artikel

BMW X5 met bijgeluid, Carrec-Technocenter stelt diagnose.

Werkplaats & Onderhoud Premium 5552

BMW X5 met bijgeluid, Carrec-Technocenter stelt diagnose.

AMT-lezers delen dagelijks via social media bijzondere ervaringen uit de werkplaats met de AMT-redactie. Zo ook Dennis Koldewijn, techneut bij Carrec-Technocenter. Bij hem verschijnt een BMW X5 4.4i op de brug met bijgeluid uit de distributie. De auto loopt wel op alle acht cilinders, wat is er aan de hand? Dennis neemt ons mee naar de oorzaak én oplossing.

Dennis demonteert diverse onderdelen en ziet al snel dat de nokkenasversteller en de spanner van de secundaire distributieketting kapot zijn. De complete distributie wordt  vervolgens vervangen.  Probleem opgelost? Euh… niet helemaal.  Het bijgeluid wordt minder, maar blijft aanwezig in de linker cilinderbak.

Verder onderzoek is nodig. Ondanks dat eerder de oliedruk al gemeten en goedgekeurd is, lijkt de linker cilinderbak niet voldoende oliedruk te hebben. Dennis zoekt uit hoe de olie door het blok stroomt en ontdekt dat deze vanuit een centrale oliegallerij via een separate boring naar de cilinderbakken gaat. Omdat de oliedruk eerder als goed is getest, concludeert Dennis dat het na de splitsing mis moet gaan in de olieverspreiding van de BMW.

Hij demonteert de cilinderkop en vindt het probleem: een terugslagklep in de olieboring naar de cilinderkop is verstopt geraakt. Hoe ontstaat dit? Door achtergebleven materiaal van een eerder vergaan oliefilter. Tijd voor een grote schoonmaak.

De montageplaats van het terugslagklepje. Deze wordt eruit gehaald en goed bekeken. Zo wordt de verstopping gevonden.

 

De verstopping van de terugslagklep. Dit kleine onderdeel veroorzaakt een hoop bijgeluid.

 

Restmateriaal van een vergaan oliefilter komt uit de terugslagklep en veroorzaakt de verstopping.

 

Links: een goed en schoon exemplaar van een terugslagklep. Rechts: de verstopte terugslagklep.

Er zit veel rommel in de centrale olieboring, bijna té veel. De laatste olieboring naar de hoofdlager was nog net open.

Dennis besluit niet alleen de terugslagklep schoon te maken. Hij demonteert ook beide cilinderkoppen en versnellingsbak om ook alle oliekanalen te reinigen. Na de uitgebreide ‘poetsbeurt’ monteert Dennis alle onderdelen weer terug. De BMW loopt weer als een zonnetje. Zonder bijgeluiden.

 

Reageer op dit artikel