artikel

Remontluchten geeft problemen (1998-04)

Werkplaats & Onderhoud Premium

Naar aanleiding van een artikel in AMT nr 1 over remservice wil ik graag mijn ervaringen doorgeven met een tweetal remontluchtingsapparaten.

Ik heb gewerkt met een remontluchtingsapparaat dat met een adapter op het reservoir werd aangesloten en met behulp van een membraanketel vloeistof onderdruk in het systeem perst.

Na het ontluchten bleek alles in orde, maar 1 á 2 dagen later trapte de klant volledig doorzijn remmen, oorzaak., lucht. Hoewel de leverancier en fabrikant alles hebben gedaan om de oorzaak te achterhalen is dit nimmer gelukt. Conventioneel ontluchten bleek de remedie.

Kortgeleden heb ik een vacuüm ontluchter aangeschaft en mijn ervaringen waren niet om vrolijk van te worden. Bij een koppelingssysteem, dus met een relatief dikke en korte leiding, zijn er geen problemen.

Bij een remleiding, die over het algemeen langer en dunner is, gaat de inwendige weerstand een probleem vormen, daar er via of de remdrukregelaar of de cilindercups lucht naar binnen wordt gezogen. Resultaat: je blijft lucht in het systeem houden. Eigenlijk is dit ook wel logisch, want een remcup is er op gemaakt om slechts in één richting druk te kunnen weerstaan en af te dichten.

Een opmerkelijk voorbeeld hiervan heb ik onlangs meegemaakt met een lastafhankelijke remdrukregelaar van een Renault Espace. Na het vernieuwen van een achterste wielremcilinder was het onmogelijk het remsysteem te ontluchten. Na enig speurwerk bleek dat er lucht binnen kwam bij de remdrukregelaar, maar uitwendige vloeistoflekkage was niet waar te nemen, terwijl er conventioneel werd ontlucht, dus alleen al de lichte onderdruk in het systeem tijdens het loslaten van het rempedaalas voldoende om lucht binnen te laten.

Conventioneel ontluchten blijkt dus zo slecht nog niet, ook niet in je eentje, want met een paar stukjes plastic slang (om te constateren of je schone vloeistof ziet) en met bijbehorende flessen kun je ook snel een systeem verversen/ontluchten. Wel even oppassen om het rempedaal niet geheel in te drukken om beschadiging van de cups te voorkomen op een gedeelte van de cilinderwand dat mogelijk is gecorrodeerd.

Reageer op dit artikel