artikel

Kan automobilist zelf diagnose stellen met Bosch-tools?

Werkplaats & Onderhoud Premium

Kan automobilist zelf diagnose stellen met Bosch-tools?

Voor doe-het-zelvers en autohobbyisten heeft Bosch twee EOBD-scantools gemaakt, waarmee foutcodes, sensorinformatie en voertuiggegevens zijn uit te lezen. De OBD 100 en 150 zijn geschikt voor alle auto’s met een EOBD-diagnoseverbinding. Kunnen hobbyisten nu ook zelf diagnose stellen?

Om de informatie te lezen, volstaat het in te pluggen in de OBD‑diagnosestekker van het voertuig. De apparaten kunnen de foutcodes van het systeem weergeven (en wissen) en actuele sensorwaarden, freezeframe‑data en de status van het MIL‑waarschuwingslampje weergeven. Zelfs de ‘readiness codes’, of de uitlaat‑gerelateerde controles die reeds zijn gebeurd en waarvan de aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen worden opgeroepen. De OBD‑interface verschaft ook de voertuiginformatie die door de autofabrikant in het systeem is opgeslagen, zoals de VIN‑code.

Ook als APK-scantool

De OBD 100 met drie toetsen geeft de uitgelezen data op een tweeregelig display weer. De OBD 150 heeft vier bedieningstoetsen en een meerregelig display. De OBD 150 kan dankzij meer functies ook ingezet worden als APK‑scantool in (Nederlandse) garagebedrijven. Het bedieningsmenu en de foutcode‑omschrijvingen zijn in het Nederlands beschikbaar. De OBD 100 kost € 119,- en de OBD 150 € 149,- (exclusief BTW).

Kan iedereen nu diagnose stellen?

“Ja”, zegt Bosch, “Met de OBD 100 en OBD 150 hebben hobbyisten en autoliefhebbers de kans om via de EOBD snel een diagnose te stellen.” Is dat zo? Juist in het komende AMT-vaktijdschrift (AMT 10) legt Ruud Metzelaar dat ze bij GMTO niet van een diagnosetester spreken, maar van een uitlezer…

Autotechnicus is een vak

Waarom dat zou zijn? In AMT 1 van dit jaar ‘unboxte’ Topmonteur Frank Bouman de Cartrend, een uitleesapparaatje voor de particulier van webwinkel Conrad. Zijn conclusie: “Gaat de autobezitter nu zelf diagnose stellen? Zonder de drie-eenheid kennis, informatie en tools zal dit ook voor de autobezitter een pittige klus zijn. En zoals altijd geldt hier: gokken is dokken!”

Reageer op dit artikel