artikel

Technische Informatie-website: Freude am BMW AOS

Werkplaats & Onderhoud Premium 2831

Technische Informatie-website: Freude am BMW AOS

Waar de TI-website van Renault het je als universele technicus behoorlijk lastig maakte, werkt de TI-website van de BMW Group duidelijk, biedt veel informatie en volop mogelijkheden tot diagnosestellen en programmeren.

AOS staat voor Aftersales Online System. Dit is de technische informatie (TI) website van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce. Nu heb ik geen ervaring met Rolls-Royce, maar de website werkt perfect voor BMW en MINI, zo is mijn ervaring. Mits je je keurig aan alle voorwaarden houdt. De website is te vinden via: aos.bmwgroup.com.

Om gebruik te maken van het BMW Group Aftersales Online System (AOS) moet je zogenoemde credits kopen. Een credit kost € 1,-.

Om gebruik te maken van het BMW Group Aftersales Online System (AOS) moet je zogenoemde credits kopen. Een credit kost € 1,-.

Registreren

Het registratieproces is als gebruikelijk. Zodra je de inloggegevens hebt, kun je op de startpagina inloggen. In het overzicht kun je jouw gegevens, organisatie en tickets bekijken. Hier kun je ook je tegoeden kopen. De eerste keer was het voor mij even zoeken waar ik dit kon vinden. Ik was namelijk al meteen via applicaties naar diagnose gegaan.

Koop genoeg credits in, want verschillende functies kennen een verschillende waarde in credits. Voor 32 credits (ofwel € 32,-) koop je een dag toegang.

Koop genoeg credits in, want verschillende functies kennen een verschillende waarde in credits. Voor 32 credits (ofwel € 32,-) koop je een dag toegang.

Kosten

Om applicaties te gebruiken, betaal je op de OAS-website met credits. Een credit kost € 1,-. Je moet de eerste keer met minimaal vijftig credits opwaarderen. Afhankelijk van wat je wil gebruiken, betaal je een x-aantal credits. Dit verschilt van zes credits voor een uur toegang tot diagnose, programmering of het raadplegen van servicegegevens, tot 120 voor een week of 3.575 credits voor een heel jaar.

Applicaties

Onder het tabblad applicaties vind je alle applicaties van het OAS-systeem die je kan gebruiken. Ze zijn overigens niet allemaal betaald, een aantal is gratis toegankelijk. Voor de meeste moet je echter betalen. Ik zal er hier een aantal uitlichten.

Van de diagnosestekkerlocatie tot het aantal katalysatoren en lambdasonde, inclusief hun positie: onder Uitlaatgastest-richtgegevens vind je veel nuttige informatie.

Van de diagnosestekkerlocatie tot het aantal katalysatoren en lambdasonde, inclusief hun positie: onder Uitlaatgastest-richtgegevens vind je veel nuttige informatie.

Uitlaatgastest-richtgegevens

Hier kun je aan de hand van een modelselectie de uitlaatgastestwaardes vinden. Ook vind je hier een afbeelding van de locatie van de diagnosestekker (zie de afbeelding rechts). Dat kan handig zijn.

Milieutoepassingen worden hier eveneens opgesomd, zoals het aantal katalysatoren en het wel of niet aanwezig zijn van een secundaire luchtpomp. Ook het aantal uitlaatsensoren staat aangegeven.

Aftersales Information Research

Met Aftersales Information Research (AIR) wordt een systeem voor het opzoeken van informatie in het aftersalesbereik beschikbaar gesteld dat technische en commerciële servicegegevens in slechts één systeem weergeeft. Dat maakt opzoeken van informatie beduidend sneller en eenvoudiger. Je kunt hier informatie bekijken zonder toegang te hebben tot ISTA-D, de diagnosesoftware van BMW.

De elektronische onderdelencatalogus werkt bijzonder snel en doeltreffend, met dank aan duidelijke afbeeldingen.

