artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Peugeot 307 heeft weinig vermogen

Werkplaats & Onderhoud Premium 12

Diagnosetips uit de praktijk: Peugeot 307 heeft weinig vermogen

Een autotechnicus belt Turbo’s Hoet over een Peugeot 307 2.0 HDI (2004), waarvan de motor niet genoeg vermogen levert en af en toe rookt. Hij had zelf al ontdekt dat de leidingen van het turbosysteem bij gasgeven niet hard worden, maar zichzelf vacuüm zuigen.

Ronald Sedney, medewerker Turbo’s Hoet: “Dat heb ik vaker gehoord. Ik wil eerst weten wélke slangen zich vacuüm zuigen, want het inlaatgedeelte bestaat meestal uit drie delen. Van het luchtfilter naar de turbo, van de turbo naar de intercooler en van daar naar de motor. In dit geval gaat het om het laatste deel. De andere delen worden wel iets harder als de technicus gas geeft. Blijkbaar krijgt de turbo de lucht niet voorbij de intercooler. De motor vraagt meer lucht dan voor handen is en zuigt dus de slang vacuüm.”

Intercooler omzeilen

Ronald adviseert de technicus om de intercooler te omzeilen door de ingaande en de uitgaande kant met een stuk pijp te verbinden. “Bij dit type auto kan dat. Helaas blijft het probleem in dit geval aanwezig. Mijn conclusie is dat het probleem dan in de leiding van de intercooler naar het inlaatspruitstuk moet zitten.”

Na een grondige controle ontdekt de autotechnicus dat de leiding inwendig is gescheurd. Deze leiding bestaat uit meerdere lagen, waarvan de binnenste is kapot gegaan. Lucht wordt vanaf de turbo tussen de lagen van de leiding geblazen. Hierdoor drukt de slang zichzelf dicht. Doordat de motor geen lucht meer kan aanzuigen, ontstaat er een vacuüm.

Stel eerst een goede diagnose

Ronald: “Belangrijk bij dit soort problemen is om altijd stapsgewijs te werken en goed te kijken welke leidingen vacuüm zuigen. Is dat de leiding van het luchtfilter naar de turbo, dan is meestal het luchtfilter het probleem. Als de leiding van de turbo naar de intercooler vacuüm trekt, ligt het aan de turbo. Is het de leiding vanaf de intercooler naar de motor, dan is de intercooler de boosdoener. Zoals hiervoor te lezen is, geldt dit niet altijd. Stel dus altijd een goede diagnose voordat je de onderdelen vervangt.”

Reageer op dit artikel