artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Softwarecorruptie in een BMW?

Werkplaats & Onderhoud Premium 12171

Diagnosetips uit de praktijk: Softwarecorruptie in een BMW?

Vaak zien we in de praktijk dat dure onderdelen vervangen worden, maar dat daarmee een probleem of storing aan een voertuig niet is opgelost. Oorzaak? Vooraf is geen of onjuist diagnose gesteld. En de juiste diagnose stellen is met de dure onderdelen van tegenwoordig van essentieel belang.

Een garagehouder belde ons onlangs met een vraag over een BMW 335d (2009) “Kan het dat door tuningsoftware in de automaatversnellingsbak een maatregelplan (software laden) met originele BMW-software niet meer mogelijk is?” Ik vraag hem waarom hij dit wil weten, en de garagehouder steekt van wal: “Al rijdend is de BMW van een klant in een noodprogramma gegaan. Zonder reactie geeft het gaspedaal gas, beginnen de ruitenwissers ineens te wissen en ziet hij verschillende meldingen in het instrumentenpaneel.

Mijn klant heeft vervolgens de auto aan de kant gezet en uitgeschakeld. Starten lukte niet meer, en weer verschenen diverse meldingen op het dashboard.”

Software overschrijven

DDE, DSC, EGS en EKPS staan ‘in het rood’. Wijst dit naar een CAN-bus communicatieprobleem?

De garagehouder haalt de auto op en biedt deze aan bij de BMW-dealer. Deze geeft na diagnose aan dat de JBE (Junction Box Electronics), de centrale gateway in de auto, defect is. Het dealerbedrijf krijgt toestemming de JBE en de zekeringkast te vervangen.

Na enkele dagen wordt de garagehouder gebeld met de mededeling dat het softwareladen steeds afgebroken wordt. BMW Nederland heeft meegekeken en het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door corrupte of tuningsoftware in de automaatbak. Volgens BMW moet de tuner eerst de originele software terugladen voordat deze overschreven kan worden.

Daarmee komen we terug bij de vraag die mij door de garagehouder gesteld werd. Ik was niet de eerste die hij het vroeg, want hij had dit ook nagevraagd bij verschillende tuners. Zij gaven, net als ik, hetzelfde antwoord:
“De software kan gewoon overschreven worden, dit kan niet het probleem zijn.” De dealer komt niet tot de oplossing en de auto komt bij ons in de werkplaats.

Aan de slag

We maken eerst een voertuigscan om inzicht te krijgen in de foutcodes en de toestand van de modules in het voertuig. Opvallend zijn de roodgekleurde modules: DDE (Digitale Diesel Elektronica), DSC (Digitale Stabiliteits Controle), EGS (transmissieregeling) en EKPS (Elektrische Kraftstoffpumpe) met de melding ‘geen communicatie met betreffende module’.

Het scopebeeld laat duidelijk zien dat het CAN-bussignaal niet goed is. Om defecte modules uit te sluiten, worden modules afgekoppeld.

De gedachten gaan direct uit naar een CAN-bus communicatieprobleem. Voor we verder gaan, monteren we eerst de oude JBE terug, om te kijken of er verschil is met de nieuwe. Een verschil zien we niet, dus de oude JBE is niet defect. We raadplegen het elektrische schema van de CAN-bus powertrain om de overeenkomst tussen de modules te zien en sluiten de automotive scope aan om de CAN-bus en zijn activiteit zichtbaar te maken. Tevens controleren we het wake up-signaal met de scope, om te zien of de modules gewekt worden.

 

Bingo!

Kijk, dit CAN-bussignaal ziet er beter uit. Zodra Bjorn de stekker naar de automaatbak afkoppelt, herstelt de CAN-bus zich. Probleem opgelost?

Het is duidelijk te zien dat de CAN-bus niet goed is. Om in dit geval een defecte module uit te sluiten, gaan we modules afkoppelen. Na afkoppelen van de motor-DDE-stekker en ABS/DSC-modulestekker zijn geen veranderingen merkbaar.

We besluiten de automaatbakstekker te demonteren, maar alle hefbruggen zijn bezet en we kunnen we niet onder het voertuig. In het schema is te zien dat er nog een stekker naar de automaatbak in de motorruimte aanwezig is. We maken deze stekker los, en direct herstelt de CAN-bus zich. Bingo! Nu de auto maar omhoog brengen en de stekker van de automaat losnemen, want het kan zijn dat het probleem daarin zit.

Bij het doormeten is te zien dat het probleem in de kabelboom moet zitten. Daar kan je bijna niet bijkomen, dus dan maar de hele kabelboom terug in de motorruimte brengen.

Helaas, bij het losnemen van de stekker blijft het probleem, maar er is wel verandering te zien. Bij het doormeten van de bedrading van de stekker in de motorruimte naar die van de automaatbak is te zien dat het probleem in de kabelboom moet zitten.

Die is lastig te bereiken, en we besluiten deze volledig terug de motorruimte in te brengen. En dan komt het probleem naar boven: ter hoogte van de uitlaat zijn verschillende draden aan elkaar gesmolten. Natuurlijk is vervangen van de kabelboom het beste, maar we solderen er voor nu nieuwe delen tussen en adviseren de kabelboom later te vervangen.

Meten is weten

Oeps, in de door de dealer geplaatste zekeringkast zitten niet alle zekeringen op de juiste plek, of zijn helemaal niet aanwezig. Natuurlijk wordt dit door Bjorn gecontroleerd en hersteld.

Na het herstellen van de kabelboom start de auto probleemloos, mét de oude JBE. Goed nieuws, en we brengen de garage op de hoogte van de stand van zaken. Eind goed, al goed? Bijna, de elektrische ruitenwissers en linker koplamp werken niet. “Daar was niets mee aan de hand toen de auto naar de dealer ging”, zegt de garagehouder.

Nu weten we dat de zekeringskast met de JBE is vervangen, zou hier dan een fout in kunnen zitten? Ja, er missen zekeringen, of ze zijn onjuist geplaatst. We controleren ze allemaal en zorgen dat ze op de juiste plek zitten.

 

Een foutcode op de trekhaak (die overigens niet aanwezig is) en verder weer helemaal ‘schoon’. De BMW kan storingsvrij terug naar zijn eigenaar.

We maken een laatste scan en zien dat de auto op twee fouten na storingsvrij is.

De automaat krijgt geen informatie van de trekhaak; deze is verwijderd en dat verklaart de foutcode. De auto kan na een proefrit storingsvrij naar de eigenaar. Zo sluiten we een voorbeeld af van ‘meten is weten, gissen is missen’.

Bjorn Scholten werkte jaren bij dealers en universele autobedrijven als diagnosetechnicus, en besloot in 2015 voor zichzelf te beginnen. Met zijn bedrijf AutoPro lost hij lastige storingen voor collega-autobedrijven op.
Reageer op dit artikel