald. Zo kun je altijd nieuwe updates ophalen wanneer deze beschikbaar zijn. Goede zaak, want de tester wordt steeds doorontwikkeld en daar kun je dan ook meteen gebruik van maken. Zo zag ik dat er ook een update van de VIN-herkenningsapp klaarstond.

 Even ‘Googelen’

Bij het storing uitlezen is er een button ‘gerelateerde zoekopdracht’. Als je deze aanklikt, dan word je automatisch doorverwezen naar Google om daar informatie op te halen die gerelateerd is aan de storingscode. Wat mij betreft een beetje voorbarig, beter is het de monteur eerst zelf te laten nadenken. Hij kan altijd later nog informatie inwinnen. Een functie waarvoor je ook internet nodig hebt, is de reparatie-info. Hierachter zit de workshopdata van Haynes Pro. Dat is erg handig, alle informatie bij de hand.

De tester wordt geleverd met een praktische houder, ook voor de interface.

Snelheid!

Hoe zit het met de beloofde snelheid van de Launch? Dat is wat mij als ongeduldige techneut aanstaat. Hoe sneller hoe beter, en dat ga ik eerst testen. Ik heb wat opstartproblemen met de tablet, maar eenmaal aan het werk is er inderdaad niets te klagen over de snelheid. Met de functie intelligente diagnose wordt sneller zijn zeker makkelijker. Ongeacht het voertuig dat uitgelezen moet worden, gaat de tester zelf op zoek naar het VIN-nummer om het voertuig te identificeren. Dat is makkelijk!

Bij de Ibiza waar ik dit op test, heeft de tester snel door dat we met een Seat te maken hebben, maar niet welk bouwjaar en type. Moet je toch echt uit het VIN-nummer kunnen halen. Ondanks de ontbrekende informatie kan ik toch aan het werk met het voertuig en deze uitlezen. Bij een Opel Astra J kwam de complete informatie wel netjes naar boven. Zal ook best wel aan het voertuig kunnen liggen.

Aan het werk

De diagnosesoftware van Launch is mij bekend, want ik werk er al jaren mee. Eigenlijk dus niets nieuws onder de zon. Toch heb ik uitgebreid de tijd genomen om met de tester te werken. Ik had een storing met een Opel Astra J waar ik bepaalde meetwaarden in beeld wilde brengen. Geen probleem. Even zoeken, maar het lukt om de juiste parameters in beeld te krijgen. Zoals bij de meeste diagnosetools kan dit ook grafisch. Je kunt een opname maken of een printscreen om later terug te kijken.

Alle informatie bij de hand.

Het touchscreen is duidelijk en makkelijk in de bediening. De tester is snel, omschakelen naar een ander menu of even van meetwaarden lezen naar foutcodes uitlezen is zo gebeurd. Wat ik wel lastig vind aan de tester, is dat ik soms echt moet zoeken waar iets staat. Je moet wat tijd investeren om de tester te leren kennen en alles te vinden.

Over zoeken gesproken: de tester is voorzien van een aparte resetfunctie. Dat is dan wel weer handig. Als je een remsysteem wil ontluchten, service-interval resetten of een accu vervangen, dan kun je snel gebruik maken van de functies die je nodig hebt tijdens onderhoud van een voertuig.

Conclusie

Een voorbeeld van de onduidelijke vertaling. Het is niet direct duidelijk wat er bedoeld wordt.

De Launch is een goede diagnosetool. De software was mij al bekend, en ik heb gemerkt dat deze niet veel veranderd is. Ik ben positief verrast over wat de tester allemaal kan, ook met de oudere auto’s. De stekkers krijg je er allemaal bij. Een nadeel is dat nog niet alles in het Nederlands is. “Met het Engels heb ik geen moeite, maar soms wel met de slechte vertalingen. Dat komt goed, want ik weet dat ze werken aan de Nederlandse vertaling”.

Reageer op dit artikel