artikel

Opgelost op Garageforum: BMW 1 Serie met stotterprobleem

Werkplaats & Onderhoud Premium 6500

Opgelost op Garageforum: BMW 1 Serie met stotterprobleem

AMT Garageforumlid duijnhover krijgt een BMW 1 Serie E87 118i binnen. De N46-motor stottert bij lage toerentallen (onder 2.000 tpm) en geeft misfires op cilinder 2 en 3. duijnhover vervangt de bougies en de bobines, zonder resultaat. Op scopebeelden van de in- en uitlaatnokkenassensor is te zien dat de signalen stationair niet gelijk lopen, bij 2.100 tpm wel.

Het niet gelijk lopen van de scopebeelden is waarschijnlijk een gevolg van een verkeerde timing, denkt forumlid myos: “Ketting is een tand versprongen door slecht werkende bobines, meestal aan de uitlaatzijde. Op tijd zetten, nieuwe spanner monteren en controleer ook of de tanden op het nokkenastandwiel niet afgerond zijn” is zijn tip. De ketting staat netjes op tijd en strak, constateert duijnhover. ”

Vandaag een BMW van een collega-garage te leen gehad om het een en ander te meten en uit te wisselen. Ook heb ik het krukas/nokkenassignaal vergeleken. Wat mij opvalt, is dat bij de ene BMW het BDP-punt op de neergaande flank is, en bij de andere op de opgaande flank. Ook injectoren, luchtmassameter, MAP-sensor, gasklep, bobine’s en bougies omgewisseld, maar geen verbetering.”

Rookmachine

Met behulp van een rookmachine wordt lekkage uitgesloten. Wel valt duijnhover iets anders op: “Uit het carter klinkt een borrelend geluid, ook komt er rook uit de olievulopening bij verwijderde dop. De motor schokt niet bij losnemen van de stekker van de actuators van de nokkenasverstelling. Wie-o-wie heeft de gouden tip?”

Bij 2.100 tpm lopen de signalen van in- en uitlaatnokkenassensor wel bijna gelijk op. Wat is hier aan de hand?

Bij 2.100 tpm lopen de signalen van in- en uitlaatnokkenassensor wel bijna gelijk op. Wat is hier aan de hand?

Forumlid dlam vraagt of de Vanos nog wel naar behoren werkt. “Is de nok niet verdraaid op de nokkenas?” Bart1981 adviseert een maatregelplan uit te voeren: “Een software-update middels BMW ISTA-P. Als je die aansluit, controleert hij al je stuurapparaten op updates en voert deze uit. Ik denk dat je daarmee het probleem te pakken hebt.”

Matronix wil weten wat de belastingberekening bij lage toeren doet. “Deze motor heeft denk ik een inlaatklep; wordt die wel aangestuurd al naar gelang de belasting? Zijn er geen lekkages, of een slecht afgestelde gasklep? Heb je ook gekeken naar wat de fueltrims doen in de verschillende lastgebieden?”

Noodloop

Martijn83 zet duijnhover op het juiste spoor. “Dit gaat toch richting een Valvetronic-probleem. Dit systeem gaat in noodloop wanneer je de nokkenasversteller losneemt. De Valvetronic wordt nu als het ware uitgeschakeld en de inlaatkleppen gaan helemaal open. Controleer ook de Valvetronic-as op slijtage.”

De met de scope gemeten signalen lopen stationair flink uiteen.

De met de scope gemeten signalen lopen stationair flink uiteen.

duijnhover heeft inmiddels de software-updates uitgevoerd. “Dat hielp niet. De elektromotor die boven op het kleppendeksel zit is een paar maanden geleden al vervangen door een nieuwe en ingeleerd.” Valvetronic bestaat uit meer dan alleen de elektromotor en software, benadrukt Martijn83: “Heb je de Valvetronic-as gecontroleerd? Kun je met de scope een drukpulsmeting doen en zo de ademhaling controleren?

duijnhover controleert de Valvetronic-as, die lijkt niet in orde. Martijn83 weet dat slijtageplekken vaak te zien zijn op de plek waar de as staat op het moment dat er weinig kleplift is. “Het mooist is een drukpulsmeting doen, die kan een slechte ademhaling bevestigen.” En dan komt duijnhover met goed nieuws: “We hebben een nieuwe Valvetronic-as gemonteerd en ingeleerd, en de motor loopt weer als nieuw. Bedankt allemaal!”

Lees het hele topic op het AMT Garageforum.

Reageer op dit artikel