artikel

TI-websites: Kost een beetje, bespaart een berg

Werkplaats & Onderhoud Premium 11106

TI-websites: Kost een beetje, bespaart een berg

Elke auto waar je aan werkt heeft zijn eigen bijzonderheden, vooral in de elektronica. Modelspecifieke informatie moet die bijzonderheden duidelijk tonen. Onze eigen diagnosetopper Iwan Kennis legt uit dat gebruik van fabrikantensites hierbij een grote hulp kan zijn. Kost wat, maar spaart uiteindelijk veel meer.

Nadat Iwan Kennis zijn werkgever Autobedrijf Wout Bouman voorstelt, staat het toegestroomde publiek bij de Kennissessie tijdens AMT Live meteen op scherp bij het diagnoseprobleem waarmee Iwan aftrapt. Een Volkswagen Eos cabrio geeft op het dashboard de waarschuwing ‘rechter achterdeur open’. Daar valt zelfs een Eos-specialist even stil.

Dit model hééft helemaal geen achterdeuren. Er is ook geen opgeslagen foutcode. En nu? Gaan zoeken of het te maken kan hebben met de tankklep, of het elektrisch cabriodak? Of wat er allemaal vastzit aan het circuit dat de portieren bewaakt? Maar eens bellen met de VW-dealer, of die ooit zoiets heeft meegemaakt?

Ga recht naar de bron

Volle bak bij de sessie over gebruik van technische informatiesites van autofabrikanten. En een overtuigende presentatie van Iwan Kennis waarom het veel oplevert door toegang te kopen.

Niet doen, is de raad van Iwan. Kost bergen tijd en geld als je gaat puzzelen, of een dealer te hulp roept om hier naar te kijken. Nee, ga zelf aan de slag en log in op de Volkswagen-fabriekssite erWin. Op chassisnummer vind je exact de specificaties van de auto die je onder handen hebt.

Kijk in TSB’s, technische service bulletins, of het probleem vaker voorkomt. Je vind handleidingen voor montage en demontage, gedetailleerde bedradingsschema’s. Meteen online beschikbaar, zonder tijdverlies.

Er blijkt een programmafoutje te zijn, dat kan optreden als de accu ontladen of afgekoppeld is geweest, zegt het TSB. Met een keurige handleiding erbij hoe je met de diagnosetester dit probleem verwijdert. Iwan: “Deze storing had me echt veel uren kunnen kosten. Oké, de dealer had het wellicht geweten (of moeten weten), en dan is het afhankelijk van de relatie met de dealer bij jou in de buurt of hij de juiste tip geeft of zegt ‘kom maar even langs’. Nee, als universeel kun je veel meer dan je wellicht weet. Maak dus gebruik van de vele tools die er zijn voor ons!”

Completer elektrisch schema

Zo voert Iwan uit zijn rijke ervaring nog drie diagnoses op van lastige elektronische problemen. Een Citroën DS5 met een airbagstoring. Iwan: “Het controlelampje van de airbag blijft branden en het autobedrijf had de airbag-ECU al vervangen, zo ook de zekeringkast in de motorruimte. Aan ons werd gevraagd of we de BSI wilden vervangen.” Na onderzoek stelde Iwan een slechte verbinding vast tussen BSI en zekeringkast, maar welke bedrading is dat? Iwan raadpleegt de fabrieksinformatie van Citroën en vindt zo snel via het originele bedradingsschema het probleem.

Eerst allerlei dure dingen vervangen bij een onwillige BMW-automaat, en dan blijkt de echte boosdoener een simpel stukje isolatie dat het contact in een stekker verstoort.

Iwan geeft meer voorbeelden in de vorm van een Peugeot 508 SW waarvan de remlichten niet uit gaan en een BMW E91 die soms niet uit de P-stand van de automaat wil. Ook bij deze twee storingen blijkt de oorzaak te liggen in defecte bedrading of stekkers.
Iwan: “Bedradingsschema’s van de fabrikant tonen precies waar stekkers en verbindingen zitten.

