artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Geregeld in noodloop

Werkplaats & Onderhoud Premium

Een Citroën Xsara Picasso van 2005 met 1.8-16v 6FZ-benzinemotor staat in de werkplaats bij AMT Garageforumlid ‘schalk’. De motor van deze Fransoos gaat geregeld in noodloop. Het storingslampje op het dashboard gaat aan maar na het uitzetten en weer opnieuw starten rijdt de auto normaal. Het storingslampje gaat na enkele dagen vanzelf uit. Wat is er aan de hand?

Opgelost op AMT Garageforum: Geregeld in noodloop
Is de stekker op het gasklephuis de veroorzaker van de noodloop vanwege een slechte verbinding?

Schalk besluit de aanwezige kennis op AMT Garageforum te raadplegen: “Het probleem loopt al geruime tijd, maar ik krijg het maar niet opgelost. De auto gaat in noodloop en bij het uitlezen kwam P2101 ‘gaskleppositiesensor’ naar voren. Ook zag ik dat in het verleden een koelvloeistoftemperatuur van 175 graden is geregistreerd. Ik heb de temperatuursensor vervangen, maar niet veel later was de auto weer terug.”

“Ik heb de stekkeraansluitingen van de gaskleppositiesensor losgehaald, gecontroleerd en gereinigd. Het gasklephuis heb ik eveneens gereinigd en ingeleerd. De storing bleef een ruime maand weg, maar keert toch weer terug. Reinigen heeft dus niet geholpen. Weet iemand een oorzaak van deze gekke storing die na resetten geruime tijd weg blijft en daarna alsnog terugkomt?”

Slecht contact?

“Heb je geen olie of vocht in het elektrisch gedeelte van het gasklephuis of de EGR-klep?”, vraagt pedroo zich af. “Beide delen zowel de voeding als massa met elkaar.” Topmonteur technicus: “Blijft je sensorspanning tijdens het starten op zijn waarde? Ik zie geregeld dat door een massaprobleem een foutsignaal op de gasklepspanning ontstaat.” Garageforumlid Bloemhof denkt toch aan een slecht contact in het gasklephuis en adviseert deze te vervangen.

Na de opwarmfase

Schalk reageert de volgende ochtend op de gegeven tips: “De stekkers van het gasklephuis zijn vocht en vuil vrij. De EGR heb ik nog niet gecontroleerd, maar het lijkt met geen EGR probleem gezien na het inleren van het gasklephuis met het gaspedaal de storing geruime tijd weg bleef.” En de sensorspanning? Schalk: “Ik heb deze nog niet gemeten, maar het probleem ontstaat niet direct na het starten. Pas na de opwarmfase ontstaat de noodloop. Als ik de motor uitzet nadat deze in noodloop is gegaan en daarna de motor direct opnieuw start is het probleem weg. Het storingslampje blijft wel branden.”

Dan toch het gasklephuis? Schalk gelooft daar nog niet zo in: “Het is een logische gedachte van je Bloemhof, ware het niet dat de storing tijdelijk verdwijnt na het resetten. Citroën waarschuwt in een bulletin ervoor dat het gasklephuis heel vaak ten onrechte wordt vervangen. Ik wil dus eerst andere zaken uitsluiten. Ik heb wel, zoals het bulletin beschrijft, gerommeld aan de bedrading omdat draadbreuk vaak voorkomt. Het had geen resultaat.”

Geen goed contact

Er is een gemodificeerde stekker beschikbaar (bij Renault) met grotere klemkracht, maar na montage bleek ook dit helaas niet de oplossing.

Er is een gemodificeerde stekker beschikbaar (bij Renault) met grotere klemkracht, maar na montage bleek ook dit helaas niet de oplossing.

Inmiddels zijn er meer forumleden die meedenken met Schalk, en veel richten zich toch op de stekker. Forumlid DTSLopik: “Een veel voorkomende klacht is dat de stekker op het gasklephuis geen goed contact maakt. Hier is een vervangende voor te krijgen.” Schalk heeft al geïnformeerd over een andere stekker, maar de Citroëndealer weet van niets. De complete draadboom zou vervangen moeten worden. Een onderdeelnummer is er niet, dus vraagt Bloemhof of Schalk een foto van de stekker kan plaatsen.

Schalk plaats enkele foto’s van de stekker en niet veel later heeft Bloemhof de juiste gemodificeerde gevonden: “Bestel bij Renault de gemodificeerde stekker met nummer 77.01.053.869. Deze stekker is voorzien van een extra drukcontact voor goede klemkracht.” Schalk haalt de stekker en monteert deze. Heeft het resultaat?

Nieuw gasklephuis 

Helaas, de storing komt weer terug. Schalk besluit dan toch het gasklephuis te vervangen. Is dit dan toch de oplossing? Ruim twee weken later blijkt dat de auto nog niet in noodloop is gegaan. Het storingslampje is wel direct gaan branden. De enige opgeslagen storing blijkt ‘geen signaal lambdasonde’ te zijn. Schalk: “Deze storing zat er al in, maar ik heb destijds aangenomen dat deze een gevolg was van het gasklephuis. De lambdasonde heb ik inmiddels vervangen en daarmee is de Xsara Picasso weer storingsvrij. De storing zat dus echt in het gasklephuis en kennelijk had het rommelen aan de stekker en bedrading inwendig invloed op het gasklephuis gezien de storing toen wel enige tijd wegbleef.”

Zelf een autotechnisch probleem?

Vraag je collega’s om raad op AMT Garageforum. En wellicht komt jouw kennis anderen van pas. Op www.amtgarageforum.nl wordt iedereen wijzer.

Reageer op dit artikel