artikel

Verschil in acceleratie tussen BMW en Mini (2007-12)

Werkplaats & Onderhoud Premium

Verschil in acceleratie tussen BMW en Mini (2007-12)

Sinds anderhalf jaar hebben we een BMW 116i. Motorisch valt deze tegen. Bij het wegrijden uit stilstand hapert en stottert de motor enorm. Zelf denk ik dat de gasklepregeling, of in ieder geval de hoeveelheid toegelaten lucht, te abrupt in gang wordt gezet. Het lijkt wel of de motor veel te veel lucht krijgt bij lage snelheden en toerentallen. Het resulteert in een zeer traag op gang komende motor en dus auto, bijzonder vervelend zeker voor een BMW. Heeft U misschien enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit fenomeen?
De motor voelt overigens over een snelheidsbereik van 0 tot 120 km/h erg langzaam aan. De motor lijkt wel afgestemd op de emissiecyclus, want boven de 120 km/h gaat hij als de brandweer en loopt moeiteloos door tot 210 km/h.
We hebben ook een Mini Cooper 1.6 115 pk. De Mini is tot 120 km/h beduidend sneller. Maar vanaf 120 km/h is de Mini aanzienlijk langzamer dan de BMW. Met de Mini is het worstelen om de 185 km/h te halen. Bij de BMW wordt je zelfs licht in de stoel gedrukt. Vanwaar deze grote verschillen?

Eerst twee zaken apart zetten. De opmerkingen over het haperen en stotteren bij het wegrijden van de BMW staan los van het verschil in acceleratie ten opzichte van de Mini Cooper.

Wat het haperen en stotteren veroorzaakt, is niet op afstand te zeggen. Als het een kenmerkend, dus vaak voorkomend, euvel zou zijn had BMW zeker maatregelen genomen. Dat is niet zo, daarom zijn deze problemen exemplarisch. Met moderne diagnose-apparatuur is de oorzaak boven water te halen.

Nu de acceleratieverschillen. Beide auto’s hebben een 1.6 liter 85 kW bij 6000 t/min motor met een koppel van 150 Nm bij 4300 respectievelijk 4500 t/min. De transmissies zijn echter anders. De BMW heeft een vijfbak, de Mini een zesbak. In de eerste versnelling rijdt de BMW 7,4 km/uur per 1000 t/min, de Mini 6,5 km/uur.

De Mini is dus 14% korter ‘gegeard’, dat is een flink voordeel bij het wegrijden uit stilstand. En dan is er het gewichtsverschil. De BMW weegt leeg 1245 kg, dat is met bestuurder en wat benzine al gauw 1350 kg. De Mini start met slechts 1075 kg, dat is 1180 kg rijklaar, 170 kg of twee volwassenen minder!

Geen wonder dat er voor de BMW een tijd van 10,9 seconden tot 100 km/uur wordt opgegeven en voor de Mini slechts 9,1 seconden. Wat er op hogere snelheid aan de hand is, is niet duidelijk uit uw verhaal op te maken. Voor beide auto’s wordt als top 200 km/uur opgegeven. De BMW zal die snelheid wat later bereiken door het hogere gewicht en de vijfbak.

Reageer op dit artikel