artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Daewoo Matiz loopt slecht stationair

Werkplaats & Onderhoud Premium 282

Een Daewoo Matiz 0.8 uit 2008 met een driecilinder motorblok staat in de werkplaats van AMT Garageforumlid BWG. De Matiz loopt slecht stationair en het MIL brandt af en toe. De motor heeft 80.000 km gelopen. Wat is hier aan de hand?

Opgelost op AMT Garageforum: Daewoo Matiz loopt slecht stationair

Wanneer AMT Garageforumlid BWG de auto uitleest komt foutcode P0300 – een of meerdere cilinder(s) overslag – naar boven. BWG: “Het probleem bevindt zich bij cilinder 1. Als ik bij deze cilinder de bougiedop los trek of de injectorstekker los haal blijft het stationairtoerental onveranderd. Doe je dat bij de andere cilinders, heeft dat wel invloed op het toerental.Ik heb de bougiekabels en de bougies gecontroleerd deze zijn goed. Daarna heb ik de bobine gecontroleerd en de injectoren omgewisseld. Maar het probleem blijft bij cilinder 1.”

“Aangezien de Daewoo pas 80.000 km heeft gelopen verwacht ik niet dat het een mechanische gebrek is”, zegt BWG. Wat denken jullie?”

Na enkele minuten komen er verschillende tips en vragen binnen. Topmonteur Arno29: “Heb je de compressie al gemeten?” Topmonteur Technicus: “Heb je geen valse lucht op cilinder 1?” En Forumlid Henry1978 vraagt zich af: “Heb je de aansturing van de injectoren al gecontroleerd?”

Ervaringsdeskundige

Het AMT Garageforum heeft meer dan 16.000 geregistreerde leden. Dit zijn allemaal professionele autotechnici. Daar zitten altijd een paar ervaringsdeskundige tussen, of te wel gebruikers die het probleem al vaker voorbij hebben zien komen of het probleem zelf hebben ervaren. Zo ook in dit geval. Jhwverweij: “Controleer de klepspeling toch maar, ik had laatst een verbrande klep bij een Matiz” En ook AKB kent dit probleem: “Meet maar even de compressie, de kleppen geven vaker een probleem. Het kleppenstellen wordt vaak overgeslagen met een beurt.”

Goed gereedschap komt hier goed van pas. Topmonteur Hobbyman: “Kijk even met een video-endoscoop naar binnen dan weet je binnen twee tellen hoe de staat is van de kleppen en of er eventueel vervuiling zit tussen de kleppen en de cilinderkop.”  

Compressie meten 

De kleppen van cilinder 1 waren de oorzaak van het slecht stationair lopen bij deze Daewoo Matiz uit 2008.

De kleppen van cilinder 1 waren de oorzaak van het slecht stationair lopen bij deze Daewoo Matiz uit 2008.

BWG gaat verder met het meten van de compressie. BWG: ‘Cilinder 1 heeft inderdaad geen compressie meer. Cilinder twee heeft 11 bar en cilinder drie 12 bar. Het is dus waarschijnlijk toch een verbrande klep.“ BWG demonteert de cilinderkop en vervangt de twee kleppen bij cilinder 1. “Nadat ik de kleppen heb vervangen loopt de motor weer als een zonnetje, en dat voor een driecilinder!”

Zelf een autotechnisch probleem?

Heb je een autotechnisch probleem waar je niet uitkomt? Vraag je collega’s om raad op AMT Garageforum. En wellicht komt jouw kennis anderen van pas. Op www.amtgarageforum.nl wordt iedereen wijzer.

Reageer op dit artikel