artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Nokkenassignaal implausibel na motorwissel

Werkplaats & Onderhoud Premium 7829

Diagnosetips uit de praktijk: Nokkenassignaal implausibel na motorwissel

Bjorn Scholten krijgt een Audi A4 cabrio van 2007 aangeboden met de klacht dat de auto geen vermogen heeft. Het motorstoringslampje en roetfilterlampje branden. Volgens het autobedrijf die met de auto bezig was, is het probleem na ongeveer 1.000 km ontstaan. In de A4 is een andere 2.0 TDI-motor geplaatst, waarbij ook de koppeling en het tweemassavliegwiel zijn vernieuwd. Wat is er aan de hand?

Bjorn: “Diverse sensoren zijn vervangen, waaronder de uitlaatgastemperatuursensor voor het roetfilter en turbo en de nokkenassensor. Ook de distributie en het gasklephuis zijn vernieuwd. Het roetfilter is gereinigd. Maar de storingen blijven.”

Bjorn start met het uitlezen van het motormanagement. Hierin is foutcode P0341 ‘nokkenassignaal implausibel’ opgeslagen, evenals P2002 ‘DPF efficiency below threshold’. Bjorn: “Ik concentreer me eerst op de foutcode op het nokkenassignaal. Hier staat duidelijk ‘implausibel signaal’. Er komt dus wel een signaal binnen.

De foutcode kan ik wissen, maar deze komt direct terug bij het starten. Met lopende motor is de foutcode te wissen, echter het duurt lang voordat de motor aanslaat.”

Juiste krukassensor

Bjorn besluit met de scope het nokkenas- en krukassignaal zichtbaar te maken middels een combimeting. Bjorn: “Het betreft een 2.0 TDI met motorcode BPW, dus ik zoek ook dit voorbeeldsignaal erbij. Het valt me direct op dat het voorbeeldsignaal van een krukas- en nokkenassensor van het type hall zijn.

Echter heeft de motor in deze cabrio een inductieve krukassensor. Vreemd…” In het achterhoofd dat er een andere motor is gemonteerd, controleert Bjorn de motor op juistheid. Bij raadplegen van het elektrische schema zou deze motor een inductieve krukassensor moeten hebben, en dat klopt ook.

Geen juist voorbeeldsignaal

Zowel het signaal van de nokkenas als van de krukas is goed. Maar is de  timing wel correct?

Zowel het signaal van de nokkenas als van de krukas is goed. Maar is de timing wel correct?

Bjorn heeft geen juist voorbeeldsignaal en licht GMTO in. Ook zij erkennen dat een en ander onjuist is aan het gemeten signaal. Het nokkenassignaal op zich klopt wel. Bjorn zoekt verder. Is de timing wel correct?

Hij besluit de timing mechanisch te controleren. “De markering op de poelie en het gat in het nokkenaswiel met cilinderkop komen overeen. Dat lijkt dus in orde”, zegt Bjorn. “Het kan nog zijn dat sommige onderdelen anders zijn dan op de originele motor.

Zijn de juiste onderdelen gebruikt?

Middels Partslink controleer ik de onderdelen van het pulswiel op de krukas. Alles lijkt in orde, het probleem moet dus ergens anders zitten.”Bjorn focust op de bovenzijde van de motor.

Op de distributiekap staat ook motorcode BPW, maar wat als die meegewisseld is van de oude motor en er toch een andere cilinderkop op zit? “De cilinderkoppen zijn gelijk, maar ik verdenk nu het nokkenaspulswiel in het nokkenastandwiel.

Afwijkende onderdelen

Ondanks dat het signaal gelijk is aan het voorbeeldsignaal twijfel ik hieraan.” Bjorn raadpleegt weer Partslink en zoekt het onderdeelnummer van het pulswiel. Op chassisnummer moet dit eindigen op een K, en deze is nooit verder doorgenummerd.

Met een endoscoop kan Bjorn het onderdeelnummer op het pulswiel aflezen, deze eindigt op een L. Is dit dan de oorzaak? Hij zoekt in Google naar een afbeelding van de onderdeelnummers. Bingo, er is wel degelijk verschil in opbouw van de tanden op het pulswiel.

Nieuw pulswiel

Bjorn licht het garagebedrijf in. De oude motor is niet meer aanwezig, maar diverse onderdelen zijn nog bewaard gebleven. “Er bestaan dus verschillen tussen BPW-motoren afhankelijk van het automodel”, besluit Bjorn.

Er is een duidelijk verschil zichtbaar tussen de twee pulswielen, ook al is de motorcode in beide gevallen BPW.

Er is een duidelijk verschil zichtbaar tussen de twee pulswielen, ook al is de motorcode in beide gevallen BPW.

Hij zoekt het onderdeelnummer nog eens op en ziet dat de motor niet uit een cabrio komt. Daarom was er ook geen voorbeeldsignaal. De garage laat het monteren van een nieuw pulswiel aan Bjorn over.

“Ik heb wel eerst het probleem van de foutcode op het roetfilter bekeken.De temperatuur ná het roetfilter blijft vast op 200 graden staan.” Bjorn vervangt de sensor en leert de drukverschilsensor in. De storing komt niet meer terug.

Nog een laatste check

Voordat Bjorn het juiste nokkenaswiel op de motor plaatst, controleert hij de nokkenassen. “Bij auto’s met of zonder roetfilter zijn de nokkenassen anders. Met een roetfilter heeft een nokkenas andere (hogere) nokken.” De nokkenassen blijken juist, Bjorn monteert het nieuwe (juiste) nokkenaswiel.

Bij het starten slaat de motor direct aan en is het probleem verholpen. Tot slot doet Bjorn nog een combimeting zodat het juiste voorbeeldsignaal naar GMTO kan. Na een regeneratierit levert hij de auto storingsvrij af aan het autobedrijf.

Reageer op dit artikel