De elektronische onderdelencatalogus werkt bijzonder snel en doeltreffend, met dank aan duidelijke afbeeldingen.

Elektronische onderdelencatalogus

De elektronische onderdelencatalogus op internet (afkorting: WebETK) biedt je online het complete onderdelenaanbod van de BMW Group aan en vergemakkelijkt het vinden van de benodigde onderdelen.

Daarvoor zijn verschillende zoekfuncties, zoals zoeken op naam en onderdeelnummer, beschikbaar. Prijzen staan helaas niet vermeld. Hiervoor moet je de dealer raadplegen.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om hier een dealer aan te koppelen zoals in Partslink24. Zelf vind ik het grafisch opzoeken erg makkelijk werken. Gewoon plaatjes kijken en klikken. Soms zie je nog best wel wat verschillen in nummers. Ik raad je aan bij twijfel even de dealer te raadplegen. Die kan net wat meer filteren en zo bij het juiste onderdeel uitkomen.

Diagnose

Onder het tabblad diagnose vind je alles wat je moet weten om ISTA-D te gebruiken. Er staat zelfs een complete handleiding voor gebruik van ISTA-D tussen. ISTA-D staat voor Integrated Service Technical Application-Diagnose.

Er is heel wat te vinden in BMW AOS onder Diagnose (ISTA-D). Van elektrische schema’s tot pinaansluitingen of stekkerafbeeldingen.

Er is heel wat te vinden in BMW AOS onder Diagnose (ISTA-D). Van elektrische schema’s tot pinaansluitingen of stekkerafbeeldingen.

Het is de originele diagnoseapplicatie voor BMW. Hiermee installeer je een diagnoseapplicatie op je pc en middels een interface (ICOM) maak je verbinding met het voertuig. Na het uitlezen kun je starten met een verkorte test. Hiermee worden alle modules benaderd en de foutcodes uitgelezen. Dit alles wordt weergegeven in een netwerkoverzicht.

In dit overzicht kun je al zien welke modules met elkaar een netwerk vormen. De groengekleurde modules bevatten geen foutcodes, terwijl de geelgekleurde modules wel één of meerdere foutcodes bevatten. Door op de knop ‘testschema berekenen’ te klikken, krijg je een overzicht te zien van mogelijke geleide diagnosetestplannen. Zo word je stap voor stap door een geleide diagnose gevoerd. Meestal start het met een uitleg van de foutcode. In het rechterscherm komt een functiebeschrijving of een elektronisch schema in beeld. Van hieruit zijn er diverse mogelijkheden.

Via het stappenplan wordt je gevraagd bepaalde handelingen uit te voeren. In het schema kun je locaties van stekkers en componenten vinden. Met ISTA-D heb je een compleet werkplaatsdocumentatiesysteem en diagnosesysteem tot je beschikking. Alle informatie staat hierin. Ook zonder dat je een auto hebt aangesloten, kun je een voertuig selecteren via de laatste acht cijfers van het identificatienummer. Via de tekst-zoekfunctie kun je dan informatie opzoeken. Je kiest een onderwerp, waarna je kan selecteren wat je wil weten over dit onderwerp. Er zijn verschillende informatietypen aanwezig. (zie afbeelding rechts).

Programmering

ISTA-P staat voor Programmering. Hier vind je diverse handleidingen. Iwan: “Bestel een originele interface bij de dealer, dat geeft zekerheid van een goed werkend systeem.”

ISTA-P staat voor Programmering. Hier vind je diverse handleidingen. Iwan: “Bestel een originele interface bij de dealer, dat geeft zekerheid van een goed werkend systeem.”

Voor het programmeren van regeleenheden is ISTA-P online nodig. Waar de ‘D’ bij ISTA-D staat voor diagnose, staat de P voor programmering. Onder het tabblad programmeren staat een complete handleiding van hoe de gebruiker deze applicatie dient te gebruiken.

