artikel

Opgelost op AMT Garageforum: multi-V-riem knapt na 20.000 km

Werkplaats & Onderhoud Premium 88

AMT Topmonteur ‘Rikus’ helpt al sinds 2007 menig collega autotechnicus op het AMT Garageforum. Maar ook hij komt wel eens lastige problemen tegen. Zo ook met een Nissan Interstar van 2006 met 2.5 dCi G9UA7-motor. De auto kwam binnen met een geknapte multiriem, terwijl deze een jaar daarvoor ook al was vervangen. Wat is er aan de hand?

Opgelost op AMT Garageforum: multi-V-riem knapt na 20.000 km
Na 20.000 kilometer is de multiriem alweer gebroken. Wat is er aan de hand? Verkeerde montage? Een mechanisch defect?

Rikus: “Ongeveer 20.000 kilometer geleden is deze Interstar van een nieuwe multiriem en loop- en spanrol voorzien. De riem is nu geknapt en zo te zien is deze behoorlijk heet geweest. De ribben zijn er bijna allemaal af. Afgezien van de gebroken riem en een gebroken aanslag van de spanrol zie ik niets wat de oorzaak kan zijn”. Rikus plaatst ter verduidelijking nog een foto van de gebroken multiriem.

Zware belasting

De reacties stromen al snel binnen. Topmonteur ‘fordenmazda’: “Ik weet niet wat er allemaal door deze riem wordt aangedreven bij deze motor, maar als ik de foto zo zie is er inderdaad sprake van oververhitting. Wellicht door slip of blokkeren van een aangedreven onderdeel? Is de dynamo wel van het juiste type? En is de riem van OEM-kwaliteit?” Rikus geeft nadere toelichting: “De dynamo en stuurbekrachtiging worden door de riem aangedreven. De dynamo is origineel en zonder vrijlooppoelie. De poelies staan in lijn. De riem is de voorgeschreven 6PK1148 van Gates”.

Mechanische problemen

De AMT Garageforumleden gaan verder. Wat zijn de ervaringen van anderen? Forumlid ‘Bas_petiet’ verdenkt een blokkerende poelie of te slappe riemspanning. “Draait de stuurbekrachtingspomp vrij? Deze pompen lopen wel eens kapot. En kijk ook even naar de tweedelige krukastrillingsdemper.” Rikus reageert snel: “Het rubber van de trillingsdemper is in orde. De stuurbekrachtigingspomp verdenk ik wel, maar hoe herken ik een mogelijk defect?” Bas_petiet: “Ze gaan inwendig nog wel eens defect met soms tot gevolg dat er uiteindelijk olie uitstroomt”. Daar lijkt geen sprake van.

Volg altijd nauwkeurig de montage-instructies. Door onzorgvuldigheid ontwrichte het speciaalgereedschap de rand van het kleppendeksel met olielekkage op de multiriem tot gevolg. Volg altijd nauwkeurig de montage-instructies. Door onzorgvuldigheid ontwrichte het speciaalgereedschap de rand van het kleppendeksel met olielekkage op de multiriem tot gevolg.

Controle met malletje

De reacties gaan meerdere kanten op. Er blijven twijfels over de dynamo. Volgens sommige datasystemen zou er een vrijlooppoelie op deze motor moeten zitten. En hoe is de staat van de poelies? Forumlid ‘schering’: “Bij een multiriem is het erg belangrijk dat de groeven van de poelies niet versleten zijn. De riem slipt dan door op de contactvlakken. Gates heeft hier een handig malletje met tandjes voor”. Rikus realiseert zich dat hij zo’n malletje heeft en loopt de poelies na. Ze zijn in orde.

AMT Garageforum

Vraag uw collega’s om raad op AMT Garageforum. En wellicht komt úw kennis anderen van pas. Op www.amtgarageforum.nl wordt iedereen wijzer.

Toch olielekkage 

Rikus monteert maar een nieuwe multiriem en kijkt het een tijdje aan. Anderhalve maand later is het tijd voor een update. Rikus: “Het lijkt erop dat het lek boven water is, letterlijk en figuurlijk. De laatste keer dat ik de Interstar op de brug had zag ik een drup motorolie hangen aan een boutje van de distributiekap die net boven de krukaspoelie zit. Ik heb daarop een stukje plaat gemonteerd om te voorkomen dat die druppel op de riem valt. Nu heel wat kilometers later is de multiriem keurig droog en functioneert hij goed”.

Definitieve oplossing

De forumleden waarderen het zeer dat Rikus hen op de hoogte houdt, maar is het hiermee klaar? Martijn81: “Ga je de lekkage oplossen of denk je dat het plaatje voldoende is?” Nee, Rikus houdt niet van half werk. Drie maanden later komt de Interstar opnieuw binnen, ditmaal voor vervanging van de distributieriem. Het geeft Rikus de mogelijkheid op onderzoek uit te gaan en met succes!

Rikus: “Waarschijnlijk is het probleem al ontstaan bij de vorige distributieriemvervanging. Als je niet heel letterlijk de instructies opvolgt bij het plaatsen van het speciale gereedschap om de uitlaatnokkenas te blokkeren, komt deze op de rand van het kleppendekstel te staan. Deze ontwricht iets met lekkage tot gevolg. De juiste werkwijze is het laten zakken van het speciaalgereedschap op de nokkenas. Draai vervolgens de nokkenas met de klok mee tot het speciaalgereedschap op de kop aan ligt en je deze met de hand vast kan draaien”. Een slordigheidje van de vorige technicus met vervelende gevolgen. Zo blijkt maar weer eens hoe belangrijk het exact volgen van de instructies is.

Reageer op dit artikel