artikel

APK: Hoe controleer je een elektrische parkeerrem op de rollenbank?

Werkplaats & Onderhoud Premium 2760

Er veranderde meer in de APK dan alleen de ‘visuele controle’ op het roetfilter. Zo moet de parkeerrem van de nieuwste auto’s nu een grotere remvertraging halen, maar hoe controleer je zo’n moderne elektronische bediende parkeerrem eigenlijk? En zo zijn er nog wel enkele onbeantwoorde vragen: Hoe zit het nu bijvoorbeeld precies met die APK-bevoegdheidspas die iedere keurmeester krijgt? Of: Blijft een APK goedkeur staan na een afkeur? En: Hoe ga je om met de ‘grijze gebieden’ in de APK-regels?

APK: Hoe controleer je een elektrische parkeerrem op de rollenbank?
Ok, maar nu op een rollenremtestbank, hoe test je de parkeerrem dan?

Tijdens het AMT-APK-webinar beantwoordde Dennis Ipenburg namens de RDW een enorme hoeveelheid vragen over de nieuwe regels. Maar de tijd was beperkt dus bleven er ook een aantal onbeantwoord. Voor zover die met de controle op het roetfilter te maken hadden las je de antwoorden hier al. Voor antwoorden op vragen over verlichting en waarschuwingsinrichtingen klik je hier.

Hieronder gaan we in op de vragen over remmen en de onderwerpen die dan nog over blijven. Voor een snel overzicht van alle wijzigingen kijk je nog even naar het artikel dat we maakten toen Martin Pardoel van PSB ze doornam bij ATC-Rotterdam.

Remmentest

Ok, we beginnen met de parkeerrem.

Hoe controleer ik een moderne elektrische parkeerrem op de juiste manier op vertraging? En: De elektrisch bediende parkeerrem laat zich vaak niet testen op de rollenbank, hoe ga je daarmee om? En: “Moet de handrem dus in twee richtingen op de remmenbank gecontroleerd worden?”
In artikel 5.2.39 lid 2 staat bij de wijze van keuren: “In geval van een elektrisch bediende parkeerrem, waarbij de remvertraging niet bepaald kan worden op een remtestinrichting, wordt hieraan geacht te zijn voldaan, indien de parkeerrem wordt bediend en de wielen blokkeren terwijl deze zich vrij van de grond of van de hefinrichting bevinden.”

Parkeerrem testen op een helling van 16 %, blijft die regel?
Nee, die is vervallen per 20 mei.

In Duitsland zijn koperen remleidingen (of eigenlijk uit een koper-nikkel legering) afkeur. Komt dat bij ons ook in verband met het gelijktrekken van Europese regelgeving?
Nee, in onze APK kijken we niet naar het materiaal. Wel naar deugdelijkheid. Dus naar beschadiging, oxidatie of knikken.

Terugkijken

Hoe je de parkeerrem test? Bekijk de video:

Doorrijden na afkeur?

Dan de vragen die niet over de remmen gaan. Naar aanleiding van de Radar-uitzending over autobedrijven die de fout in gaan bij de APK kwam een discussie op gang over doorrijden met een afkeurrapport. In principe mag dat zolang de geldigheidsdatum van de vorige goedkeur nog niet verstreken is. Bij het AMT-APK-webinar kwam daar een vervolgvraag op:

Wordt de auto twee maanden en één dag of nog langer vóór de afloopdatum aangeboden voor keuren en je meldt hem afkeur af, vervalt de oorspronkelijke APK dan wel?
Nee, dat maakt niets uit, de oorspronkelijke datum blijft gehandhaafd. Het is dus niet zo dat een auto vanwege een gemelde afkeur niet meer de weg op mag. Een controlerende agent ziet alleen de afloopdatum. Hij kan wel beboeten omdat de auto niet meer aan de permanente eisen voldoet.

 

Afkeur afgemeld, mag de klant nog rijden?

 

Oldtimers?

Er stonden nog twee vragen die met de keuringsfrequentie te maken hebben.

Gaat de keuringsfrequentie omhoog na dat de auto 160.000 km heeft gereden?
Nee, die wijziging heeft het niet gehaald.

Gaat de datum voor de vrijstelling van oldtimers nog veranderen?
Nee, die DET van vóór 1-1-1960 blijft voorlopig ongewijzigd. Maar de verwachting is dat dat in de toekomst wordt veranderd in: ‘ouder dan 50 jaar’.

Bevoegdheidspas

Iedere APK-keurmeester krijgt zijn eigen APK-bevoegdheidspas, compleet met handtekening en foto uit het rijbewijsregister.

Moeten we toestemming geven voor het gebruik van de foto en handtekening uit dat register op die pas?
Ja dat moet.

Wanneer krijg je die nieuwe pas?
Na het examen bevoegdheidsverlenging of het eerste examen.

Krijg je bij elke bevoegdheidsverlenging als je apk1 apk2 en tacho op je pas hebt een nieuwe pas met de juiste datums?
Nee, je krijgt niet telkens een nieuwe pas. Je pas is zes jaar geldig en je bevoegdheidsverlengingen worden geregistreerd.

Kan je ook een nieuwe pas aanvragen? Ik heb net mijn verlenging gedaan voor 20 mei en dus geen nieuwe pas gekregen.
Je krijgt je pas na je volgende heroriëntatie.

Losse eindjes

Is er een maximum tarief dat je mag berekenen voor een APK-keuring?
Nee, er is zowel geen minimum als geen maximum tarief.

Krijgen we nog een papieren aanvulling op het APK boek?
Als het goed is heeft iedere erkenninghouder die ontvangen.

Wanneer gaat de heroriëntatie eens op de schop? Een verplichte training of bijscholing is toch veel leerzamer.
De opleiding is vrij, het examen is verplicht. Er wordt op dit moment wel intensief naar die toetsing gekeken.

Ik hoor vaak dat de keurmeester kennis en regels toe moet kunnen passen, maar hoe gaat de steekproefcontroleur om met de grijze gebieden in de regels van de APK?De steekproefcontroleur vraagt jou als technicus hoe je het beoordeeld hebt. Kun je dat goed toelichten dan volgt hij jouw redenering.

Geen rek voor glas, maar een treeplank. Hoe ver mag die uitsteken?

Meer weten?

De regels van de APK eenvoudig? Lang niet altijd. Zo kwam er nu een vraag langs met betrekking tot de auto’s schildersauto’s:

Voertuigen van schilderbedrijven hebben soms aan de zijkant een rek om glas op te vervoeren. Dat geeft een uitstekend deel aan deze voertuigen moet ik die afkeuren?
Het antwoord dat we eerder op een soortgelijke vraag gaven vind je hier.

Nog meer APK-vragen?

Heb je nog aanvullende vragen? Die beantwoorden we graag. Dat doen we tijdens een kennissessie op Auto Prof – AMT Live Hardenberg (16, 17 en 18 oktober). Stuur ze in via amt@vakmedianet.nl

Wil je het hele APK-webinar nog eens terugkijken? Kijk op www.amt.nl/apk-webinar 

Reageer op dit artikel