artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Passat houdt in bij accelereren

Werkplaats & Onderhoud Premium

Diagnosetips uit de praktijk: Passat houdt in bij accelereren

Storingzoeken blijft lastig bij de moderne auto. Zo ook bij deze Volkswagen Passat van 2006 met 1.9 TDI (BKP) motor. “Hij houdt in bij accelereren”, was de klacht van de klant. De Passat werd door de universele garage voorzien van een nieuwe kabelboom in de cilinderkop om het inhouden op te lossen. Dit bleek echter niet de oplossing. Wat veroorzaakte dit probleem dan wel? Een goede vraag voor AL Autodiagnose in Lichtenvoorde.

Anton van der Linden: “Ik ben begonnen met een proefrit. Door het probleem zelf te ervaren, in dit geval het inhouden bij accelereren, kan ik vaak snel bepalen in welke richting ik moet zoeken. De auto bleek inderdaad in te houden, tussen de 3500 en 4500 t/min, daar waar de auto zijn topvermogen levert. Het inhouden lijkt op cilinderoverslag zoals dit bij een benzineauto aanvoelt.” Een typisch gevoel dat iedere autotechnicus zal herkennen, maar dit was een diesel. Wat nu? Een goede voorbereiding is het halve werk, en dus verzamelde Van der Linden de nodige technische informatie . Welk motormanagement heeft deze auto, welk blokschema is van toepassing? “Nadat ik de technische informatie had, heb ik de auto uitgelezen op foutcodes. Die waren niet aanwezig. Om een goed beeld te krijgen op het moment van de storing heb ik daarnaast live-data uitgelezen. De cilinderbalans week niet noemenswaardig af.”

Verdachte brandstofdruk 

De cilinderbalans week niet noemenswaardig af, dus zocht Anton van der Linden niet verder in die richting.

De cilinderbalans week niet noemenswaardig af, dus zocht Anton van der Linden niet verder in die richting.

“Om een en ander uit te kunnen sluiten, heb ik de brandstofdruk gemeten. Die bleek veel te laag. Stationair slechts 2,5 bar, waar de documentatie 7 bar voorschrijft. Ik heb vervolgens VW-systeem Elsa geraadpleegd, waarin een simpele test staat. ‘Knijp de retour dicht en kijk wat de druk doet, stijgt deze, dan moeten de O-ringen van de pompverstuiver vervangen worden’. De druk bleek inderdaad te stijgen, maar met de O-ringen was niets aan de hand”,  vervolgt Anton.

Dan de hogedrukpomp, welke druk levert die eigenlijk? “De druk van de opvoerpomp naar de hogedrukpomp was nihil, de druk voor het brandstoffilter 0,8 bar. Helaas voorspelt Elsa niet of deze waarden juist zijn.” De zoektocht ging verder richting het brandstoffilter. “Omdat ik het drukverloop niet vertrouwde, heb ik het brandstoffilter gedemonteerd. Dat bleek vervuild door motorolie!” Hebbes, het brandstoffilter was danig vervuild waardoor er te weinig volume richting hogedrukpomp ging. Als gevolg hiervan hield de motor in wanneer bij accelereren veel vermogen gevraagd wordt.

Nu was nog de vraag: hoe kwam er motorolie in de brandstof terecht? Anton: “De hogedrukpomp, een zogenaamde tandempomp, bleek inwendig lek. Daardoor kon er motorolie in de brandstof komen en op den duur het filter verstopt raken. Ik heb het filter en de hogedrukpomp vervangen. Vervolgens de druk gecontroleerd en deze was nu uitstekend. Tijdens de proefrit hield de auto nu niet meer in.” Met de helaas onnodig vervangen kabelboom in de cilinderkop kon de auto weer naar het garagebedrijf en vervolgens naar de klant.

Bekijk meer interessante tips:

Stap voor stap: turbo vervangen
Diagnosetips uit de praktijk: Fiat Stilo houdt in
Stap voor stap: luchtvering vervangen

Reageer op dit artikel