Dat zie je bij schema’s van technische helpdesks niet. Dan kan het lang zoeken en veel demonteren zijn, voor je alle stekkers en bedrading vindt waar de fout kan zitten. Of waar je kan meten of een signaal van sensor naar stuurapparaat doorkomt.”

Moet je alleen nog de fabriekssites voor technische informatie opzoeken. Iwan: “AMT heeft de linkjes naar de TI-websites van de autofabrikanten keurig op een rij staan. Zo ben je snel bij de juiste portal”. Een makkie dus, alleen begint het daarna iets lastiger te worden.

Klassiek ­voorbeeld

Het geval van de BMW transmissie die soms niet uit de P-stand wilde, is een goed voorbeeld van hoeveel juiste diagnose met fabrieksinformatie kan besparen. Soms geen 12 volt op de actuator die de P-stand moet deblokkeren. Al tweemaal de mechatronica van de transmissie vervangen, en de hele schakelpook. Maar dat is het niet, Autobedrijf Wout Bouman wordt te hulp geroepen. Is het niet een slecht contact? Met het fabrieksschema opgezocht waar de stekkers zitten. Een simpel stukje isolatie dat in een stekker belandde blijkt de echte boosdoener, de stekker sloot niet goed meer.

Toegang kopen met creditcard

Volgens de Euro-eisen moeten fabrikanten technische informatie voor alle autobedrijven beschikbaar maken, tegen een ‘redelijke vergoeding’. Onhandig, zegt Iwan, dat je moet betalen per creditcard. Iemand in het autobedrijf moet die beschikbaar stellen. Ook niet handig dat de structuur van de fabriekssites nogal verschillend blijkt. Iets om eens een weekendje voor te gaan zitten, raadt Iwan aan, om uit te puzzelen hoe de verschillende sites in elkaar zitten.

Je koopt toegang voor een bepaalde tijd. Die kun je optimaal benutten door meteen een reeks servicebulletins, elektrische schema’s of andere vaak nuttige info binnen te halen. Wel zaak natuurlijk om in je bedrijf een overzicht van log-ins te bewaren, zodat alle diagnosetechnici snel nog eens wat kunnen opzoeken.

TI-website-VW

Volkswagen biedt toegang tot fabrieksinformatie via erWin. Een online portal waar je terecht kan voor TSB’s maar ook informatie omtrent reparatie en diagnose.

Het spaart tijd, voorkomt nodeloos vervangen van stuurapparaten. Goedkoper voor je bedrijf, en voor de klanten. Toegang tot fabriekssites kost doorgaans nog geen € 10,- per uur. Iwan laat zien dat bijvoorbeeld Peugeot gratis toont welke servicebulletins er zijn, zo weet je meteen of er iets bij is waarvoor je toegang wil kopen. Een uur zelf zoeken en navragen kan tien keer zo duur zijn. Plus dat je in dit uur de volgende klant al had kunnen helpen.

Elke maand een praktisch overzicht

Vrijdag 24 maart valt AMT 3 op de mat bij de AMT-abonnee met daarin ook een blik op GME Infotech.

Dat lang niet iedereen gebruik maakt van de TI-websites is eigenlijk doodzonde. Komt het door onbekendheid? Is het lastig om toegang te krijgen? Vanaf het maartnummer, welke vrijdag 24 maart op de mat valt bij abonnees, gaat AMT samen met Iwan elke maand een TI-website van een autofabrikant nader bekijken. Stap voor stap werken we uit hoe je toegang krijgt en waar je welke informatie kan vinden. In maart vind je het eerste artikel waarin we de TI-website van GM (GME Infotech) nader bekijken.

Heb je nog geen abonnement op AMT? Bekijk onze abonnementsacties.

Reageer op dit artikel