 

Bestel een originele interface

De diverse drivers voor de verschillende interfaces staan ertussen. Ik raad aan een originele interface bij de dealer te bestellen. Zo heb je namelijk meer zekerheid dat het goed werkt. Nadat je alles hebt geïnstalleerd – en natuurlijk credits heb gekocht – verandert het rode blokje in een groen blokje. Daar kun je op klikken om ISTA-P op te starten.

Je begint met het starten van een nieuwe sessie. Het voertuig wordt automatisch herkend aan de hand van het uitgelezen chassisnummer. Hierna worden alle regeleenheden benaderd en de actuele softwareversie vergeleken met de laatste versie. In een maatregelplan wordt weergegeven welke maatregelingen er mogelijk zijn voor de verschillende regeleenheden. Het gehele maatregelplan moet uitgevoerd worden. Let op dat je voor met name audioregeleenheden ook een MOST-interface nodig hebt.

Wil je aanpassingen doen zoals een taalaanpassing of retrofit van een trekhaak, dan kun je extra maatregelingen toevoegen. Dit is mogelijk onder het tabblad VOERTUIG. Deze worden dan bij het bestaande maatregelplan gezet. Na acceptatie van het maatregelplan kan de programmering beginnen. In het regeleenhedenoverzicht zijn de status en voortgang te zien. Onder de regeleenheid wordt eerst een balkje groen gevuld met programmeren en – mits noodzakelijk – daarna met coderen.

De praktijk

Bij Autobedrijf Wout Bouman krijgen we vaak een BMW binnen met complexe storingen. Soms moeten hierbij regeleenheden vervangen worden. ISTA-P biedt ons die mogelijkheid. Middels ISTA-D is het gemakkelijk om een testplan te bekijken wanneer je met een vage foutcode te maken hebt. Die testplannen zijn zeker niet zaligmakend. Ze vragen heel vaak om weerstandmetingen over bedrading. Deze metingen zijn onbelast en dus zeker niet betrouwbaar. Wel heb je gelijk een locatie van de stekker en de juiste pinbezetting.

Een tijdje terug kregen we een wat oudere 7 Serie binnen. Hier was de multiriem vanaf gelopen door een defecte vrijlooppoelie. Dat was hersteld, de watergekoelde dynamo was ook vervangen. Vervolgens lichtte een foutmelding in het display op, met betrekking tot dynamolading. Het bedrijf dat de dynamo had vernieuwd, kon geen oplossing bieden. Middels het testplan konden wij de werking van de dynamo lezen en de communicatie tussen ECU en dynamo testen met onze labscope. Wat naar voren kwam, is dat deze storing ook kan ontstaan als de software in de ECU niet up-to-date is. Het kan voorkomen dat de regelaar in de dynamo van een nieuwer type is en niet ondersteund wordt door de ECU-software. Heb je deze informatie niet, dan kun je eindeloos blijven meten en dynamo’s vervangen, zonder resultaat.

Onderhoudshistorie

In de Onderhoudshistorie-applicatie kan de gebruiker de status van het onderhoud bijhouden – het zogenoemde digitale onderhoudsboekje. Door dit in te vullen, blijft de onderhoudshistorie van het voertuig bekend. Ook hier vind je weer keurig een handleiding met de werking.

De onderhoudshistorie wordt echter niet opgeslagen in het voertuig. Om dit te doen, is een verbinding tussen voertuig en ISTA-online voor nodig. Hiermee kan de onderhoudsstatus na het uitvoeren van de werkzaamheden in het voertuig geprogrammeerd worden.

Naschrift van de AMT-redactie

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij autobedrijf Wout Bouman én Topmonteur op het AMT Garageforum. Heb je vragen over TI-websites? Bel dan niet met Iwans werkgever, maar ga naar het AMT Garageforum. Daar vind je onder de rubriek Tips & Tricks een ‘sticky’ topic over dit onderwerp. Op deze plek krijg je snel antwoord op je vragen.

Voor meer technische informatie websites en een overzicht van alle merken TI-website pagina’s klik je op deze link

Reageer op dit artikel