artikel

Diagnosetips uit de praktijk: VW Crafter heeft weinig vermogen

Werkplaats & Onderhoud Premium

Diagnosetips uit de praktijk: VW Crafter heeft weinig vermogen

De motor van een VW Crafter 2.0 TDI CKTC / CKTB levert niet voldoende vermogen en het motormanagement meldt P0299 (turbodruk regelgrens onderschreden) en P2563 (signaal positiesensor incorrect). Op basis van deze storingscodes heeft de autotechnicus diverse onderdelen gecontroleerd en vervangen. Zo heeft hij een nieuwe turbodruksensor gemonteerd en de luchtmassameter vervangen. Daarnaast heeft hij de magneetklep voor de vacuümaansturing van de turbo vervangen. Maar… niets mag baten. De autotechnicus belt Turbo’s Hoet met de vraag: ‘wat nu?’.

Aan de telefoon geeft Ronald Sedney, medewerker Turbo’s Hoet, aan welke punten de autotechnicus nog kan nakijken. Zoals de aansturing van de turbo. Bij verschillende drukwaarden horen verschillende hoeveelheden vacuüm. Dit kan hij controleren door tijdens een testrit de hoeveelheid vacuüm te meten die vanaf de magneetklep naar de turbo gaat. Ronald: “Ik adviseer hem verder om te controleren hoe groot de slag is die de hevel op de turbo maakt.”

Slag van de hevel

De autotechnicus maakt een testrit en constateert dat de vacuümaansturing goed is. Vervolgens demonteert hij enkele onderdelen en meet de slag van de hevel. Deze maakt maar een slag van 7 mm. Ronald: “Hierdoor is de turbo waarschijnlijk niet in staat om goed af te regelen.”

Witte aanslag

Naar aanleiding van deze diagnose besluit de autotechnicus om de defecte turbo naar ons op te sturen zodat ik een deskundige blik kunnen werpen op de turbo zelf. Ronald: “Als ik de turbo demonteren zie ik dat de variabele regeling vervuild is geraakt. Een witte aanslag heeft zich afgezet op de geometrie en deze geblokkeerd. Ik herken dit direct als het residu van verbrande of verdampte koelvloeistof.”

Koelvloeistof?

Dat betekent dat een externe factor de oorzaak is van de turboschade. In dit geval de lekkage van koelvloeistof elders in de motor, bijvoorbeeld vanuit de cilinderkop of vanuit de EGR. De autotechnicus constateert inderdaad dat de watergekoelde EGR defect is. Hierdoor komt er koelvloeistof in het uitlaatsysteem en dit zorgt voor de afzetting in de turbo.

Advies

“Ik zeg het vaker en uit deze casus blijkt het ook weer. Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade opspoort. Indien er op dit voertuig een andere turbo zou zijn gemonteerd, dan was ook deze turbo weer met dezelfde schade defect geraakt”, zegt Ronald.

Bekijk meer interessante tips:

Diagnosetips uit de praktijk: VW Passat houdt in bij accelereren
Stap voor stap: turbo vervangen
Diagnosetips uit de praktijk: Saab 9-3 draait veel te rijk
Stap voor stap: luchtvering vervangen

Reageer op dit artikel