artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Saab 9-3 draait veel te rijk

Werkplaats & Onderhoud Premium

Diagnosetips uit de praktijk: Saab 9-3 draait veel te rijk

Een autotechnicus is aan het storingzoeken bij een Saab 9-3 van 2004. De motor slaat wel aan, maar draait veel te rijk. Na enkele seconden slaat de motor af. Hij leest diverse foutcodes uit die betrekking hebben op de krukassensor. De autotechnicus merkt op dat het krukassignaal in de meetwaardenblokken wel binnenkomt, maar rare sprongen maakt. Hij monteert een nieuwe krukassensor, maar dat geeft geen verbetering. Hij controleert de bedrading tussen de krukassensor en ECU. Ook hier is alles in orde. Dan besluit hij de hotline van Sergoyne Diagnostics te bellen.

Jeroen: “De autotechnicus belt ons met de vraag: ‘Kunnen jullie een nieuwe motor-ECU inleren op een Saab?’ Hij ziet de motor-ECU dus als oorzaak van de storing. Ik stel hem de vraag of hij het krukassignaal al op de scope heeft bekeken. Ik krijg een negatief antwoord en stel hem voor
dit eerst te doen. Hij heeft echter geen scope en ook niet de kennis er mee te werken. Ik stel hem voor onze GMTO-scopeset toe te sturen en hem te begeleiden met de meting. Via het programma ‘Teamviewer’ kan ik meekijken op zijn laptop en eventueel de besturing overnemen”.

Apparatuur ter plaatse

Een dag later is de apparatuur ter plaatse en de autotechnicus belt weer naar Sergoyne. Jeroen: “Ik start de Teamviewer-sessie en neem het scherm en de bediening van de laptop over. De autotech- nicus hoeft alleen de meetpennen op de juiste locatie te prikken. Ik start een continumeting op en vraag de klant om de auto te starten. Op het moment dat de motor stil valt, stop ik de meting. Tijd voor analyse van het meetresultaat”.
“Het is ons meteen duidelijk dat er iets raars aan de hand is met het krukassignaal. Er is een extra BDP markering in het signaal te zien, tussen de twee normale BDP-markeringen in. Deze Saab heeft een inductieve sensor die zijn signaal aan de hand van een tandkrans genereert. We vermoeden dat deze tandkrans beschadigd is met de afwijking in het meetresultaat als gevolg”.

De autotechnicus zag in de meetwaardenblokken al wel iets vreemds, maar na het aansluiten van de scope en de hulp van Sergoyne werd het nog duidelijker. Een beschadigde tandkrans op de krukas is de oorzaak. De autotechnicus zag in de meetwaardenblokken al wel iets vreemds, maar na het aansluiten van de scope en de hulp van Sergoyne werd het nog duidelijker. Een beschadigde tandkrans op de krukas is de oorzaak.

Demontage van de carterpan

Jeroen beëindigt de Teamviewer-sessie en vraagt de autotechnicus om het carter van de Saab te demonteren voor een visuele controle van de tandkrans. Even later belt de autotechnicus terug. De tandkrans is inderdaad beschadigd, er ontbreekt een stuk. Jeroen: “Door deze ‘valse’ BDP- markering in het signaal en doordat dit motormanagement geen nokkenassensor gebruikt, raakt het systeem in de war. De ECU ziet het dubbele toerental waardoor ook het dubbele aantal injecties wordt uitgevoerd. Een zeer rijk lopende motor is het gevolg”.

Reageer op dit artikel